Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2009-09-08 16:10 | |
![]() | Måste alla hoppa på Miss yoko :I micro,, jag har aldrig pratat om mängden frukt barn får i sig. Du kan fråga vilken dietist som helst om de skulle uppmana till att ge sitt barn godis istället för frukt. Du skulle få nej av de flesta. | |
| apbur | 2009-09-08 16:11 | |
![]() | Plums, det finns nog fortfarande en del att utvärdera när det gäller HUR farligt socker faktiskt är. När det börjar bli farligt och om det är lika farligt med alla sockerarter eller om de skiljer sig. Men det är nog kört att föra en vettig diskussion om det. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-08 16:13 | |
![]() | Helt riktigt, apbur. Men jag tror inte som vissa framhållit här att man använder ordet gift pga okunskap utan jag tror det är en språklig överdrift, som visserligen kan ha sina rötter i extrema råkoströrelser. Eftersom det är debatt vill man ta till de medel man har, överdrifter eller multipla utropstecken ;) | |
| apbur | 2009-09-08 16:14 | |
![]() | Och som du trodde, multipla personligheter :) | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-08 16:15 | |
![]() | :) | |
| micro113 | 2009-09-08 16:17 | |
![]() | Snoosy Jag har inte besvarat något inlägg från dig. Jag besvarade ett inlägg från Yoco där det hävdades att frukt ALLTID är nyttigt, --- det är inte alltid nyttigt, och inte i vilka mängder som helst. Jag har inte heller ställt godis som alternativ till frukt. Läs gärna båda inläggen så du får sammanhanget innan du replikerar. | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-09-08 16:21 | |
![]() | stevia är ett bra komplement om man inte vill använda socker! | |
| Tess 08 | 2009-09-08 16:27 | |
![]() | Miss Yoco... tror du stirrat dig blind på fel saker här... Vet inte hur jag har hamnat bland de du kallar sockeranhängarna och andra trevliga namn. 12-åringsfasoner??? Vart? Tycker du hamnat mer i 3-åringsfasonerna, men det är ju bara vad jag tycker. Alla som inte håller med dig till 100% i dina militantiska idéer är alltså av ondo??? | |
| Mouche - Administratör | 2009-09-08 18:16 | |
![]() | Jag har funderat på vad jag ska skriva men beslutade mig för att säga enbart detta: Lägg av! Personliga påhopp, långa överpräktiga "smälla-på-fingrarna"-inl ägg och nu något tjafs om vem som är vem. Vad liknar sånt här egentligen? Inget mer trams nu! Mouche | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2009-09-08 21:59 | |
![]() | Maräng är gott. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-09 14:48 | |
![]() | Hm…det där var ju riktigt onödig, att mitt inlägg: ------------------------- ------ ”2009-09-08 15:41 - Och alla gånger jag faktiskt sagt att jag skrattat ihjäl mig, så har jag nog farit med osanning :( för här sitter jag än, glad, piggelinos och högst levande. *alltid lyckas DET väl reta nån* ;D” ------------------------- ------ skulle hamna precis under micro113:s. Det kan ju uppfattas som att jag skrattar ihjäl mig eller gör mig lustig över hennes inlägg, och så är naturligtvis INTE fallet, utan jag kontrade något roligt som Plumspapper skrev efter sitt inlägg, 2009-09-08 15:16. Det var någon rolig liknelse Plums skrev ( minns inte exakt hurdan ), men nu är hennes inlägg av någon anledning raderat, men mitt skämt har fått stå kvar, men som sagt, nu står mitt där utan ett begripligt sammanhang. Jaja, strunt detsamma. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-09 14:53 | |
