Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 398 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-19 16:01 | |
![]() | micro113 2009-12-19 15:44 Miss Yoco "För mig är inte hundar det orenaste som finns -- och jag utgår från mina referensramar i mitt liv, inte från referensramar skapade och upprätthållna i och av en främmande kultur -- det kan väl inte vara så svårt att förstå och ta till sig." Å härregud. Ska ni nu fastna i och förstora en reflektion som inte är något att fastna i!? - Fast det vore i och för sig rätt så typiskt. Mycket av diskussionerna förs _just_precis_ på den nivån här i trådarna. Så för all del, ni tycks vara flera stycken som roar er på den nivån, så var så god, fortsätt ni... Själv som en glad och nöjd hundägare tänker jag avstå från fortsatta diskussion i ämnet. ....................... "Dessutom handlade det inte om en jämförelse, utan om ett exempel på ljud tillvänjning -- hör man ett ljud/oljud tillräckligt ofta och frekvent så vänjer man sig." Micro, du är ute och cyklar och jag kan bara upprepa det jag skrev tidigare, nämligen: Nej, oljudet av schäfrar som skäller _hela_dagarna_ skulle ingen kunna - eller i varje fall inte jag - vänja sig vid, OCH hela dagarna skällande hundar bör inte jämföras med några enstaka böneutrop på dagtid. Stor skillnad där. | |
| micro113 | 2009-12-19 16:02 | |
![]() | Måns_E Problemet börjar, anser jag, när man vill påtvinga andra sin religion. | |
| Miss Me | 2009-12-19 16:03 | |
![]() | Liftactiv Jag ändrade mig och sa att inflytande var ett bättre ordval. | |
| Liftactiv | 2009-12-19 16:03 | |
![]() | Inte imamerna Måns_E. Religionen. Svenska kyrkan har ingen makt. De som är kristna i Sverige styrs inte av kristendomen. Däremot styrs muslimerna efter islam. Vore det inte för våra svenska lagar så skulle det se väldigt annorlunda ut. (Om vi nu tar islam som exempel.) | |
| El Gronde | 2009-12-19 16:05 | |
![]() | Även om vi inte har någon statsreligion i Sverige så har vi en kultur präglad av kristendomen - att göra kristendomen till en religion i mängden blir ur den synvinkeln fånigt. Visst skulle man kunna tänka sig att göra böneutrop till en del av den svenska kulturen, men jag kan inte se det som en rättighet. Religionsfrihet innebär väl inte rätt till något annat än den egna trosuppfattningen? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-19 16:06 | |
![]() | Måns_E 2009-12-19 15:58 "Ja visst är religioner ofta en ursäkt till krig, liksom i ännu högre grad motsättning och polarisering bland religioner är det. Just därför är det bättre att tillåta såväl kristna, muslimska, judiska, hinduistiska och budistiska riter i ett samhälle (om man nu vill minska motsättningar mellan mäniskor i ett samhälle) Problemen börjar just när man vill förbjuda medborgare från att få utöva sin religion." .............. Precis så. | |
| Måns_E | 2009-12-19 16:06 | |
![]() | micro: ja det håller jag absolut med om, och det ingår ju även det i religionsfriheten. Men att påstå att en böneutropare påtvingar andra sin religion är väl att dra det lite väl långt, om man inte i samma andetag menar att jehovas vittnen som knackar dörr, hare krishnas som går runt och sjunger hare krischna eller faktiskt även kyrkklockor som ringer till begravning gör samma sak. Eller för all del, att skolavslutningar hålls i kyrkor av en kristen präst. Att påstå att islam per defintion är farligt för att det är påtvingande låter i a f för mig rätt så konstruerat. | |
| micro113 | 2009-12-19 16:07 | |
![]() | Miss Yoco Jag vet folk som bor granne med kennlar och vant sig vid hundskall hela dagarna -- inget konstigt alls. Jag vet folk som tränar tjänstehundar och arbetar i ljudet av hundskall hela dagarna -- inget konstigt alls. De har vant sig. Att du sen inte skulle vänja dig vid hundskall och därför inte anser det relevant, är en sak -- att du försöker applicera det till alla fungerar inte. Gällande din reflektion så ansåg jag att den behövde besvaras, eftersom det dels inte handlade om en jämförelse -- dels exemplet med hundar inte togs upp med någon underliggande baktanke, vilket din kommentar kunde antyda. | |
| El Gronde | 2009-12-19 16:07 | |
![]() | Skulle inte du ut med hunden? | |
| Måns_E | 2009-12-19 16:10 | |
![]() | Liftactiv: Som sagt de flesta muslimer i Sverige är sekulariserade och inte aktivt troende, liksom de flesta aktivt troende muslimer i Sverige inte är fundamentalister. Jag har svårt att se någon större skillnad mot kristna i Sverige. | |
| Liftactiv | 2009-12-19 16:11 | |
