Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2011-04-18 23:38
Antal inlägg: 12028

Jag ser också barn som mäniskor, och jag är inte ett mähä som hela tiden anpassar mig efter vad andra, inklusive barn, vill hela tiden.

Jag tror att man som förälder begår ett stort misstag om man enbart lever för att behaga sina barn. Att förminska sig själv till något obetydligt utan egen vilja kan aldrig vara bra rör någon, och så värst mycket till förebild är man ju inte heller i så fall.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:39
Antal inlägg: 4050

Ska börja använda könsord och analsexreferenser hela tiden när jag är med andras barn. Om nån tar illa upp ska jag gasta att barn får anpassa sig efter vuxet umgänge.

le-lou2011-04-18 23:39
Antal inlägg: 17500

Risken att barnen far illa av att föräldern avstår från alkohol är ju inte alls obefintlig?
Ni fokuserar enbart på de negativa sidorna på alkohol nu och pratar väldigt svart och vitt här.
Detta handlar ju om person, mängd och situation. Betänk ett par som är utleda på att aldrig kunna ta ett glas vin pga deras stenhårda princip att "aldrig dricka inför barnen". Chansen är rätt stor att sådana föräldrar håller hårt på andra saker också och så har man skaffat sig en hemmiljö som är strikt, bunden och där två vuxna går och längtar tillbaka till livet innan föräldraskapet. "nämen vad skojigt, tp i kväll också med familjen svensson". Hej seperation.
Jag överdriver en smula men poängen står kvar. Hoppas nån kan se den.

le-lou2011-04-18 23:40
Antal inlägg: 17500

larvbrud nu är du bara larvbrud faktiskt. Dra det inte till ytterligheter, det blir bättre diskussion om du håller dig på mattan och inte kör järnet över till andra sidan :I

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:40

Måns, du gör misstaget när du ändrar diskussionen. Ingen påstår att man ska leva efter sina barn hela tiden.

Gautama2011-04-18 23:41
Antal inlägg: 6854

"Jag har gjort massvis med dåliga val i mitt liv. Min värld rasar dock inte samman för det. Min självbild är ganska intakt."

Det är precis samma för mig, och jag gör fortfarande dåliga val. Men alkoholintagen är inte något som faller under detta.

Måste ändå poängtera att det inte handlar om fylleslag som en del verkar tro. Det handlar om i mitt fall om familjetillställningar, midsommar, födelsedagar, nyår, semestrar när man haft roligt tillsammans och ätit gott och druckit vin och öl till maten och senare på kvällen. Det har inte varit så att man rullat runt på golvet. Men så festar jag inte utan barnen heller.

Måns_E2011-04-18 23:41

Tja, jag tror att många ungar skulle tycka att du var lite cool, och att många vuxna skulle förfasa sig.

Själv skulle jag nog ha känt mig ganska fånig om jag betedde mig så.

Oavsett vilket så tror jag att ungarna skulle överleva utan större men ( men kanske ta till sig vissa ord )

lina20012011-04-18 23:42
Antal inlägg: 1

Jag har växt upp med fylla och slagsmål hos min mamma och hennes man när jag var liten och det var allt annat än trevligt :( illa när det går för långt, jag fick ofta "ta rätt på" min mamma efter hennes kvällar och då var jag bara 5-6 år... jag har istället blivit så emot att blanda barn med alkohol så att när vi väl dricker så har vi barnvakt. Jag har till och med svårt att dricka en öl till maten eller på kvällen när barnen är med, jag vet att det är att ta i, men det har satt sina spår. Jag tycker att barn kan vara med på fester om de åker hem med förälder eller barnvakt tidigt, de ska inte behöva se fyllan som blir. I många fall så kan det bli ett stort obehag för barnet, kommer själv ihåg när det skulle kramas och daltas med en och de luktade illa och lyssnade inte eller när det blev bråk. Julafton var gräslig så därför har vi ingen alkohol till jul, på sin höjd något till maten men inget mer, det är barnens dag. Jag själv har med mina barn på tex bröllop och sånt men då åker vi tidigt, eller barnvakten tar dem hem. Även om det finns ambulans att ta om något händer så skulle jag inte vilja komma på akuten och lukta sprit :( Ibland önskar jag att jag kunde tänja lite på mina regler, men jag har blivit för skadad av min uppväxt :(

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:44

"Själv skulle jag nog ha känt mig ganska fånig om jag betedde mig så."

