Spelrum
Giraffen | 15 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:44 | |
![]() | TV3 insider från 2007 har en med granskning av somaliska muslimska ungdomsförbund och hur dessa styrs av äldre med syften bla. så, larvbrud. att få se andra sidan av vissa mynt i religionsfrihetens namn är inte särskilt svårt. annars kan du ju göra förfrågan hos säpo, ekoroteln eller skattebrottsenheten. men de avslöjar nog inget i onödan till dig om du inte juridiskt representerar en klient. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:44 | |
![]() | Är de utländska finansiärerna verkligen dolda i detta fall? | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:48 | |
![]() | tilläggas bör att jag inte är ute efter att misstänkliggöra eller smutskasta personer bakom det aktuella moskebygget utan endast besvarar larvbruds fråga. samt framför att det ibland finns saker att finna om man skrapar på ytan som inte är helt och hållet enbart några lokala muslimer som vill ha ett eget hus att bedja i. så, vi hamnade på sidospår. sorry. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-20 17:50 | |
![]() | Du har nog redan smutskastat dem: "utöver det så gjorde nämnden fel då den beviljade en byggnation som symboliserar och har till syfte att bedriva, främja och uppmuntra samt etablera verksamhet skadlig för det svenska samhället och inte förenlig med svensk demokrati, svenska seder och svensk lag. dvs som tex könsstympning, könsroller, tvångsgifte, myndighetsålder på flickor, straffsystem för otrohet, syn och värdesättning på oliktänkande (av annan religiös tro), seder direkt stridande mot svensk lag som tex hedersmord..... mm" | |
limpan__2 | 2010-04-20 18:12 | |
![]() | Krill: Tror du dessa saker som du får fram när du skrapar på ytan blir allvarligare av att moskén kommer upp över marknivå eller om de tvingas vara kvar i sina källare? Dessutom måste jag fråga dig om du tycker vi skall skrota religionsfriheten i Sverige och vad du i så fall vill se istället? Är det bara de som likt kungahuset bekänner sig till den sanna lutherska läran som ska ha rätt att utöva religion? Själv lever jag i förhoppningen att utbildning och upplysning fortsätter göra alla mer och mer sekulariserade eller ateistiska och mindre sagotroende men det kommer att ta tid... | |
stol | 2010-04-20 18:21 | |
![]() | Limpan Man kan vända på det du påstår. Tack vare utbildning och upplysning har vi förstått att Islam ska inte få något fotfäste i vårt land och det gör vi genom att ej tillåta Moskèbyggen. | |
stol | 2010-04-20 18:22 | |
![]() | Krill Jag får ge mig in i debatten igen du verkar hårt annsatt. | |
Bitte - Administratör | 2010-04-20 18:24 | |
![]() | Stol ,, snälla svara på min fråga om bygglovet Bitte | |
limpan__2 | 2010-04-20 18:30 | |
![]() | Stol, det är klart man kan säga det men det motbevisas av de studier som tydligt visar att främlingsfientliga åsikter och motstånd mot nya företeelser i samhället (som en andra moské i Göteborg) är starkt korrelerade med en relativt låg utbildningsnivå. Så du får nog slipa till det argumentet innan du drar fram det igen... | |
stol | 2010-04-20 18:49 | |
![]() | Limpan Kan du svara på varför ska vi ha Moskèer i Sverige. Är det lättare för utlänningar att integreras i vårt samhälle om de har en moskè, buddisttempel eller synagoga att tillgå. Många utlänningar har flytt från sina hemländer just för att de har varit religiöst förföljda, de har velat komma till Sverige där man kan leva fritt utan att några fanatiker talar om hur man ska leva. Vi har gett utlänningar en fristad utan en massa religiösa påtryckningar. Men tyvärr har en del fanatiker sluppit igenom nålsögat (invandrarverket) och de kräver att moskèer ska byggas. | |
stol | 2010-04-20 18:50 | |
![]() | Bitte Vad ska jag svara på | |
Bitte - Administratör | 2010-04-20 18:53 | |
![]() | Vad nämnden skulle ha gjort för fel, och jag vill ha en länk till beslutet för det är ju det du anser är fel och efter som jag har lång erfarenhet av detta med bygglov vill jag läsa det Bitte | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-20 18:58 | |
