Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2011-07-11 16:04
Antal inlägg: 12028

Minta det kan ju helt enkelt vara så att förra året var ett exceptionellt bra år, och även det kan ju bero på att det bara råkade bli så.

Det är ju inte så att år 2011 års olycksstatistik direkt utmärker sig från de tio senaste åren, snarare så är det så att 2010 så dödades betydligt färre i trafiken än vad någon hade trott. Och det är ju förvisso kul, men inte så värst mycket att dra några statistiska slutsatser på.

I övrigt håller jag med clubb_R

Och Locomondo, nu verkar ju vare sig du eller framförvarande bli särskilt harmoniska p g a att du ligger fem cm bakom och blinkar med helljusen.

Det kan ju rent av vara så att framförvarande dels inte har någon lust att köra fortare än vad man får och dessutom till skillnad från dig har sett ett par vinglande cyklister på väggrenen.

Det är väl bara att vänta i ett par minuter och köra om när det är möjligt, och då ligga på behörigt avstånd bakom dessa minuter.

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 16:16
Antal inlägg: 3768

Måns:
Jag försäkrar dig att jag har koll på mycket mcyket mer än bara 5 cm fram. Och jag lovar dig också att jag aldrig ger framförvarande max 5 sek att flytta på sig oavsett situation.
Det är när minuterna går på raksträckan eller på den dubbelfiliga motorvägen som min irritation kommer.

Faktiskt så pass att det är nästan så att jag oftare kör om folk på höger sida än på vänster numera (motorväg). Ni får tycka vad ni vill om det men jag tycker det speglar en ganska trafikfarlig ouppmärksamhet eller arrogans hos mina med(mot?)trafikanter.

Måns_E2011-07-11 16:21

Tja, jag vet inte. Även jag brukar köra för fort, men det innebär inte att man behöver ligga och stressa sina medtrafikanter. Det som nog stör mig mest är när jag har fastnat bakom en traktor eller virrig tant, det finns ingen rimlig chans att komma om (trafik, vägkrön, skarp kurva osv) och någon typ som verkar tro att jag kör i 50 km/h för skojs skull på 70-väg lägger sig 3 mm bakom och börjar helljusblinka.

Det är väl bara att slappna av lite, och inse att man kommer om, om man bara kan ge sig till tåls några minuter.

slånbär2011-07-11 16:52
Antal inlägg: 5539

För den som är intresserad och orkar läsa så finns fakta här:www.trafikverket.se/. ..aret-2011/

Bara_Alice - Ej medlem längre2011-07-11 17:47
Antal inlägg: 13

Åkte till Karlstad häromdagen...kom E18 österifrån.
Alldeles i början på infarten till Karlstad kom 2 st BMW på omkörning i högerfilen. Deras hastighet var uppskattningsvis ca 200 km/timme...troligen ännu mer! Såna fullständiga idioter skulle jag nog utan tvekan kunna ställa upp på rad och skjuta...innan de orsakar en total katastrof för andra medtrafikanter!
Tillråga på allt hade den ena, som jag tror var svart, en "egen" nummerplåt med reg nr HJÄRNAN....det mest troliga var väl att han var på jakt efter sin egen borttappade...

Bara_Alice - Ej medlem längre2011-07-11 17:47

i vänsterfilen ska det vara...

Gunilla _2011-07-11 18:00
Antal inlägg: 4425

Och vad gjorde du då Bara_Alice? La dig i vägen för att påvisa att de gjorde fel? Eller lät du dem helt enkelt köra på?

Bara_Alice - Ej medlem längre2011-07-11 18:06

Låg kvar i högerfilen och ringde polisen...

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 18:10

Saxat ur ovanstående trafikverket-länk.

"Även om antalet omkomna hittills under 2011 är högre än under samma period 2010 så finns inte underlag för att slå fast att det rör sig om ett tydligt trendbrott i trafiksäkerhetsutveckling en. En bidragande orsak till ökningen av antalet dödade är att februari 2010 var en månad med extremt få dödade – beroende på väderleken, enbart 8 dödade.

Februari 2011 var däremot en mer normal månad med 26 dödade. Vidare gäller också att minskningen av omkomna från 2009 till 2010 var så stor att den inte kan förklaras helt av genomförda åtgärder eller omvärldsfaktorer."

Måns_E2011-07-11 18:14

Ja, det var väl ungefär det jag sa, förövrigt så tycks antal döda i trafiken första halvåret 2011 vara det näst lägsta uppmätta någonsin.

