Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 23 |
Mobilspel
| Pågående | 19 167 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MiniLudd | 2010-06-04 16:13 | |
![]() | Jamen det var ju inte precis vanliga "svenssons" på den där båten utan människor med omtalade extrema åsikter. Kommunister, hamas-supportrar, anarkister osv. Jag tror dem flesta i Sverige står ganska långt ifrån dessa, inte konstigt det blev trubbel liksom. Nu har det även kommit fram lite ny info; www.dn.se/nyheter/va...-1 .1116589 | |
| stefanf | 2010-06-04 16:26 | |
![]() | Jag tycker det finns gott om skäl att betrakta händelserna lite mer nyanserat än vad som sker just nu när drevet går. Naturligtvis är det fördjävligt att mörda människor oavsett var det sker, ingen har heller anklagat Israel för att ha handlat särskilt smart. Man ska dock inte glömma bort (eller missa) att just detta, våldsam konfrontation, var _målet_ för skeppen. Detta är det ingen som förnekar, tvärtom så ser organisatörerna konfrontationen som en framgång. Att det dessutom dog ett 10-tal var ett toppenresultat över förväntan. STG har ingenting med hjälp eller bistånd att göra - det är en politisk aktion som syftar till att provocera fram en opinion mot Israel. Något man lyckats jättebra med. Själv får jag in bilden i huvudet från när man var liten och skulle reta brorsan, viftande med händerna framför ansiktet på honom och retligt skandera: "Fri luft, fri luft. Luften är fri för alla..." Sen kunde man triumferande springa till mamma när han tappat tålamodet och slagit mig. (oklart vad man tjänade på detta men det var ju så det gick till.. :)) Som någon sagt tidigare så har man dessvärre inte lyckats få bort Hamas inflytande - och det innebär att Israel alltså bor grannar med ett land som, i princip, styrs av terrorister vars främsta mål är att utplåna Israel. Jag tycker inte att Israel hanterar situationen särskilt smart, det finns bättre sätt än att försöka bomba bort Hamas, men kan ändå känna en viss förståelse för att man blir desperat och begår desperata handlingar. Själva grunden till konflikten har jag däremot ingen åsikt alls om, det är för krångligt för min begränsade hjärna att förstå. | |
| muppe-m | 2010-06-04 16:54 | |
![]() | För att svara Minta på bättre att stämma i bäcken än i år kanske var det så A.H tänkte när han gjorde vad han gjorde. Att vissa länder sätter sig över internationella lagar som andra krigsföbrytare döms för är sjukt. Vem dömmer länder som USA och Israel för deras brott mot div internationella lagar? | |
| micro113 | 2010-06-04 17:05 | |
![]() | stefanf Nej en våldsam konfrontation var inte målet för skeppen. Hade det varit det så hade de beväpnat sig ombord, så varför sprider du sådana falska nidbilder. Dessutom som så slängde de de vapen de kom över från soldaterna över bord istället för att vända dem emot Israelerna. Om det hade varit krig man ville ha så hade man brukat vapnen. Det man ville uppnå var att bryta blockaden, precis som flera skepp tidigare redan gjort under blockaden. Det fanns ingenting som talade för att just de här skeppen skulle övermannas med attackstyrkor med hänsyn till att andra skepp tidigare har släppts igenom - så det argumentet går inte. Israel ville ha våld, Israel initierade våld, Israel brukade våld och Israel stod för dödandet -- på internationellt vatten. Israel planerade och genomförde detta. Att sedan pro-palestinska krafter drar nytta av att man nu har medvind i opinionen är väl ganska självklart, vilket land eller organisation skulle inte göra det? Gjorde de inte det så hade ju de nio dött helt förgäves, i tysthet, och Israels brott mot de som var ombord och mot Internationella regler hade lönat sig ännu en gång. | |