![]() | Micro113 skrev: ”2009-09-08 14:58 Miss Yoco Frukt kan visst vara skadligt. Har man högt blodsocker skall man unvika intag av frukter och bär likväl som man skall undvika socker i andra former. Det hjälper inte att det innehåller vitaminer och mineraler när blodsockret skjuter i höjden. 2009-09-08 15:37 Miss Yoco Jo, det finns barn med högt blodsocker .... jag trodde inte det var något okänt fenomen faktiskt. Sen är socker överskott inte bra i någon form -- inte i form av fruktsocker heller ... något som börjar bli alltmer känt när man talar om överaktivitet hos barn. Oavsett vilken sockerform man talar om, så är devisen att man inte skall överdosera, utan att det skall råda måttlighet i intaget. Måttligt intag av socker är knappast skadligt, överintag är skadligt. Sen är det lättare att få i sig för mycket socker i form av raffinerat socker än i form av frukt, eftersom det krävs att man äter ganska mycket frukt .... men då jag har en anhörig som äter frukt men inte socker och nu är tillsagd att upphöra med frukten just på grund av blodsockret så vet jag att det är fullt möjligt att uppnå skadliga nivåer med just fruktintag. ” /slut citat ------------------------- ----------------------- Micro113, Jag förstår tyvärr inte riktigt hur du menar när skriver om barn med högt blodsocker i fruktsammanhanget här i tråden? Vad tänker du på? Menar du barn med hyperglykemi, eller rentav barn med diabetes typ 1? Klart att jag vet mer än väl att både hyperglykemi och diabetes typ 1 ( även vuxendiabetes typ 2 har krupit ner i åldrarna och numera drabbar även barn, SÅ långt har det gott! ) förekommer hos barnen, men jag kan inte riktigt se relevansen med din kommentar till mig och till denna tråd, för här har vi åtminstone hittills pratat om helt ”vanliga”, friska barn. Friska barn kan mig veterligen äta frukt i stort sätt utan förbehåll. Barn med t.ex diabetes typ 1 går under läkarvård, följs åt av dietister, och föräldrar till barn med diabetes blir ju rätt fort riktiga experter på den kosthållningen just deras barn måste hålla sig till. Så inte tror jag att vi här behöver tänka så mycket just på dessa speciella fall, utan här kan vi fortsätta diskutera utifrån dom friska barnen. Micro113: ”Sen är socker överskott inte bra i någon form -- inte i form av fruktsocker heller ... något som börjar bli alltmer känt när man talar om överaktivitet hos barn.” Fruktsocker och överaktivitet hos barn, micro. Här beror det helt och hållet på vad du menar med fruktsocker, micro. Syftar du på den fruktos som i sin naturliga, ursprungsform finns i frukt och bär så har du fel. NATURLIG fruktos i frukt och bär orsakar inte överaktivitet hos friska barn - mig veterligen. Men om du däremot med fruktsocker syftar på den RAFFINERADE fruktosen, ja, då kan du ha – och har förmodligen mer än rätt. Konsumtionen av fruktos ( den raffinerade ) har nämligen under de senaste årtiondena ökat kolossalt – framförallt på grund av den utbredda användningen av fruktosrik majssirap i behandlad mat. Sådan fruktos används även som sötningsmedel i läskedrycker. Och den raffinerade fruktosen kan jag verkligen tänka mig kunna orsaka överaktivitet hos barn. En ytterligare aspekt av sockerkonsumtionen är att vissa forskare* säger att risken för AGE-protein ( advanced glycosylation end products ) ökar om man konsekvent äter mat som är rik på enkla sockerarter – oberoende av de blodsockerhöjningar som sockerkonsumtionen ger upphov till. Så har jag i alla fall förstått det hela. * källa, Jean Carper, ” Mirakelhjärnan ” | |
| le-lou | 2009-09-09 15:20 | |
![]() | Vilka studier påvisar att socker är ett gift? Inte vad vissa tror eller tycker, utan studier på det skulle vara intressant. Jag har mest hittat sidor där dietister slår fast att socker inte är farligt, i måttliga mängder såklart... som så mkt annat. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-09 15:26 | |
