Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:43 | |
![]() | Fast Wildcard, när vi åkte till Ibiza med tonårsgänget så var det killarna som kom från de nyktra hemmen som svina värst. | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:44 | |
![]() | Många ungdomar dricker nu för tiden o det finns många som langar + sen leder det till att de blir alkis. | |
| MatsJoel | 2010-03-23 21:45 | |
![]() | "nån sa att om man ska uppfostra en tonåring ska det vara klart vid fyra års ålder, sen börjar dom skaffa andra inspirationskällor" Det här tror jag är det sannaste som sagts i tråden, med modifikationen att man har längre än till fyra på sig, i bästa fall kanske upp till ~12, men ofta mindre. Bästa sättet att få en tonåring att dricka så lite som möjligt är att få den att inte vilja dricka och grundplåten till det läggs långt tidigare. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:46 | |
![]() | Mina föräldrar har druckit extremt lite alkohol under min uppväxt, någon gång i månaden på sin höjd. Alkohol har inte varit en del av några högtider osv. Likväl gjorde jag storslagen alkoholdebut när jag var fjorton. Tonåringar formas av sekundärgruppens (dvs kompisarnas) normer och beteende, det kan föräldrarna inte göra mycket åt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:47 | |
![]() | Grundsnygg: Där har du en poäng. Förbud är inte effektivt om man vill skapa en balanserad relation till något. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:47 | |
![]() | Så Larvbrud har rätt, håll ungen inne och låt den inte ha kompisar. | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:48 | |
![]() | Ärligt, har aldrig sett mina fld dricka alkohol :) | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:50 | |
![]() | Jag har också svårt att se att man skulle dricka mindre för att inte föräldrarna gör det. Lite intressant att min farsa alltid skröt med att han inte drack något alls innan han var 21 (dåtidens myndighetsålder) trots det blev han alkoholist. | |
| Canoodling | 2010-03-23 21:51 | |
![]() | Larvbrud: "Canoodling: Med vuxna som faller för grupptrycket är det föga förvånande. Vadå face it. Ska vi sänka åldersgränsen eller hur menar du?" Nej, varför det? Vuxna som faller för grupptrycket? Du snurrar till det så jag blir alldeles yr. Ungdomar GÖR det. Oavsett om de och föräldrarna har en god relation, föräldrarna är absolutister, amish eller fylltrattar. Det går inte att tro att man är Guds bästa fostrare och slå sig för bröstet för att man "råkar" ha en ungdom som inte rör alkohol. Då har man nog helt enkelt bara "tur". | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:54 | |
![]() | Någonstans mellan fem och tio procent av alla som börjar dricka alkohol regelbundet blir alkoholister. Varför finns det många som har åsikter om. Att tro att man kan skydda ett barn från att någon gång i livet utveckla alkoholism är gulligt om än en aning naivt. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:55 | |
![]() | Håller med dej grundsnygg! | |
| wildcard | 2010-03-23 21:55 | |
![]() | SylviaP: "Larvbrud, ok, låt mig korrigera mig själv: Det är normalt (i bemärkelsen vanligare än motsatsen) att vara trotsig och gå emot föräldrarnas vilja i tonåren." Som jag kommer ihåg mina tonår så var det för att få föräldrarna att reagera som jag uppförde mig på ett visst sätt. Om jag var ute längre än jag hade lov till så kom de och hämtade mig. Jag försökte förhandla om detta men visste att det var lönlöst. Någonstans inom mig så var jag glad att det var så, även när det var som mest pinsamt att kompisarna såg på. De hade trots allt koll och ville mig otroligt väl, de såg till att de visste var jag var och vem jag var med och att jag skötte mig som jag skulle. DET är vad ungdomstrots handlar om: att lära sig var gränserna finns, ungefär som fyraåringen gör, bara mycket svårare och värre för de har mer argument att komma med: _Du_ dricker ju sprit, varför ska inte jag få göra det, då? | |
| Canoodling | 2010-03-23 21:57 | |
![]() | Egentligen förstår jag inte vad ungdomars alkoholdrickande har med trots att göra...?? Och nej, jag är inte för att unga ska supa. Absolut inte. Men jag är realist. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 22:00 | |
![]() | Herregud... Ni frågar vad ni ska göra med era barn som ni inte litar på och jag svarar håll dem inne. Personligen skulle jag lita på mina barn, lita på att de lyssnade. Lite löjligt att ni gjort om det till att jag tycker tonåringar ska vara inlåsta. Har man så dålig kontakt att man inte kan lita på varandra kanske det är ett alternativ att försöka hålla dem hemma. Hyra en film eller så. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 22:01 | |
![]() | Larvbrud är rolig. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 22:02 | |
![]() | Vem har frågat vad vi ska göra med våra barn som vi inte litar på?? Jag litar på min dotter till 100%. | |
| wildcard | 2010-03-23 22:08 | |
![]() | Det verkar som om alla här inne har samma åsikt om en sak: alkoholbeteende skapas tidigt. Annars skulle vi väl inte diskutera tonårstrots? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 22:08 | |
![]() | Känns som om språkförbistringen är 100%. Erkänner att jag inte orkar gå tillbaka och leta efter frågan och se exakt hur frågan löd. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-03-23 22:09 | |
![]() | lita på att dom lyssnar? vad är det för mähän du önskar uppfostra. litar på att dom har bra värderingar och är starka, grundtrygga det är något helt annat. jag tror att många av mina döttrars "obekväma" egenskaper är deras främsta. självständighet, kritiskt tänkande och orubblig itregitet. | |
| La bruja | 2010-03-23 22:10 | |
![]() | Alla ungdomar dricker faktiskt inte. Mina två killar på snart sexton och arton har inte druckit en enda gång. Dom är helt vanliga killar med kompisar och intressen som tex Metal (den ene går gärna på konserter och festivaler) gyma, data, tjejer och andra vanliga intressen. Men vi dricker själva inte annat än nån öl och snaps till Jul och midsommar så dom har aldrig sett oss fulla tex. Vi har tidigt gjort klart att vi inte accepterar att dom dricker och dom har inga problem med det. Det är helt ok för deras del. Nu är inte deras kompisar några festprissar heller så dom har väl helt enkelt bra umgänge vilket säkert gör det lättare att inte lockas till att dricka. Nu säger säkert en del att visst säkert att dom inte har druckit-det gör dom säkert utan att vi vet något men där kan jag intyga att så inte är fallet. Jag är nämligen en sån där förälder som alltid ställer upp och skjutsar hit och dit så jag vet var dom är och med vilka och att dom faktiskt inte luktar när dom kommer. Men vi har alltid varit tydliga med regler och aldrig haft några som helst problem med gränser. Dom är skötsamma,hjälpsamma och ordentliga killar som visserligen tycker vi är skitdryga,jobbiga och krävande men det funkar. | |