| Spirou2 | 2010-06-04 17:23 | |
![]() | MiniLudd Ja jösses vilken förutsägbar satans smörja. Islam oslagbart medan vita Amerikaner sämst. Har man ju aldrig hört förr bland svenska 'intellektuella' *ironi* | |
| micro113 | 2010-06-04 17:41 | |
![]() | Spirou2 Nu vet jag ju inte hur Amerikaner halkade in här, men även om nu svenska intellektuella skulle hysa den åsikten (vilket nog är en ganska verklighetsfrämmande uppfattning ändå) så är det knappast skäl nog för att skjuta ner dem, eller andra, under en fredlig aktion på internationellt vatten. Tyvärr anser jag pro-israeliska debattörer ofta tycks ha svårt att hålla sig sakliga. Devisen med oss eller emot oss är väldigt stark från det hållet. | |
| Minta | 2010-06-04 17:47 | |
![]() | Naturligtvis ville de inte ha riktigt krig, de kan vara ute efter konfrontation och provokation ändå. Så dumma är de inte att några hundra människor startar krig mot världens främsta militärmakt. Det hade varit självmord och det tror jag inte de var ute efter. | |
| Minta | 2010-06-04 17:47 | |
![]() | muppe. A-H var en helt annan sak. Tyskland var inte grannar med folk som ville utplåna dem. | |
| Måns_E | 2010-06-04 18:17 | |
![]() | Om det främsta målet hade varit att provocera fram en militär attack från Israel, så tror jag knappast att man skulle engagera kända personer som då skulle sätta sitt rykte på spel, och dessutom göra det genom att transportera så harmlösa saker som cement, vattenreningsutrustning och leksaker. Att dessutom gång på gång proklamera att man är fredsaktivister, och lyckas samla in material till båtarna från såväl företag, privatpersoner som stater gör ju att det känns helt befängt att påstå att deras syfte enbart var att provocera fram en attack. När man dessutom inte har med sig några skjutvapen och som micro skrev kastade överbord alla beslagtagna Israeliska vapen så borde väl den sista lilla femöringen ramla ner? Eller menar ni att Israel per definition aldrig kan göra fel? | |
| Minta | 2010-06-04 18:25 | |
![]() | Jo, Israel kan göra fel och gör fel, men detta var ju självklart en politisk aktion och som sådan avsedd att uppmärksamma Gaza-problematiken och därmed provocera Israel. Det kan de ju inte ha kunnat bortse ifrån att Israel skulle bli. Hade de haft med sig vapen hade de inte kunnat vara en politisk aktion av dessa personer utan varit terrorism. Det hade dessutom varit mycket farligt och den risken var nog de flesta av svenskarna i alla fall inte beredda att ta. | |
| Måns_E | 2010-06-04 23:27 | |
![]() | Så du menar att om någon tycker att Israel har fel och fredligt demonstrerar mot detta så har Israelisk militär rätt att skjuta ner dessa personer? Även Israel måste väl för i helvete tåla en provokation? Nu hade de inga vapen ombord, och detta visste Israel mycket väl, dessutom så hade det inte varit terrorism om de på båten hade skjutit ihjäl inkräktare på sitt skepp på öppet vatten. Man har faktiskt rätt att (även med vapen) freda sitt skepp på internationellt vatten. | |
| Minta | 2010-06-04 23:45 | |
![]() | Jag har väl för sjutton inte sagt att de har rätt att skjuta ner dessa personer. Läs vad jag skriver och gör inte en halmgubbe av något jag inte sagt. | |
| Måns_E | 2010-06-04 23:54 | |
![]() | Ja, det kändes som att du tyckte att det var en förmildrande omständighet att Israel kände sig provocerade. Om jag har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt, men annars så kan jag faktiskt inte förstå resonemanget. | |
| regression | 2010-06-04 23:55 | |