![]() | Larvbrud: jo, gällande den smutskastningen du fogade in har jag inget att invända. jag står för den för det är min syn på muslimer, islam och vad de representerar etc. och det har jag sagt att jag hårddrar, generaliserar och står för samt att jag i frågan ej lägger en religions inriktning, kultur etc på presonnivå. det jag syftade på var att jag EJ, just i moskefallet tråden handlar om kan uttala mig kring någonting som har med ekonomi att göra då jag bara nämnde exempel på andra till ämnet relaterade företelser. Limpan: ja, jag vet att den svåra demokratiska nöten och dilemmat är religionsfriheten. och att detta förbannar min ståndpunkt. men religionsfriheten och ditt exempel på att fortsätta driva verksamheten mer eller mindre dolt från "källaren" är precis samma moraliska, juridiska tve eggade svärd som legaliseringen av sexhandel, prostition, legalisering av vissa droger etc.... vad mår samhället bäst av och vad gör nytta kontra skada? fan ingen som vet för allt går att både bevisa och motbevisa i teorin via utredningar och länkar mm. så det rent humana och juridiska i att förbjuda en religion att bygga sig en byggnad för sin trosutövning i ett demokratiskt land är splittrat. men sett från samhällsnytta, kultur, landets övriga politik, jämnställdhet, islams påverkan på sammhället på sikt, islamska värderingar och livsriktlinjer kontra vårt samhälles och sunt förnuft etc så ska det inte byggas någon moske. och nej, det man ev kan skrapa fram under ytan blir inte det minsta allvarligare om man bygger huset. det är som jag sagt tidigare principen och ställningstagandet. | |
stol | 2010-04-20 19:07 | |
![]() | Jag har ingen länk. Ramberget i Göteborg donerades till Götegorgs stad i utbyte lovade staden att ej tillåta någon bebyggelse på eller nära intill berget. Göteborg har frångått detta löfte. Moskèn passar inte in i stadsmiljön runt Ramberget ändå har tillstånd bevilljats. | |
stol | 2010-04-20 19:12 | |
![]() | Tror du att alla turerna med de olika myndigheter där det har nöts fram och tillbaka skulle offentliggöras för allmänheten de kan du glömma. Materialet är hemligstämplat. Jag skulle gärna vilja se alla yttrandena från de olika instanserna. | |
Bitte - Administratör | 2010-04-20 19:13 | |
![]() | Man kan aldrig hemsligstämpla ett protokoll från en nämnd Bitte | |
joysam | 2010-04-20 19:14 | |
![]() | Bitte, nog kan väl ett myndighetsbeslut sekretessbeläggas? å andra sidan, Stol, har du försökt få ut protokollen och övriga handlingar i ärendet? | |
Bitte - Administratör | 2010-04-20 19:16 | |
![]() | Inte ett beslut som fattas i en kommunal nämnd, det är offentlighandling Bitte | |
Cybertron | 2010-04-20 19:17 | |
![]() | krill_master, jag läste någonstans att du var lärare. Om du inte är det, så strunta i detta. Om du är det, då skulle jag gärna vilja veta hur du får ihop allt detta med skolans värdegrund, samt hur du möter dina muslimska elever? | |
limpan__2 | 2010-04-20 19:17 | |
![]() | Stol: Ja, jag är övertygad om att integrationen underlättas av att vi accepterar att samma lagar (dvs religionsfrihet samt plan- och bygglagen och andra kommunala regler kring byggandet) tillämpas lika för alla. Har de sökt tillstånd att bygga en moské och alla berörda parter har fått säga sitt i god ordning tror jag det vore sämre för integrationen i samhället om de fick avslag bara för att det är en moské. Tror du inte det själv? Tror du de som vill bygga moskén skulle känna sig mer välkomna in i samhället om de istället fick avslag? Krill: Jag håller med om att det inte är en enkel fråga och vi kan nog enas om att vi därefter dragit olika slutsatser. Dock står vi enade i kampen mot förtryck i alla dess former. Nu ska jag avnjuta kulturimport gånger två då jag tänkt se fotboll och njuta av supporterkulturen på Söderstadion! Tur vi tog emot engelsmännen, annars hade det varit varpa från Visby på tv:n istället... | |