Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-05-13 18:09
Antal inlägg: 1457

jag förstår vad du menar. Ronjas farmor är fast besluten om att vara den som gör allt med Ronja först så vissa saker blir lite väl tidigt, som igår då lärde hon ungen att ta sig upp för trappor. vilket jag tyckte var onödigt.
hon var först med att sätta henne i barnstolen vid bordet när hon var 4 månader,
och det är ju så när det är första barnet. då vill man gärna göra sådant själv

CrackedActor2011-05-13 18:25
Antal inlägg: 129

usch ja! Den här menar att hon vill väl, och bara tänker på våran dotters bästa. Jag anser att hon lägger sig i! För alltid när det är dags att "tänka på hennes bästa" så är det såklart nåt jag gjort som hon ogillar.... Och fram med pekpinnen direkt!

Hon är också himla ivrig på att få lära våran dotter grejer, som man kanske själv vill lära. Och säger saker som "nu ska vi åka hem" till våran dotter när de är på väg hem till farmorn... bläää

socker_vadd - Ej medlem längre2011-05-13 19:24
Antal inlägg: 122

Även om jag har stor erfarenhet av småbarn hoppas och tror jag att jag aldrig kommer att bli en så taskig mormor/farmor som t o m försöker ta över mammarollen. Goda råd och barnvakt i all ära men farmor ska veta vem som bestämmer över barnet. Måste ni umgås så mycket med era svärmödrar?

Tycker också mycket om David Bowie om det är därifrån cracked actor kommer :)

PS. Tror att ttiittii menar flytande alvedon som är avsett för spädbarn och har en riktigt behaglig fruktsmak. Det finns flytande ipren man kan ge från 6 mån ålder men fråga på bvc. Där får ni också de bästa råden om mat, sömn och utveckling. Prata med bvc och ta farmor med en stor nypa salt.

CrackedActor2011-05-13 20:02

=) jepp det är från bowie!

Jag måste inte umgås med henne o gör det inte alls längre sedan jag flyttade ifrån pappan.

Men igår, t.ex så var jag inte på mitt bästa humör, och när hon fick nys om det, så beslutades att min dotter skulle ifrån mig, för inte kan man vara hemma med en sur mamma, vi måste tänka på hennes bästa! Jag vägrade packa en väska, för jag ville att dottern skulle stanna för att se att allt till slut skulle bli bra, att ibland är mamma sur, men inte på dig och jag blir glad igen. När jag vägrade kom pappan hit o packade en väska åt henne och åkte iväg med henne till farmorn... eller ja farmorn satt i bilen utanför o väntade...

Och jag fick veta att jag får tillbaka henne på lördag, för då borde jag hunnit lugna ner mig. Alltså jag var vanligt sur och arg, jag gjorde henne inte illa på mer sätt än att jag höjde rösten mot henne...

malman2011-05-13 20:27
Antal inlägg: 1457

CrackedActor det låter ju galet att ha det så!!
jag själv är lite beroende av min svärmor jag är själv med min dotter mån-fre för att min kille ligger ute på jobb, så svärmor hjälper mig att passa Ronja två timmar i veckan så jag kan träna, (TIS o TOR)
annars kan jag inte göra så mycket på dagarna. och vi har ingen annan,

jag är tacksam för att hon hjälper mig med det, men hon behöver ju inte ta över det roliga själv,
sen blir jag sjukt arg när hon ger Ronja grädde och kladdkaka och anat godis, även om det inte är mycket så har jag och killen kommit överens om att Ronja inte ska smaka på godis eller saft/dricka innan hon är 2 år, och hon svarar att "det är fördelen med att få vara hos farmor då får man sådant man inte får hemma"

CrackedActor2011-05-13 20:49

det där med sötsaker har jag hört många som har problem med. Med samma argument som du skriver att din svärmor kommer med.

Jag är också tacksam för all hjälp jag kan få, men ser helst att jag ber om den hjälpen själv när jag känner att jag behöver den, och inte att hon beslutar om när jag behöver hjälp... Aja jag får väl hoppas o tro att hon verkligen bara vill väl. Men det är himla påfrestande ibland...

LadySol - Ej medlem längre2011-05-13 20:52
Antal inlägg: 33199

Malman - man kan använda receptfri xylocain att smörja tandköttet med när barnet får tänder. Det är smakfritt, ofarligt på alla vis och läkare här rekommenderar det för att bedöva det onda.

efrezina2011-05-13 22:55
Antal inlägg: 541

CrackedActor, du borde få farmorn att prata vett med pappan istället känns det som..

Mnd2011-05-14 09:37
Antal inlägg: 147

Nu har jag pratat med bvc om sonens kolik, vi ska prova magdroppar till på tisdag, om det inte blivit bättre tills dess så blir det att ta bort alla mjölkprodukter i min kost. Jag har vänner som rekomenderar akupunktur för bebisen, är det någon som provat det?

Mnd2011-05-14 09:37
Antal inlägg: 147

Och på tal om svärföräldrar så har jag turen (oturen?) att dom bor på annan ort, vilket gör att dom inte hälsar på allt för ofta och man får en sund och bra relation. Helt perfekt tycker jag!

