Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 234

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zöder2010-06-07 14:48
Antal inlägg: 97

Ja loco det måste vara enkelt att se skillnaden mellan en patients utskrivna medicin och syftet när nån skjuter i sig det ena eller andra utan att vara sjuk och utan kontrollerade former...

ramsay - Ej medlem längre2010-06-07 14:50
Antal inlägg: 9204

"Men varför inte släppa allt fritt? Varför begränsa nåt över huvud taget?

Men varför inte förbjuda allt? Varför tillåta något över huvud taget?

sorry, var tvungen. det ligger på den nivån.

zöder2010-06-07 14:52

exakt ,det var det jag gjorde ett försök att sjunka ner till, men i det fallet är jag definitivt inte experten.

granit692010-06-07 14:52
Antal inlägg: 340

Förstår inte denna "sköt dig själv och skit i andra"-mentaliteten ett dugg.Vad säger ni till de barn vars föräldrar använder droger?Vad säger ni till de föräldrar vars barn använder droger.
Skillnad på bruk och missbruk?
Är det någon som testar droger eller partajar med droger som medvetet jobbar för att bli missbrukare.De flesta går väl från brukare till just"miss"brukare,eller?
Och ja,innan ni drar in alkoholen,för min del kan den gärna få förbjudas.

zöder2010-06-07 14:53

Håller med granit

ramsay - Ej medlem längre2010-06-07 14:53

jag skulle säga, hoppas att du uppfostrat dom väl och att dom är trygga och starka och gör det av rätt anledninger.

zöder2010-06-07 14:56

Så det är av vilken anledning man fixar problem med droger? ok.Min grannes ungar har börjat använda droger. Jaha av vilken anledning då? För att ha kul. Ok men då är det ingen fara.

ramsay - Ej medlem längre2010-06-07 14:56

mina barn får höra om drogers för och nackdelar. dom vet också att jag provat. så den om att man hamnar på plattan biter inte på dom. förhoppningsvis kan dom göra mogna, upplysta val då. sen vet dom att det är illegalt i sverige och att jag inte tolererar ngr lagöverträdelser. men om dom är i amsterdam, varför inte? bättre än de flesta studentskivor jag varit på.

ramsay - Ej medlem längre2010-06-07 14:58

ja, anledningen är viktig. gör du det för att det känns destruktivt och du vill vara det är det ju livsfarligt s¨å klart. skolans antidrogkampanjer har visat sig attrahera just dom ungdomarna.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-06-07 15:02
Antal inlägg: 1821

Man kan ju diskutera vad "sjuk" är zöder, med tanke på den överförskrivning som sker av receptbelagd medicin i Sverige. Det är knappast "kul" eller skönt i längden att vara amfetamin- eller heroinmissbrukare heller.

Harm reduction har varit ett skällsord i sverige länge, så pass långt så att politiker öppet kunnat uttrycka sig lite hur de vill, allt för att inte göra avkall på den ideologiska kampen mot narkotika. Ett par exempel:

"Jag kan förstå motiven vad gäller bekämpning av HIV-smitta. Men den opinionsmässiga effekten i narkotikabekämpningen är så allvarlig att utdelning av sprutor inte kan accepteras" (mot 1988/89:So15)

"Om vi slår ner på varje befattning med narkotika i brukarleden och ser till att det alltid medför någon form av obehag att syssla med dessa droger, ja då förlorar importörerna och de övriga i övre halvan av knarkpyramiden sin marknad. (---) Det är vår enda chans att få stopp på eländet! (mot.1984/85:JuU77)

Självklart är inte det vettiga alternativet till en människofientlig och marginaliserande narkotikapolitik att släppa allt fri och införa anarki, zöder. Själv tror jag på en avkriminalisering av eget bruk, och seriöst villkorslöst stöd till tunga narkomaner. Eget bruk är ofta offerlösa brott och handlar inte om langning. Att polisen får tvinga narkomaner att kräka eller skita ut en dos narkotika för att de sedan skall få ett par månader på kåken är overkill och en enorm kostnad för rättsystemet. Tunga narkomaner skall inte ha högre krav på sig än andra patienter i vårdsystemet. Idag anses det vara helt rimligt att avbryta en narkomans behandling om han eller hon inte efterlever dess krav. Tänk er om man resonerade så att man vägrade ge en diabetiker medicin för att han/hon ätit olämplig mat, eller om man vägrade en cancersjuk strålbehandling för att han/hon tagit en cigarett eller uppträtt oförskämt mot vårdpersonal!

apbur2010-06-07 15:02
Antal inlägg: 9699

Granit, det är ju inte så omtänksamt att förbjuda alkohol då man sannolikt hade gjort varannan svensk till en brottsling.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-06-07 15:05