Gunilla _2011-07-11 18:17

Så bra då Bara_Alice. Din uppmärksamhet gjorde alltså att deras hastighet inte alls var någon fara. Egentligen ;)

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 18:26

Så som det ska vara alltså. Det är såna som dig Bara_Alice jag vill ha i trafiken.

Dock vill jag inte att du talar i tel när du kör då det tar din uppmärksamet från själva körningen ;-)

Mia W2011-07-11 18:27
Antal inlägg: 180

Igår kväll mötte jag två bilar som körde mot färdriktningen i en stor rondell här i Gbg. Jag har väl inga fördomar men båda hade nationalitetsbeteckningen N.

Gunilla _2011-07-11 18:29

"Dock vill jag inte att du talar i tel när du kör då det tar din uppmärksamet från själva körningen ;-)"

:D

slånbär2011-07-11 18:29

Är det bara jag som tycker att en enda död i trafiken är en för mycket?

Det kanske är så att just ni som är här inne och skriver är såna som är jättelaglydiga i stadstrafik, aldrig kör för fort eller pressar andra i tätort eller på smal landsväg utan bara tar er den friheten på bred landsväg med hastigheter från 70 och uppåt och anser er vara väldigt skickliga och uppmärksamma förare. Det är ju jättebra i så fall och jag kan tala om att när ni kör om mig-för det gör ni garanterat- så hjälper jag villigt till för jag vill INTE ha er i min baklucka- men tyvärr så finns det så många fler galningar i trafiken än så. Jag ser dom nästan varenda dag när jag kör där jag bor -i tätort, på mindre 50 vägar utan vägren, på 30 vägar i tätort i bostadsområdets villagator, utanför skolan/förskolan där jag jobbar. Jag vet inte om landets samtliga dårar kör just här då men jag ser ett antal galna omkörningar, folk som inte blinkar och visar utan bara tränger sig fram, som inte stannar vid övergångsställen, som kör mot rött och för att inta tala om rondellen nära mitt hem som är en absolut dödsfälla-jag vet inte hur många gånger jag har fått tvärnita inne i rondellen för att folk tror att jag ska runt och inte rakt fram och kör in trots att jag alltid blinkar och är tydlig med vart jag ska. Min son vägrar sitta på höger sida av bilen för det har varit så nära en smäll så många gånger. Tyvärr måste jag köra den vägen för att komma hem så det är bara att bita ihop och hoppas på det bästa.
Men såna är inte ni goda medborgare här på beta hoppas jag. (Ja förutom Yamaha då för han tycker ju att dom flesta kör som medelålders kärringar eller hur det nu var)

Bara_Alice - Ej medlem längre2011-07-11 18:33

Vad hade du själv gjort Gunilla_? Med tanke på din ironiska ton?

Gunilla _2011-07-11 18:36

Det är väl precis det diskussionen handlar om? Att alla har ett eget ansvar - oavsett om jag eller andra kör för fort. Man kan antingen flytta på sig eller ligga i vägen. Vad är smartast? Och för vems skull väljer många att helt sonika vara i vägen? Boosta sitt ego att man minsann gör rätt? Knäpper någon på näsan för h*n gör fel? Eller har helt enkelt inte tillräcklig koll för att ens upptäcka det hela?

slånbär2011-07-11 18:40

Men Gunilla- det är ju alltför ofta som man faktiskt inte kan göra så mycket annat än att bara fortsätta köra och hoppas på det bästa. Alla vägar runtom i landet har inte vägren så man kan köra ut och underlätta omkörning. Och du kan väl ändå inte mena att jag ska vara tvungen att köra för fort bara för att du gör det? Jag håller hastigheten som är där jag kör och kan jag så underlättar jag omkörning men jag har nästan alltid folk i baken som ligger och trycker fast dom ser att jag inte kan göra så mycket åt det. Det är ett riskbeteende om något i mina ögon.

Gunilla _2011-07-11 18:45

Vem har sagt att du ska tvingas köra för fort, ner i diket eller stanna för att släppa förbi någon? Inte jag iaf.

AnSoJo2011-07-11 18:49
Antal inlägg: 227

Idag har jag rapporterat om en singelolycka. Föraren väjade för en grävling. Hela bilen låg i diket. Lite gulligt ändå. (föraren är relativt oskadd)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?