Ja, det är väl så jag antar att jag skulle känna om jag festade och blev märkbart berusad inför barn. Det är ju min enda invändning egentligen, att det är löjligt och en smula självupptaget. Inte nödvändigtvis skadligt. Men ganska dålig smak kan det vara, lite beroende på hur det görs förstås.

Måns_E2011-04-18 23:46

Larvbrud, jag tycker inte att det är jag som har fört debatten dit.

Snarare er hets om att man skall vara barnen till lags och avstå snapsen till påskmaten för att det kanske eventuellt kan tas illa upp av ett barn.

Själv tycker jag att det räcker med att inte bli plakat inför barn, och att de inte tar någon skada av att känna till att det finns alkohol.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:47

Jag anser att föräldrar som dricker måttligt för att visa barnen hur man ska dricka, är de som curlar.

Gautama2011-04-18 23:48

Man gör inte våld på sig själv att avstå alkohol Larvbrud. Men varför ska man göra det om man inte anser att det skadar ens barn?
Om jag inte lever med den övertygelsen att mitt barn blir traumatiserat för att jag dricker några glas vin när de är med så tänker jag ju inte ens i de termerna som du pratar om.

Om jag såg att mina barn mådde dåligt så skulle jag absolut inte druckit. Min dotter hatade när jag feströkte ibland när hon var mindre. Hon trodde att man dog direkt i stort sätt. Jag lovade henne att inte feströka mer och gjorde inte det heller när hon var med. Vi har pratat om det nu i vuxen ålder och det är ganska så komiskt tycker vi nu.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 23:48
Antal inlägg: 11463

Jag tycker att Larvbrud förde debatten rätt när hon undrade om hon ska "börja använda könsord och analsexreferenser hela tiden" när hon är med andras barn. Det är ju precis det Måns & Co menar.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 23:48

Det är ju väldigt neurotiskt att tro att man måste lära någon att ha ett normalt förhållande till alkohol.
Ingen har lärt mig dricka och jag blev inte alkis.

apbur2011-04-18 23:48
Antal inlägg: 9699

Jag antar att ni inte hade haft några åsikter om personalen på dagiset ni hade ungen på tog ett par glas vin till mellanmålet. Jag menar, om de är glada blir väl säkert barnen glada. Inget fylleslag, bara lite avslappnat berusad.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 23:50

Känns lite OT eftersom det inte är accepterat att dricka på jobbet.

Gautama2011-04-18 23:50

Fattar du så fel eller spelar du dum larvbrud?

Ingen har väl sagt att man dricker för att visa barnen ett sunt alkoholintag? Jag dricker för att jag vill, det är inte så som att jag lär mitt barn simma för att han ska kunna det. Så urbota dumt om du tror det.
Men däremot så kan effekten bli den att de ser ett sunt sätt till alkohol.

Gautama2011-04-18 23:52

Jag skulle inte vilja att dagispersonalen drack eftersom jag inte vet hur de är när de dricker. Men jag litar så pass på mig själv att jag kan dricka när jag är med mina barn eftersom jag vet att de får samma vård och omsorg i vilket fall som helst.

Dum jämförelse som vanligt apbur

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 23:52

Jag köper chips och godis för att visa min dotter ett sunt intag. Eller vänta, var det kanske för att det är gott?

Dersu2011-04-18 23:53
Antal inlägg: 461

Apbur:
Tycker inte det gar att säga att det är mer egoistiskt heller.
Nu later det som att du pratar mer om ett specifikt sätt att festa pa när barnen är mer och da kanske det stämmer, men man kan inte kategorisera och säga att det alltid gör ngn till en sämre eller mer egoistisk förälder, som att det pa ngt sätt skulle vara sa per definition.

Det är inte vad man gör utan hur man gör det. Sunt förnuft och gott omdöme sa kan man nog hitta pa det mesta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?