Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 571 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-28 14:40 | |
![]() | Det är därför barn emd adhd kanske har en större belägenhet att äta mer godis. För att deras dopaminflöde minskar fort när de blir uttråkade och dräför behöver de nya intryck hela tiden eller annat som stimulerar belöningssystemet för att dopaminet ska håller sig högt. | |
| apbur | 2010-01-28 14:45 | |
![]() | callerina, jag säger inte alls vilken teori som verkar rimlig och inte utan vill bara hjälpa dig att avfärda en teori på rätt sätt. Låt oss säga att 10% av befolkningen har en känslighet vilket innebär att deras koncentrationsförmåga hämmas om de äter för mycket socker. Den här "känsligheten" har funnits i hundratals år. Man kan se hämmad koncentrationsförmåga om man mäter aktiviteten i främre pannloben. Det säger ingenting om gener eller annat, det talar enbart om att personen i fråga har koncentrationssvårigheter . Låt oss säga att personer med den här formen av koncentrationssvårigheter har fördubblats. Vad verkar rimligt att tro? Har fler fått den här känsligheten eller har sockerkonsumtionen ökat? Att förklara att man kan mäta hjärnaktiviteten hos personer med ADHD och se att den skiljer sig från vad som anses normal betyder inte att kolhydrater inte skulle kunna vara en bidragande orsak till de ökade problemen. | |
| Sigson - Ej medlem längre | 2010-01-28 14:51 | |
![]() | I.st.f. att förse kroppen med energi från fett så äter vi moderna människor kolhydrater - och går upp i vikt pga insulinet som bromsar fettförbränningen. Och det ojämna blodsockret skulle inte få ngn återverkan alls på div. tillstånd? Ha! | |
| Satyra | 2010-01-28 15:03 | |
![]() | apbur och Sigson - Så vad är ert förslag att man ska göra? Bara anse att allt/alla är normala och inte behöver någon som helst hjälp med någonting och därmed kasta både forskning och dem det drabbar åt skogen? Kroppen brukar förövrigt - speciellt gällande näringsintag/födoämnen - vara ganska finurlig och bli sugen på det den mest behöver. Om det är så som mollee säger att människor med adhd är benägna att äta mer sött (för att hålla energi/vakenhetsnivån uppe) så verkar väl det väldigt ologiskt med era teorier i åtanke? | |
| apbur | 2010-01-28 15:10 | |
![]() | Jag kan inte se att jag skrivit det någonstans. Jag har heller inte sagt att jag håller med Sigson, jag stör mig mest på argumentationsfel. | |
| Satyra | 2010-01-28 15:16 | |
![]() | apbur - Men om man nu lever med adhd och/eller har barn som har adhd. Ska man inte då ta emot den hjälp som finns? Jag förstår inte vad dina teoriinlägg annars syftar till, mer än att på något vis motsätta dig vad forskningen kommit fram till och vad berörda personer själva och dess anhöriga ser/känner/lärt sig? Därför frågar jag vad ditt förslag är att man istället ska göra? | |
| callerina | 2010-01-28 15:27 | |
![]() | kanske det blivit fel nånstans....det är många som skriver och tycker. En hel del bra saker har skrivits här och jag är egentligen inte ute efter att argumentera utan ville mer berätta om min egen upplevelse. Fast jag uttryckte mig nog mer i allmänna ordalag om att många människor har många teorier och det kan man bli trött på, för det är så ointressant. För mig. Men fram för fler undringar och frågor för det kan vi, som har eller är anhöriga till de som har ADHD, försöka svara på så gott vi kan eftersom vi lärt oss en hel del. På så vis kan vi hjälpa till med att skingra dimmorna av fördomar. :-) | |
| hafferlaffen - Ej medlem längre | 2010-01-28 15:29 | |