![]() | Tess 08: ”2009-09-08 16:27 Miss Yoco... tror du stirrat dig blind på fel saker här... Vet inte hur jag har hamnat bland de du kallar sockeranhängarna och andra trevliga namn. 12-åringsfasoner??? Vart? Tycker du hamnat mer i 3-åringsfasonerna, men det är ju bara vad jag tycker. Alla som inte håller med dig till 100% i dina militantiska idéer är alltså av ondo???” ------------------------- ------------------ Tess08, en gång för alla, INGEN behöver hålla med mig. Och det skulle aldrig falla mig i att ens försöka att ”omvända” någon ifrån sina uppfattningar, jag har noll intresse av något sådant. Det jag ville göra i denhär tråden var ( i enlighet med trådskaparen ) att kunna spåna med likasinnade, OCH kunna skriva ner mina tankar om frågan, och detta hade jag tänkt mig kunna göra utan att bli attackerad, men sirru DET gick, som vi vet, däremot inte. Militanta idéer? Tess, det får naturligtvis stå helt och hållet för dig. Jag vet egentligen inte varför jag alls skall försöka förklara mig ( känns totalt onödigt ), men för mig är det lika naturligt att avstå ifrån det raffinerade sockret som ifrån tobaken. Så enkelt är det förstår du. Och din fråga, tess: ” Vet inte hur jag har hamnat bland de du kallar sockeranhängarna…..” Jo Tess, det vet jag. Du placera dig där alldeles själv, ingen annan har gjort det åt dig. Snoosy frågade nämligen apbur 2009-09-07 19:35; ”apbur, är du för eller mot socker :) ?” ------------------------- ------ Och du kommenterade och svarade på Snoosys fråga till apbur på följande sätt: Tess 08: ”2009-09-07 20:00 Gud så löjligt!!! Måste man vara för eller emot?? Då är jag för!!! FÖRNUFT!!! Fanatism har jag svårt för!” /slut citat ------------------------- ------ | |
| micro113 | 2009-09-09 15:27 | |
![]() | Yoco En artikel ... bland många .. som talar om frukt som skadligare eller lika skadligt som glukos www.dn.se/opinion/de...t- 1.857034 | |
| Ässät | 2009-09-09 15:29 | |
![]() | Jag tror min dotter var 2 år när hon första gången kom i kontakt med socker. Då fick hon smaka en bit sån där.. liten chokladkaka med blått papper och en ko på? Nån som minns dom? Tror inte dom finns kvar. Tror det var en ko och en bergstopp på. | |
| micro113 | 2009-09-09 15:36 | |
![]() | Ässät Jag minns dom. Fick alltid sån när jag var liten, älskade dem. | |
| Tess 08 | 2009-09-09 15:41 | |
![]() | Snälla lilla Miss-Yoco-gullet... JAG har inte placerat mig i något fack! Det har du gjort åt mig... Ett fack där du spikat fast mig och vägrar ändra dig och dina åsikter.... Jag skiter i det! Jag mår bra och det gör mina barn också Jag vill däremot att du hittar vart jag skrivit att jag är för socker... Och jag hävdar fortfarande att TS i sitt första inlägg riktar sig till de som har barn. Snoosy undrade hur andra gjort osv... JAG svarar på det! Det är säkert fler som gjort det och är det så att du anser att det är på annat sätt så tycke jag du ska kontakta övervakare som kan stänga tråden, för då har TS nämligen inte följt reglerna... | |
| Tess 08 | 2009-09-09 15:42 | |
![]() | Du läser ju som en blind höna, Miss Yoco!! Jag är FÖR FÖRNUFT!!! | |
| apbur | 2009-09-09 15:43 | |
![]() | Miss Yoco, du talar om naturligt fruktos som finns i frukt och raffinerad fruktos som förekommer som sötningsmedel. Det finns ingen som helst skillnad mellan dessa utan det råkar bara vara så att man får i sig mer fruktos om man dricker en sötad läskedryck än när man äter en frukt. Det är dock fortfarande fruktos i båda livsmedlen. Raffinerat betyder bara att du utvunnit just ett önskat ämne från något. Det är lika fel att säga att saltet som finns i havet är mindre farligt än det salt vi har i saltkaret. Det är fortfarande NaCl vi talar om men självfallet är det farligare att hälla i sig en burk salt än att få en kallsup i havet. Inte för att det är någon skillnad i saltets egenskaper utan det handlar om mängden. | |