CrackedActor2011-05-14 09:39

Jo pappan är också ett stort problem, men jag har vart inne i det där i så många år, så jag har lärt mig att pappan först tycker en sak, och sen efter ett samtal med sin mor, så har han ändrat sig och det nya han tycker går då inte att ändra på, utan är istället det enda rätta.

I klartext: Hans morsa tycker o tänker åt honom.

Och jag är inte riktigt med på att farmorns uppfostringsmetoder är något att eftersträva, eftersom hennes son är en egoist, lat och bortskämd snorunge, typ... Men samtidigt är han så himla osäker på sig själv och klarar inte av de enkalste grejerna.

Något som går helt isär mellan mig och farmorn, är att jag låter våran dotter smutsa ner sig, hoppa i vattenpölar, rulla i gräset, äta med händerna om hon känner för det. Farmorn har skällt på henne om hon inte äter med bestick typ redan när hon just hade börjat äta själv, och avbryter måltider för att torka så fort minsta fläck dyker upp. Och uteaktiviteter brukar låta så här "Titta nu så smutsig du blev!"

Nyligen när jag och min dotter väntade på bussen, så satte jag mig ner på trottoaren, då fick min dotter ett utbrott, först blev hon arg på mig för att jag satte mig på marken, jag sa "jag får sitta här om jag vill" då började hon gråta hysteriskt och svarade "men du blir ju smutsig!!", efter att jag förklarat för henne att det inte spelar någon roll om jag blir smutsig, för jag kan tvätta mina kläder sen, så klättrade hon ner för sin vagn och satte sig bredvid mig på trottoaren <3

CrackedActor2011-05-14 09:42

haha "Något som går helt isär mellan mig och farmorn, är att jag låter våran dotter" ni ser... till och med jag tror att farmorn är en av hennes föräldrar =P

frukantarell2011-05-14 10:26
Antal inlägg: 251

Lider med dig. Önskar att man kunde hjälpa till :( Skitiga ungar är oftast ungar som haft roligt.

Tess 082011-05-14 10:31
Antal inlägg: 18003

Min mamma säger att det är när barnen är smutsiga man ser att de haft roligt :) Som sagt så går det att tvätta kläder..

Pocaloca2011-05-14 10:44
Antal inlägg: 2156

=)

CrackedActor2011-05-14 11:04

Haha ja, och om det inte går bort i tvätten så har hon snart vuxit ur dem kläderna ändå!

Däremot är jag väldigt rädd för att hon ska göra sig illa, jag kämpar med att inte säga "försiktig, försiktig" när hon klättrar, hoppar, gör kullerbyttor. Jag vet att det troligtvis bara skulle bli nån bula eller skråma ifall hon ramlar och slår sig, men i mitt huvud, så är det nackar och armar och ben som går av diiiirekt! =P

CrackedActor2011-05-14 11:05

nacken* hon har bara en, men ja, jag oroar mig nog för alla ungar som hoppar omkring i lekparken, så nackar passar bra ändå =)

le-lou2011-05-14 11:16
Antal inlägg: 17500

Cracked - jag har haft lite samma erfarenhet med en person och jag skulle sätta gränser. Ta ett snack med farmor och markera för henne att du är mamman och att du uppskattar henne som farmor - men inte som extramamma? Och jag förstår inte riktigt varför du går med på att dottern ska åka till farmor för att hon bestämmer det och sitter i bilen och väntar? Jag hade aldrig ens öppnat dörren i det där fallet :), det låter lite makabert att hon styr showen på det sättet du beskriver. Sätt ner foten!
I mitt fall var det inte riktigt så "illa" som i ditt fall, men jag kände mig jämt trampad på för det var alltid något som jag gjorde fel om du förstår vad jag menar. Jag blev så irriterad till slut att det där samtalet kom (jag fick ett smärre utbrott, ej att rekomendera men det fungerade). Vi pratade ut och hon backade.

Tess 082011-05-14 11:20

Känner igen det där :)
Inser att min 13-åring faktiskt KAN åka slalom själv i backen, gå iväg och åka pulka, cykla iväg till kompis osv... men i mitt huvud ser jag bara alla skador hon får när hon ramlar osv..

Min 7-åring vet jag inte vad jag ska göra med :) Hon åkte förra vinter (5 år gammal) i stora liften själv och på eget bevåg.. ingen hann med henne.
Hon hoppar, skuttar, klättrar i klätterställningar osv och har gjort det sen hon började gå. Vi var helt övertygade om att hon skulle ha brutit minst ett ben i kroppen innan hon var 3 år, men se det har hon inte (än)!!

Ibland får man helt enkelt vända sig om och blunda... för att inte få hjärtattack! :)

Tess 082011-05-14 11:22

Håller f.ö. med le-lou här!
Tänk att det oftast är tjejernas svärföräldrar som är så....
Iofs så kanske jag "vågar" säga saker till min mamma som jag inte säger till andra (det hänger ju på ordval och uttal).
Jag hade "problem" redan innan vi fick barn för vi skaffade hund först...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?