Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
klobba2 - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:48 | |
![]() | DodgeJourney: det måste nog erkännas, svar ja | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:49 | |
![]() | hur känns det? | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:50 | |
![]() | tungt lol | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:50 | |
![]() | Citerar eftersom du inte verkar ha läst min länk satyra... "ordet neger kommer från spanskans ”negro” som betyder svart och det började användas om afrikaner under slavhandelns dagar. Mycket av vetenskapen och litteraturen om svarta vid den här tiden handlade om att skapa ett försvar för slaveriet och det koloniala projektet. För att rättfärdiga slaveriet var det nödvändigt att kunna tro att svarta var underordnade vita, så svartas underlägsenhet var det återkommande temat i vitas skildringar av afrikaner. " Jag kan inte läsa ordet "nigger" någonstans. | |
Satyra | 2010-04-09 14:50 | |
![]() | DodgeJourney - "du är ju trög Satyra!" För att JAG inte känner ordet som negativt? Jag förstår att många av er andra gör det, men att jag ska anamma er nedlåtande syn på ordet bara för att alla andra ser det så gör mig väl inte trög?!? Hade jag gjort just så som du tycks tro att jag gör - argumenterat för min RÄTT att få säga neger - då hade jag möjligen varit trög. Eller extremt bångstyrig i alla fall. Men det är i sig inte viktigt för mig att få använda något ord alls utöver beskrivandet av vilket ursprungsland en människa har, om jag nu ska göra en sådan form av detaljbeskrivning av en någon, så för mig är det inte ett problem att INTE kunna säga neger utan att folk uppfattar mig som nedlåtande. Kan du förstå hur jag menar/känner då tror du, eller vill du tvista runt det några varv till? | |
Bitte - Administratör | 2010-04-09 14:52 | |
![]() | Neger Från Wikipedia Denna artikel handlar om begreppet "neger". Se svart (hudfärg) för hudfärgen. Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en beteckning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanskans och, portugisiskans[1] negro (svart), som i sin tur kommer från latinets niger. Användning av ordet kan av vissa uppfattas som nedsättande och kränkande.[2] Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning baserad på andra kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från begreppet neger skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även aboriginer (Australiens urbefolkning) och papuaner (på Nya Guinea). Inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom khoikhoi och sanfolket i Kaplandet skildes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen. Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av en del vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt. Ordet blandas ibland ihop med det ursprungligen anglosaxiska skällsordet nigger. Bitte | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:53 | |
![]() | Förresten Satyra om du säger neger, inte jävla utan bara neger under en fotbollsmatch och det finns en svart spelare i motståndarlaget och domaren hör det så får du automatiskt gult kort, vad kan det bero på tror du? | |
Satyra | 2010-04-09 14:54 | |
![]() | BS - Nej du har rätt, jag orkar inte läsa din länk. Men ... "För att rättfärdiga slaveriet var det nödvändigt att kunna tro att svarta var underordnade vita, så svartas underlägsenhet var det återkommande temat i vitas skildringar av afrikaner." ... Vad har detta med ordet neger att göra? Att idiotiska slavdrivare var idioter har väl inget med ordet i sig att göra. Och det borde väl då vara ännu värre att bruka ordet svart, om man ska utgå från texten. | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:55 | |
![]() | "Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av en del vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord." Folk har skilda meningar om ordet "neger", således. Jag tror inte att vi kommer längre i denna diskussion. | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:56 | |
![]() | Satyra jag ser bara att du försöker argumentera för något du inte ens själv tro på, så därför varierar du ifrån alltifrån komisk till patetisk. | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:58 | |