![]() | apbur_ att det skulle bero på känslighet för socker stämmer nog inte. mina barn fick inget socker när de var små, men har ändå adhd, det är medfött. kanske det beror på att jag åt gelehallon när jag var gravid? då borde väl minst 80% av alla barn ha adhd? för de flesta har väl ngn period under graviditeten då man äter ngt sött | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-28 15:31 | |
![]() | Haha. Ingen förstår vad den andre säger. | |
| apbur | 2010-01-28 15:35 | |
![]() | Ja, jag får också välja att skratta åt eländet. Orkar inte svara på frågor som inte har med det jag har skrivit att göra. Har inte tid heller. För att underlätta, glöm att jag har nämnt socker och ADHD i samma mening. | |
| Satyra | 2010-01-28 15:35 | |
![]() | Förutom du då antar jag, Larvbrud? ;-) | |
| apbur | 2010-01-28 15:37 | |
![]() | Larvbrud kan läsa innantill. En förmåga man inte ska förringa i dessa tider. | |
| Snoosy | 2010-01-28 15:54 | |
![]() | lillakia, citerar dina ord ''ADHD finns ju i hur många varianter hos hur många personer som helst, så vissa behöver ingen medicin, utan kanske bara elevassistenter eller speciell undervisningsgrupp. Vissa har ju jättesvårt för att fungera i det sociala livet, andra kanske mest har problem med koncentrationen. Så diagnosen ADHD behöver inte vara likt någonstans mellan 10 olikapersoner.'' Bra skrivet. För precis så är det. | |
| hafferlaffen - Ej medlem längre | 2010-01-28 15:54 | |
![]() | det var ett väldigt laddat ämne, det här med adhd och autismspektrumstörningar. skönt att teorin om hjärnspöken verkar vara glömd nu? fast det dyker upp mer spekulationer o fördomar ändå fast forskningen går framåt. t-ex- att skolungdomar/barn säger att ngn "dampar" eller "får damp" om de blir arga. det säger t.o.m barn som har diagnosen adhd, lite lustigt hur påverkade alla blir. jag har MASSOR av släktingar o vänner med olika diagnoser av dem vi just diskuterat och går kurser o utbildningar så jag vet LITE iallafall. ber om ursäkt om jag uttryckt mig dumt om ngn kommentar, måste erkänna att jag inte läst alla inlägg, alltså borde jag vara tyst?! | |
| callerina | 2010-01-28 15:57 | |
![]() | nädå, det är så många som skriver och så många som är engagerade så det är bara bra att skriva det man tänker. Bara man är lite seriöst intresserad så tycker jag man kan skriva vad man vill. | |
| hafferlaffen - Ej medlem längre | 2010-01-28 16:07 | |
![]() | någon som kommer ihåg eva kärfve? hon med hjärnspöken? | |
| lillakia | 2010-01-28 16:13 | |
![]() | ADHD övergår i de flesta fall till ADD i vuxen ålder då den igenkännande faktorn för H i ADHD i regel växer bort, nämlign hyperaktiviteten. (visst, det finns många barn oxå som får ADD-diagnos) Tack och lov för detta för hur hade det varit att leva med en man/kvinna som sitter uppochner i soffan eller hänger i dörrkarmarna o dylikt *fniss* | |
| hafferlaffen - Ej medlem längre | 2010-01-28 17:43 | |
![]() | håller med, hyperaktiviteten övergår ofta i RASTLÖSHET, redan i tonåren tycker jag mig ha märkt inte så lätt att leva med ngn så rastlös heller, golv o mattor blir gärna utslitna av vankandet fram o tillbaka, eller man själv blir utsliten för att händer/måste hända saker hela tiden fast jag håller med, värre med vuxna som klättrar mellan dörrkarmar, hade spindelmannen på besök ofta då barnen var mindre ;-)) | |
| lillakia | 2010-01-28 19:02 | |
![]() | hehe, ja de är rena och skära energislukare!!! Ibland kan man bli trött av att bara se honom... =) Tyvärr har omgivningen absolut ingen förståelse för hur dessa barn faktiskt kämpar med sej själva och de som inte har en aning undrar och anser hur fruktansvärt ouppfostrade de är :( | |
| hafferlaffen - Ej medlem längre | 2010-01-29 11:51 | |
![]() | ja visst är det trist! ouppfostrade!!! om de bara visste hur mycket tid o energi man lägger ner för att "uppfostra". och hur mycket energi det går år för barnen att bara "vara" bland folk, | |