Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 116

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2009-11-07 11:29
Antal inlägg: 4992

Håller med Yonderboy.

Ja, apbur. Det måste finnas mycket relevant forskning gjord. Av uppenbara skäl är det dock inte möjligt att uttala sig om effekten av ett glas vin i veckan. Det är så lite att det inte är mätbart. Eventuellt exakt noll. Är det då något att hetsa upp sig över?

Vi lämnar ju gladeligen våra små telningar på dagis från ett års ålder. Där kan man snacka om påverkan. Men vad skall man göra om man inte får ihop det på annat sätt? Så gott man kan och sluta tänka i skuldtermer är nog svaret. Att mamma och pappa bryr sig om barnet utan att känna en massa skuld, utan är nöjda med sig själva tror jag är en väldigt nyttig ingrediens i ett barns uppväxt och det kan väga upp en massa påfrestningar av allehanda slag. Vi behöver inte bli perfekta. Perfekta människor är odrägliga;)

slånbär2009-11-07 11:47
Antal inlägg: 5539

Och ska då ett barn få föräldrar som bryr sig om det och verkligen älskar det då är det väl en väldigt bra grundförutsättning att barnet är planerat,efterlängtat och välkommet av båda föräldrarna. Det är tufft nog att vara förälder idag och ännu tuffare att vara barn så att sätta barn till världen bara för att det "råkade bli så" kan jag tycka är att göra livet svårt för många. Nu blir det säkert jättebra ändå för det är ju jättemånga barn som föds oplanderade och oönskade med bara en närvarande förälder och det blir bra människor av dom med men det är en skrämmande stor del som har det fruktansvärt tufft och verkligen får klara sig själva så gott dom kan.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-07 17:36
Antal inlägg: 1005

Tycker folk som saknar förmåga att känna skam och skuld är ganska otäcka. Jag kommer välja bort såna figurer så att mina barn slipper växa upp med samvetslösa idioter.
Man gör så gott man kan och det är mänskligt att fela?
Som kvinna kan jag tycka det är lika självklart att hålla koll på min kropp i andra avseenden som att inte kissa eller bajsa på sig.
Det är ändå vuxna som klantar till det, inte enbart tonåringar.
Hade tonåringar stått för majoriteten av alla aborter hade man kunnat hävda att det var svårt att hålla koll på sig själv.

Jag tycker att man träffar på en del som verkar försvara att de har haft oskyddat sex med att de minsann är så passionerade, potenta och mänskliga. Men jag undrar om det är försvarbart att inte känna till andra sextekniker än penetration...
Kan man inte säga nej till sin partner eller erbjuda fotsex 2009 i händelse av att skydd fattas?

Nej, en del gör misstag för att de hamnat i en svår situation eller mår riktigt dåligt, andra gör bara dumma misstag som man inte bör uppmuntra.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-11-07 17:51
Antal inlägg: 31064

Plumspapper, jag vet inte vilka människor du avser men jag vet att människor som inte kan känna skam och skuld utgör en väldigt liten del av befolkningen. Psykopater brukar vi kalla dem.

Hade jag haft barn hade jag framför allt velat hålla dem borta från människor som är oempatiska, fördömande och som vill straffa människor för deras svagheter.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-07 17:52

Vem har talat om att straffa någon?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-11-07 17:55

Din inställning har en bestraffande grundton, ungefär som vore du en dömande gud som vill få folk att rannsaka sig själva och känna sin skam och sin skuld. Jag pratar inte om bokstavlig bestraffning à la slag på fingrarna utan om att bestraffa anden.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-07 17:59

Ja, jag tycker i motsats till Rhotheta att man ska tillåta sig känna skam och skuld. Hur skulle man annars kunna undvika framtida misstag? De känslorna är viktiga.
Givetvis bör det inte gå överstyr så att det går ut över hela livet.

Jo, jag vill ha en ganska barsk grundton för att väga upp mot det ryggdunkande som ofta uppstår bland folk som stöder sig mot klyschan att det är mänskligt att fela. Jag förstår själv att det kan gå snett varför jag också anser att abort ska vara lagligt.
Däremot är jag rätt trött på den slappa inställningen.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-07 18:06

Ofta i såna här diskussioner låter det som att det inte går att hålla sig ifrån såna här situationer och att det enbart är en liten elit som klarar av att inte vara otrogna eller att inte bli på smällen.
Jag vill tro att fler faktiskt har kunskapen och förutsättningarna.
Det kan inte bara vara jag och en till som klarar av att veta när man är fertil och inte.

Rhotheta2009-11-07 18:34
Antal inlägg: 4992

Då är det i alla fall ingen risk att vi skulle råka få barn:)

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-07 18:40

Fan också ;)

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-11-07 18:46

Plumspapper: Jag har koll och skulle förmodligen inte själv hamna i situationen, men jag har en märklig ovana att döma andra mindre hårt än jag dömer mig själv (genom bland annat självkontrollmekanismerna skam och skuld). Undantaget min generositet gentemot andras misstag så borde jag vara en mönstermedborgare i ditt självspäkande universum. :)

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-07 18:57

Sylvia: När jag skrev om att det var självklart att hålla koll på kroppsfunktioner menade jag att det är det för mig. Kanske blev lite förvirrande där när jag skrev "som kvinna" men jag ville bara berätta vilket kön jag hade. Jag förstår att alla kvinnor inte känner likadant och uttalade mig inte å alla kvinnors vägnar.
Andra kan få uttala sig om hur omöjligt det är att hålla koll.

Jag burkar också döma andra mindre hårt än mig själv. I den här diskussionen argumenterar jag till en början emot en del som kom in med åsikten att kvinnan borde göra abort. Jag tycker det är en slapp inställning i abortfrågan när man tycker att folk ska göra abort för att slippa krångel. Kvinnan i historien födde ju barnet och verkade inte må dåligt.
Och jag börjar misstänka att den här slappa inställningen har sin grund i att man själv tycker att det är okej att fela. Nästan så att det är norm.

Jag tycker man ska ha medlidande med svaga men man ska inte uppmuntra och godkänna ett svagt och slappt beteende som något helt normalt.

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-07 19:00
Antal inlägg: 149

Tycker som plums, men man ska inte se det som att man uppmuntrar skitbeteende bara för att man har den(iaf här på beta vad det verkar)unika förmågan att se saker från fler än ett håll..

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-11-07 19:02
Antal inlägg: 506

Det är väl knappast en unik förmåga att kunna se saker från flera håll? Det kan nog de allra flesta av oss, hoppas jag.

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-07 19:03

Inte här

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-11-07 19:05

På ett debattforum ska ju allt ställas på sin spets. Nyanser får då tyvärr alltför ofta stryka på foten.

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-07 19:06

Men då blir det ju knappast någon debatt?

vita_syrener - Ej medlem längre2009-11-07 19:07
Antal inlägg: 22144

Tycker synd om dålig apa....

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-11-07 19:07

Precis.

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-07 19:09

Varför det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in