![]() | Nej, att båda parter kunde ha gjort saker bättre är en insikt som kräver ett otroligt komplicerat tankearbete. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-06-05 02:35 | |
![]() | inte ok. | |
| micro113 | 2010-06-05 11:34 | |
![]() | "Rachel Corrie" som är på väg mot Gaza med förnödenheter har genskjutits av den israeliska flottan. De hotar att borda fartyget med våld. Trots detta fortsätter "Rachel Corrie" att försöka segla mot Gaza. - Våra soldater kommer att gå ombord fartyget om det inte ändrar kurs. . . vi är beredda att bruka våld för att försvara oss, säger den israeliska överstelöjtnanten Avital Leibowitz till en israelisk radiostation." [...] å "Rachel Corrie" är det relativt få deltagare. Michael Löfgren, på Ship to Gaza-Göteborg säger att han tror att det kommer att gå lugnare till än på "Mavi Marmara", där nio aktivister dödades under den israeliska bordningen. - Många är kvinnor, många är äldre och många är européer. Det talar för att det kommer att gå lugnare till än på "Mavi Marmara"." Jag kan ju inte låta bli att undra exakt vad det är de ska FÖRSVARA sig emot på det aktuella skeppet. Vad på skeppet är det som utgör ett hot mot Israelerna? Om de nu ska borda skeppet bör de ju del invänta att det kommer in på Israeliskt vatten, dels faktiskt byta motivering (retorik), för detta framstår enbart som rent löjligt. Det finns inget att försvara sig emot på skeppet. | |
| micro113 | 2010-06-05 11:38 | |
![]() | Samtidigt kommer nu uppgifter om de nio turkiska aktivister som dödades när Israel bordade den förra konvojen. De ska ha skjutits med 30 skott. Fem av dem sköts i huvudet, skriver den brittiska tidningen The Guardian. Obduktionsresultaten visar att männen i huvudsak träffats av 9 millimeters ammunition och att många var skjutna på nära håll, skriver tidningen som citerar Yalcin Büyük, vice ordförande vid Turkiets rättsmedicinska råd som genomförde obduktionerna på fredagen. www.expressen.se/Nyh...pp maningar (länken gäller även citaten i förra inlägget) Det verkar som om Gardells uppgifter om att man siktat på just huvudet är riktiga i alla fall. | |
| bove | 2010-06-05 14:22 | |
![]() | Från text-tv: "Aktivister skjutna i huvud och rygg ... Den 19-årige Fulkan Dogan, som också var amerikansk medborgare, sköts fem gånger från ett avstånd på mindre än 45 centimeter. Han sköts i ansiktet, i bakhuvudet, två gånger i benet och en gång i ryggen, visar obduktionerna. Förutom de dödade skottskadades ytterligare 48 människor. Sex aktivister saknas fortfarande." Skjuten i bakhuvudet och ryggen. Fem skott? Jag antar att de fyra första inte bet. Självförsvar? Avrättning kallas det. | |
| YamahaJet | 2010-06-05 14:54 | |
![]() | Man siktar nog mot huvudet om tiotals människor med diverse tillhyggen springer mot dig. Blev senast igår själv nästan lynchad av en arabisk mobb bestående av vänner, kusiner och det vanliga, som låtsades vara missnöjda med en av mig levererad tjänst för att antingen få pengarna tillbaka eller dubbel leverans. Nytt för igår även att man blev hotad och kommenderad av 18-åriga flickor i slöja. Det är som alla individer var för sig i släkten tävlar om vem som kan vara mest aggressiv, tydligen är det ett eftersträvbart beteende inom denna kultur. Dessa konfliktsökande människor kan helt enkelt inte bete sig oavsett var på jorden de är. Deras enda färdighet får anses vara våldsprovokationer i större grupper och allmänt ociviliserat beteende, vilket avspeglar sig i bristen på utveckling i deras hemländer. Är det någon som vet om Israel har ett bankgironummer som man kan sätta in pengar på? Ska lämna "Militären" som betalningsmeddelande. | |
| Svante87 | 2010-06-05 15:16 | |
![]() | Äntligen ett land (isreal) som reagerar och handlar. | |