Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pialina2010-09-19 22:26
Antal inlägg: 665

De kan väl inte sprätta kuverten från förtidsröstningen innan vallokalen stängt eftersom de först måste veta att personerna inte kommer och ångerröstar?
I Finland tar förhandsröstningen slut några dagar före valdagen och på valdagen räknas förhandsrösterna så att de presenteras genast vallokalerna stänger.

Tycker det verkar både krångligt och orättvist med de olika blanketterna och att allas inte finns på alla röstställen och läste att man på ett ställe vägrat ta emot vissa partiers blanketter. Det låter liksom inte så demokratiskt i mina öron. Jag har läst och haft mig om svenska valsystemet idag och är förvånad över att två grannländer kan ha så olika system. Nu har jag i varje fall fattat hur det funkar med listorna och kryssen. Vi röstar på en viss person i ett visst parti så alla i Finland har likadan valsedel där man helt enkelt fyller i kandidatens nummer. Vid midnatt ungefär brukar man veta inte veta bara hur det gått för partierna, utan också vilka som blivit invalda. Vi har också ett val i taget bara.

Egen majoritet talas det om hela tiden. Vad är det för ett begrepp egentligen?

Tanten M - Ej medlem längre2010-09-19 22:31
Antal inlägg: 5126

Egen majoritet betyder att alliansen (i det här sammanhanget) har möjlighet att rösta igenom sina förslag utan inblandning från andra partier.
De behöver då inte "fiska hjälp" från andra.
Det de kommit överens om skulle i så fall gå igenom eftersom de har majoritet.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-09-19 22:34
Antal inlägg: 5809

Det jag också tycker är konstigt: Varför finns valsedlarna utanför skynket där man ska rösta? När jag har varit och röstat så har det alltid funnits människor bakom mig i kön. Av princip tar jag av ALLA valblanketter (en av varje och av alla partier) in bakom skynket just för att kunna välja ut det jag vill lägga ner i kuvertet UTAN att halva byn ser vad jag gör.

Men de andra som jag iakttar tar sina Moderatblanketter eller sina Socialdemokratsblanketter fullt öppet inför de andra ur hållaren. Det kan väl inte vara meningen, eller????

Blanketterna ska finnas på samma plats där jag lägger ner dem i kuvertet!

Maja G2010-09-19 22:37
Antal inlägg: 10730

jag hade med mig egna blanketter som jag hade fått i brevlådan. Gick fullt öppet med dom, det spelar absolut ingen roll om andra ser vad jag röstar på!

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-19 22:40
Antal inlägg: 343

Jag skyltar också med mina valsedlar. Trycker upp dem i ansiktet på folk så de hajar att jag inte är någon jäkla sverigedemokrat. :-))

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-19 22:41

Men i princip håller jag med Kafou. Valhemligheten är ju lagstadgad.

Pialina2010-09-19 22:46
Antal inlägg: 665

Förutom valhemligheten och krånglet blir det ju en mängd valsedlar över som bara ska slängas sen.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-09-19 22:47

Vill man visa det så får man gärna göra det. Men om man inte vill det så är det en självklarhet för mig att jag ska få rösta i min ensamhet utan att hälften av byn ser vad jag gör.

Tess 082010-09-19 22:48
Antal inlägg: 18003

Jag tog ett par stycken, var otrooooligt noga att se till att jag inte tog varken M eller SD... Jag skäms inte för vad jag röstar på, men tycker inte att andra ska behöva diskutera saken utan att jag frivilligt delat med mig av informationen.

morsans syrr2010-09-19 22:50
Antal inlägg: 2311

Miljötänk helt rätt....
Då kunde jag gynna miljön utan att rösta för höjd bensin..( jag som cyklar).
Tog bara med mej tre röstsedlar o skäms inte ett dugg!

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-09-19 22:51

Varför det, Pialina???

Jag menar att bakom "valskynket" eller vad det nu kallas för . . . valskärm, kanske så ska valsedlarna finnas, precis som de gör utanför den. Sen kan jag plocka de som jag vill ha, de andra låter jag bli. Men jag slipper skylta med dem.

Och NU när jag tar av alla för att behålla min integritet så fick jag ju stoppa de överblivna i min handväska och elda upp dem i brasan hemma. Fattar ni?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-09-19 22:54

Det handlar inte om att skämmas. Det handlar om att jag har rätt till det. Men att man inte tar hänsyn till det.

Ingen integritet vid valet.
Inga blanketter för att kunna rösta som man vill.

Vad sjutton håller de på med? För mig är valet bara ett stort skådespel.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-19 22:54
Antal inlägg: 11661

Känns gammalmodigt att rösta med lappar på bibblan. Skulle hellre använda mitt E-leg och rösta så jag vet med säkerhet att ingen fifflar med min röst.

Tess 082010-09-19 22:55
Antal inlägg: 18003

Våra såna skärmar är så små att det inte finns plats för mer än den sedel man kryssar i. Däremot är det "kutym" att man tar flera lappar i korridoren mot vallokalen... Där har det stått en "funktionär" som hjälpt till :)

Vi fick SD-valsedlar och reklam i postlådan och SABLAR va bra de brann :) men det är väl det enda man kan göra med sån skit!

Maja G2010-09-19 22:58
Antal inlägg: 10730

Visst är det valfritt hur man gör med valsedlarna..Naturligtvis ska det finnas alla sorts valsedlar i en vallokal.Konstigt annars?

Jag fick aldrig SD-valsedlar...jag hade öppnat dörren och slängt dom efter personen som delade ut som isf..

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-19 22:59

Valfritt *asg* :-)

Nietsmmar - Ej medlem längre2010-09-19 23:00
Antal inlägg: 229

När får man reda på vilka som vann?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-09-19 23:00

Delicious, det är ju det det går ut på . . . att kunna fiffla så att det blir som de vill.

Om de är för små så får man väl skaffa stora. I Tyskland är det inga skärmar i vallokalerna. Det är mer som en omklädningshytt och där finns alla valsedlar. Med jämna mellanrum så fylls de på så att det inte går att se vilka blanketter som har används mest.

Sen skäms jag inte alls. Nu vet ju alla här att jag har röstat blank, men jag har ingen lust att skolpersonal, tjejerna på Konsum eller mina grannar pratar om vad jag har röstat på utan att jag är med i diskussionen.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-19 23:00
Antal inlägg: 11661

Blåbären har väl redan vunnit med SD som gullegrisar

tipitina2010-09-19 23:02
Antal inlägg: 2687

Hur fan kan det ha gått så jävla snett??? Nu fortsätter förfallet och utförsäljningen. Antalet fattiga kommer öka medan de rikas plånböcker blir svårare att stänga.
Är nu riktigt riktigt bedrövad...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?