Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade23
Mobilspel
Pågående19 167

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tunnelbanan82010-06-03 13:03
Antal inlägg: 126

Stefanpbb, ser att du kan ditt snack. Kan du se till att plocka fram nån fakta som visar att merparten av muslimerna lever enligt detta. Gärna de som inte är analfabeter och dyligt.....

stefanpbb2010-06-03 14:58
Antal inlägg: 565

Måns e Uppenbarligen är su inte insatt i det du kommenterar.Mitt inlägg ang koranen är ett svar på tidigare inlägg.Det ger bara ett löjets skimmer av dig när du kommenterar sådant du inte är insatt i. Att Hamas inte skulle ha med saken att som du skriver pekar på en fruktansvärt enögd syn på frågan.
Skrivet under stress Juni 2010

bove2010-06-03 15:06
Antal inlägg: 1333

Angående Marocko-Västsahara som någon tog upp tidigare: Det finns en mycket enkel anledning till att den konflikten mycket sällan uppmärksammas i media. Polisario (motståndsrörelsen i Västsahara) har aldrig använts sig av terrorattacker, och ett fredsavtal råder sedan 1991. Närmare självständighet har de dock aldrig nått.

Motståndsrörelser krigar inte för att de tycker att det är kul, de krigar när det inte finns någon annan möjlighet till förändring. Israel har aldrig varit intresserade av någon fredlig och rättvis lösning av konflikten.

micro1132010-06-03 16:08
Antal inlägg: 17542

stefanpbb
Vilket tidigare inlägg skulle det vara?

Mig veterligen har ingen skrivit någonting som kan ha lockat fram den där drapan av textmassa ur koranen, så du får gärna berätta vilket inlägg så man får skapa sig en uppfattning.

regression2010-06-03 16:16
Antal inlägg: 1563

Jag tror det var Tunnelbanan8 2010-06-03 07:13 som lockade fram textmassan.

stefanpbb2010-06-03 16:23

Micro här kommer inlägget du inte minns.Konstigt då du var den förste att kommentera det.Från sign Tunnelbana :Witchgame, plocka gärna fram ur koranen var det du nämner i ditt påstående står;

"För övrigt har du inte tänkt på vad palestina-sjalen representerar då den bärs av muslimska araber som enligt koranen tycker det är okej att förtrycka sina kvinnor."

Varsågod att börja leta :

www.koranensbudskap.se

Lite fakta vore på sin plats istället för en massa grundlöst svammel.

micro1132010-06-03 16:29

Tack både stefanpbb och regression
Nu är jag med och får in den i ett sammanhang.

stefanpbb2010-06-03 16:41

bove: Jag vet inte om du ljuger medvetet eller bara är okunnig om ämnet ? Tänker då i första hand på ditt inlägg här ovanför där du skriver:" Israel har aldrig varit intresserade av någon fredlig och rättvis lösning av konflikten." Föreslår att du vilar från forumet och seriöst pluggar på ämnet.

bove2010-06-03 16:57

Jag varken ljuger eller är okunnig, dock kan jag se konflikten från en annan sida än enbart den israeliska. Det finns inget folk i världen som helt frivilligt försätter sig i en permanent situation av fattigdom, förtryck och misär. Men det där med att vila från forumet var en bra idé. Så kanske man kan återfå sin tro på mänskligheten.

kebjorn2010-06-03 17:02
Antal inlägg: 4

Fram till 1967 styrde inte Isrea i Gaza eller på Västbanken. Varför bildade inte pealestinierna med sina snälla arabrannars välsignelse en stat då?

kebjorn2010-06-03 17:03
Antal inlägg: 4

Fram till 1967 styrde inte Israel i Gaza eller på Västbanken. Varför bildade inte palestinierna med sina snälla arabgrannars välsignelse en stat då?

BSKV - Ej medlem längre2010-06-03 17:05
Antal inlägg: 512

Förmodligen för att Egypten och Jordanien, som då hade kontrollen över Västbanken resp Gaza, inte ville det. Apropå snälla arabgrannar, så kan man ju fråga sig varför Libanon kan behandla palestinierna i sitt land som 3:e klassens medborgare utan att nån säger nåt..?

bove2010-06-03 17:11

Ingen har sagt att deras grannländer är snälla. Skulle det ställa Israel i bättre dager?

BSKV - Ej medlem längre2010-06-03 17:12

Nej, men det svarar på påståendet från alltför många att Israel skulle vara skurken ensam i konflikten i Mellanöstern.

regression2010-06-03 17:12
Antal inlägg: 1563

I den här tråden är det väl frågan om i vilken dager vi skall ställa de som bojkottar mat från israel?