Fast apbur, det har ju gått bra med narkotika...! Nästan alla klassiska narkotikapreparat har ju varit lagliga droger tidigare. Må så vara att de kanske inte var lika populära som alkoholen idag, men ändå!

zöder2010-06-07 15:05

Det finns mig verligen ingen som har börjat ,möjligen nåt undantag som ju alltid finns, droga i destruktivt syfte utan det är vad det övergår till när man tappat kontrollen.Det kanske bara är jag som tycker att det finns problem i samhället med droger och i så fall har jag väl missbedömt det hela och då är ju allt frid och fröjd. Jag kan ju inte åberopa statestik på mina privata erfarenheter men i min omedelbara närhet vimlar det av personer med problem av olika grad dock , men trots allt problem. Allt från problem i vardagen med jobb,familj,vänner etc. till dödsfall och kriminalitet. Jag tror inte för ett ögonblick att detta skulle vara unikt.

apbur2010-06-07 15:05
Antal inlägg: 9699

Har det gått bra?

bove2010-06-07 15:11
Antal inlägg: 1333

Steve Zissou 15:02 -

Kan bara hålla med. Om man anser det vara drogliberalism så kanske man ska ta av sig skygglapparna.

granit692010-06-07 15:17

Det är sorgligt att ni inte kan se längre,ha större empati.
Det är möjligt att ni tycker det är kul och skönt,men jag vill inte att mina barn ska växa upp i ett samhälle där det står dem fritt att använda droger.Jag vill att det ska vara förbjudet i fortsättningen också.Just för att jag sett baksidan alltför många gånger.
Bra Ramsay,att dina barn kan förmodligen kan göra mogna,upplysta val.
Är du uppvuxen i ett ostabilt hem kanske du inte kan det.
Men det är väl ett svinn man får räkna med,smällar man får ta,för att det finns moderna,upplysta människor som kan göra sina egna val,som inte behöver några moralpredikningar från inskränkta bakåtsträvare.
Som jag sa,alkoholen får gärna förbjudas för min del.Jag kan lätt avstå den.Snuset blir värre,men om jag måste så.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-06-07 15:17

Zöder, det finns väl gott om människor som börjar ta droger när de är inne i en destruktiv fas i sitt liv. Sannolikt är väl att det tar sin början i tungt alkoholmissbruk (vilket väl knappast är att se som något annat än destruktivt syfte med alkoholkonsumtion). Fast det beror väl på hur man ser på det med destruktivt.

De flesta som använt droger, vilket ju är omkring 10% av 15-åringarna, har just provat på NÅGON GÅNG I SITT LIV. Troligen för att det är spännande och kul. Det är väl dessa, ungdomarna, som kan avskräckas med en restriktiv narkotikapolitik som fokuserar på att demonisera missbruk och få ungdomar att tro att om de provar en holk så kommer de förr eller senare att tappa kontrollen och hamna i tungt missbruk.

Om detta stämde skulle man ju kunna utgå från t.ex. USA där närmare en tredjedel av 15-åringarna provat marijuana SENASTE ÅRET. Här borde man se en enorm rekrytering till tungt narkotikamissbruk enligt teorin om att man kommer att tappa kontrollen för eller senare.

Det finns dem som tappar kontrollen! Inget snack om det. Det knasiga är att med tanke på att nästan varannan 15-åring dricker alkohol regelbundet, är ju att medans man oroar sig för de fåtal som provat cannabis, så grundar tämligen många ungdomar årligen en risk för skadligt alkoholbruk. Med tanke på skadebilden av alkohol i vårt samhälle (våldsbrott, sexualbrott, olyckor, ofrivilliga graviditeter osv) så är det ganska allvarligt tycker jag.

granit692010-06-07 15:24

Ja,Steve och det är för att alkohol är lagligt.

zöder2010-06-07 15:27

Steve, jag tror inte att det är många som börjar nyttja alkohol när dom kommer in i ett destruktivt liv.Jag tror att förutom att ett för stort intag av alkohol och att det i sig kan leda till destruktivitet, att man ökar sitt intag när man av nån anledning får det jobbigt i livet och alltså redan är van att dricka.Dom flesta börjar dricka när det är fest.En situation som dom flesta förknippar med alkohol och att alltså (tror man) höja stämningen för att få roligare.Sen är det nog också så att naturligtvis är det många som inte har eller får problem med att dricka men vi ser ju alla dagligen vilka problem droger ger oss alla på ett eller annat sätt.Även om det alltså inte är man själv som förorsakar det.

bove2010-06-07 15:31
Antal inlägg: 1333

granit69: Nej, för att tillgången är stor. Hade alkoholbruk kriminaliserats men tillgången hållits konstant så är jag övertygad om att konsumtionen knappt hade påverkats. Lagar som ska skydda en mot sig själv följs inte om det inte föreligger en stor risk att åka fast eller om den personliga drivkraften är stark.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?