![]() | Måns_E: "Liftactiv: om det är någon religion som är missionerande så är det väl just den kristna?" - Om så vore så är det lika illa - dock är det inte så nuförtiden, tack och lov! (Säger jag IGEN - du verkar ha hakat upp dig på att få mig att vara mot islam. Jag är mot ALL religion. Punkt.) =) | |
| Måns_E | 2009-12-19 16:13 | |
![]() | Liftactiv: Det är så idag också, det ligger liksom inbyggt i den kristna läran, det gör det inte alls på samma sätt inom Islam. Sen att vi är ett av världens mest sekulariserade länder, förändrar ju inte att kristendommen som religion är just missionerande. | |
| Måns_E | 2009-12-19 16:14 | |
![]() | Jag tycker att det är konstigt att vara emot något som man uppenbarligen inte känner till så värst väl. | |
| micro113 | 2009-12-19 16:15 | |
![]() | Måns_E Jag har aldrig sagt att Islam är farligt -- jag betackar mig för att bli påtvingad religion. Jehovas vittnen kan jag betacka mig för, hare krishnas kan jag undvika, men jag inte låta bli att vara hemma för att undvika en böneutropare. Om muslimer vill missionera på samma villkor som andra så är det helt okej för mig -- den är vägen givetvis öppen för dem. När det gäller klockringning så har jag svårt att se det som det budskap du vill lägga in i det -- det är klingande, precis som skolklockan när rasten är över. Håller det ett högt störande decibeltal så visst, klaga bort det -- men knappast för att det påför ett religiöst budskap som man inte bett om. Skulle du tycka att det var okej om nationalisterna ropade ut sitt budskap varje fredag över stan, eller fem gånger om dagen? Vi har ju yttrandefrihet i Sverige och den skall väl värnas? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-19 16:17 | |
![]() | micro Eller så är det du som applicerar det på alla när du påstår att folk skall kunna vänja sig vid hela dagarna skällande schäfrar. Å andra sidan, OM det nu vore så som du påstår att folk skulle kunna vänja sig vid _hela_dagarna_skällande schäfrar, så VAD är då några böneutrop om dagen att diskutera om???? DET borde i så fall vara en pyttebaggis för alla, eller hur?? | |
| y not | 2009-12-19 16:23 | |
![]() | Att hävda att inringningen till högmässa, helgmålsringning, begravningsringning mm inte har en religös betydelse jämförbar med böneutrop är väl ologiskt. Sen kan man ju hävda att man inte förstår klockornas budskap, men om man inte behärskar arabiskan så är det väl inte värre där. Vadf jag i alla fall förstår och som stör mig är att kommersiellt julskrik som prackas på mig överallt i dessa tider såväl med ljud, ljus som med bild. Det är betydligt mer störande än om nån enstaka moské får ropa in till bön en gång i veckan. | |
| micro113 | 2009-12-19 16:24 | |
![]() | Miss Yoco Vi kan ta ett annat exempel -- jag bor brevid en tågräls, man vänjer sig. Vissa ljud måste man vänja sig vid, de ingår i ens vardag. Andra behöver man inte vänja sig vid -- de ingår inte som en del i det naturliga vardagslivet, utan tvingas på en ändå. Om jag bodde brevid en kennel så skulle jag klaga -- men om jag jobbade med hundar så skulle jag vänja mig. Jag bor brevid ett tåg -- de flyttar inte stambanan för min och grannarnas skull, men de ålade ljudteknikern att sköta sitt oljud bättre för att inte störa grannarna (grannar klagade på musik och filmljud). Att man kan klara av vissa typer av störning innebär alltså inte att man har en skylighet att finna sig i och acceptera all typ av störning. När det gäller religiösa och politiska budskap har vi dessutom en rätt att stå fria från påverkan -- vi skall inte påtvingas sådana budskap mot vår vilja. Jag vill inte höra någon vare sig politisk eller religiöst på regelbunden basis ropa ut sitt budskap över mina nejder. Jag vill ha lugn och ro i min trädgård, och där få stå fri från påverkan -- och det är min demokratiska rättighet. | |
| Liftactiv | 2009-12-19 16:27 | |
![]() | Men snälla Måns_E: Iallafall JAG bor i Sverige och tänker "svenskt". Att det vimlar av kristna tokar annorstädes det är jag den första att beklaga, men det är inte riktigt de jag tänker mest på. | |
| micro113 | 2009-12-19 16:27 | |
![]() | y not Fast du kan inte blanda ihop kommersiellt budskap med religiöst. Dessutom kan du gå hem och stänga dörren och slippa kommersiellt budskap -- men om du bor granne med en böneutropare så har du inte den förmånen, då får du vackert lyssna på utropen tills han har ropat klart. | |
| Liftactiv | 2009-12-19 16:29 | |
![]() | Måns_E: "Det är så idag också, det ligger liksom inbyggt i den kristna läran, det gör det inte alls på samma sätt inom Islam." - Nej det gör det inte. Och jo, det gör det. | |