BSKV - Ej medlem längre2010-06-03 17:14

Ingen dager alls, föreslår jag. Vill man inte handla israeliska varor så vill man inte.

micro1132010-06-03 17:37

BSKV
Tack, det känns bra att någon förstår att valet är upp till konsumenten, både när det gäller vad jag vill konsumera, stödja och protestera emot.

Måns_E2010-06-03 19:27
Antal inlägg: 12048

Jaha, nu börjar man kalla folk som inte står och hejar på Israel (oavsett vad de gör) för okunniga i ämnet.

Jag är ledsen men citat från Koranen tagna ur sitt sammanhang är inte mycket till argument för någonting. Liknande citat brukar för övrigt användas mot judar, de är inte mycket bättre då, så nu vet du vad jag tycker om det.

stefanpbb2010-06-03 19:51

Måns Du har en tendens att missförstå , avsiktligt eller icke vad vet jag ? Ingen har mig veterligen kallat dig för okunnig i ämnet.Däremot är det uppenbart att du icke läser bakåt i tråden och tar reda på vad inläggem bygger på . Citat från koranen var svar på ett inlägg som efterlyste dylikt. Läs innan du skriver så förstår du nog bättre !

Måns_E2010-06-03 20:29
Antal inlägg: 12048

stefanpbb, det var väl kanske mest det att du missade att såväl kristna som judar inte heller verkar ha särskilt höga tankar om sina kvinnor, om man tittar på vad som står i gamla testamentet.

Jag postar några exempel från 2:a och 5:e Moseboken för att illustrera.

Andra MOSEBOK Kapitel 21

7. Om någon säljer sin dotter till trälinna, så skall hon icke
givas fri såsom trälarna givas fria.
8. Misshagar hon sin herre, sedan denne förut har ingått
förbindelse med henne, så låte han henne köpas fri. Till
främmande folk have han icke makt att sälja henne, när han så
har handlat trolöst mot henne.
9. Men om han låter sin son ingå förbindelse med henne, så förunne
han henne döttrars rätt.

Femte MOSEBOK Kapitel 20

10. När du kommer till någon stad för att belägra den, skall du
först tillbjuda den fred.
11. Om den då giver dig ett fridsamt svar och öppnar sina portar för
dig, så skall allt folket som finnes där bliva arbetspliktigt åt
dig och vara dina tjänare.
12. Men om den icke vill hava fred med dig, utan vill föra krig mot
dig, så må du belägra den.
13. Och om HERREN, din Gud, då giver den i din hand, skall du slå
allt mankön där med svärdsegg.
14. Men kvinnorna och barnen och boskapen och allt annat som finnes
i staden, allt rov du får där, skall du hava såsom ditt byte;
och du må då njuta av det rov som HERREN. din Gud, låter dig
taga från dina fiender.
15. Så skall du göra med alla de städer som äro mer avlägsna från
dig, och som icke höra till dessa folks städer.

Femte MOSEBOK Kapitel 21

10. Om HERREN, din Gud, när du drager ut i krig mot dina fiender,
giver dem i din hand, så att du tager fångar,
11. och du då bland fångarna får se någon skön kvinna som du fäster
dig vid, och som du vill taga till hustru åt dig,
12. så skall du föra henne in i ditt hus, och hon skall raka sitt
huvud och ansa sina naglar.
13. Och hon skall lägga av de kläder hon bar såsom fånge och skall
bo i ditt hus och få begråta sin fader och sin moder en månads
tid; därefter må du gå in till henne och äkta henne, så att hon
bliver din hustru.

Femte MOSEBOK Kapitel 22

22. Om en man ertappas med att ligga hos en kvinna som är en annan
mans äkta hustru, så skola båda dö, både mannen som låg hos
kvinnan, och jämväl kvinnan: du skall skaffa bort ifrån Israel
vad ont är.
23. Om en jungfru är trolovad med en man, och en annan man träffar
henne i staden och lägrar henne,
24. så skolen I föra dem båda ut till stadens port och stena dem
till döds, flickan, därför att hon icke ropade på hjälp i
staden, och mannen, därför att han kränkte en annans trolovade:
du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är.

------------------------- ------------------------- ------------------------- -----

Men inte brukar vi väl lasta kristna stater eller israel för det? Det känns lite fånigt att då komma med uttalandet att kvinnor skulle vara så extra förtryckta i just Koranen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?