![]() | Satyra vilka ska du rösta på i det kommande valet? | |
Margana | 2010-04-09 14:59 | |
![]() | Negrerna/de mörkhyade/afroamerikaner eller vad ni väljer att kalla dem i USA har ju till och med skilda åsikter om att kallas neger så jag tror nog Robban har rätt. Diskussionen kommer inte längre, folk har helt enkelt skilda meningar om ordet. | |
Satyra | 2010-04-09 15:00 | |
![]() | DodgeJourney - "När argumenten tryter då är de alltid jävla neger" Som jag sagt många gånger nu så är det ju kombinationen av "jävla" som gör det negativt - och förmodligen ser ni - den stora massan - ett osynligt "jävla" framför/efter ordet neger, vare sig det finns där eller inte, för att NI har den negativiteten/direktkoppl ingen/tolkningen till slaveri i era hjärnstigar fix och färdigt redan. | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:00 | |
![]() | Kan du inte offra 2 min och läsa länken satyra?? Tror du tjänar på det. | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:03 | |
![]() | Här är ännu ett utdrag som talar sitt tydliga språk. "Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll. Sverige som övriga Europa var en del av brotten mot Afrika. Både drottning Kristina och Gustav III bedrev handel med slavar och svenska vetenskapsmän var mycket aktiva när det gällde att förse det koloniala projektet med en vetenskaplig plattform ända från Carl von Linnés dagar fram till 1900-talet och det rasbiologiska institutet i Uppsala. Varför reagerar svarta bara när det är vita som använder ordet neger, undrar många. Det beror på att det i vår värld som domineras av vita är ett privilegium att vara vit och en belastning att vara svart. Att vara vit ger till exempel företräde till arbets- och bostadsmarknaden, det innebär att man lättare får lån i bank och har svårare att dömas för brott. Vitheten ger alltså företräde på mörka människors bekostnad och därför reagerar afrikaner när vita kallar oss vid ett rasistiskt skällsord." Och detta... " En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det. Så fortsätt spott på folk om ni vill... | |
Satyra | 2010-04-09 15:03 | |
![]() | DodgeJourney - "Satyra jag ser bara att du försöker argumentera för något du inte ens själv tro på, så därför varierar du ifrån alltifrån komisk till patetisk." Jag tycker att du är patetisk OCH trög som inte förstår vad jag säger/skriver, så känslan är ömsesidig. ;-) | |
dredlak | 2010-04-09 15:06 | |
![]() | Vill bara återknyta till typen som startade den här tråden (WC-stol eller vad han nu kallar sig). Det är intressant att du skiljer på OSS och DEM. Fullkomligt idiotiskt och skrämmande att människor tänker så. Skulle Svenne vara ett ord som enbart svarta människor använder i nedlåtande syfte till vita? Det var det dummaste jag hört isf. En svenne är ju en Svensson med allt vad det innebär. Om du blir så upprörd över att ordet svenne är allmänt accepterat och ordet neger inte är det önskar jag dig all olycka i framtiden och kommande riksdagsval där vi alla vet var du står. Skäms, människa! | |
DodgeJourney | 2010-04-09 15:08 | |
![]() | ge upp, du har förlorat debatten för länge sedan! | |
DodgeJourney | 2010-04-09 15:09 | |
![]() | menat till satyra | |
Satyra | 2010-04-09 15:10 | |
![]() | BS - "Kan du inte offra 2 min och läsa länken satyra?? Tror du tjänar på det." Du menar att du tror att du tjänar på det? ;-) Jag läste den första länken du la in och det är inte så att jag inte har de där historiska kunskaperna som du tycks tro fattas mig, så att läsa en text likt dessa ändrar ju inte MIN känsla för ordet. Säger det igen nu, eftersom det verkar vara svårt att få in för en del här - jag använder inte ordet neger till någon - vare sig den är mörkhyad eller inte, alltså inte som en personbeskrivning och/eller som ett skällsord till någon ickemörk!! Jag har haft för avsikt här att beskriva MIN KÄNSLA inför ordet. Att den sen skiljer sig från andras känsla gör inte ordet mer negativt laddat för mig - vad ni än har för direktkopplingar till svartas historik! Det finns ingen sådan direktkoppling - den kopplingen kommer sig från en tolkning med slavdrivarnas intressen för ögonen, inget annat. | |