Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:27 | |
![]() | Som vanligt här på Betapet märker jag att debatten blivit otrevlig med en rad olika påhopp och motpåhopp på skribenter. Vad tråkigt det är att det ska vara så! Jag brukar ibland delta i andra debattfora och aldrig har jag sett något liknande där. Tråkigt att notera. Men till det jag skulle skriva då och sedan får det vara bra: Resurrection skrev: "Men att utifrån ett misslyckat Aftonbladet-test försöka extrapolera sanningar om lärarutbildningar m.m. blir minst sagt löjligt" Du får gärna kalla mig löjlig och du har ju också försökt dunka tjusiga ord i huvudet på andra debattörer samtidigt som du anklagat desamma för att sänka debattnivån. Men du kan ju kanske ändå hålla dig till sanningen? För det jag har gjort är nämligen att ta några exempel ur verkligheten. Inget annat. Och att jag har en uppfattning om kvaliteten på många av Sveriges lärare? Det torde ändå vara min demokratiska rättighet att ha. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:31 | |
![]() | slånbär, att inte de positiva aspekterna av läraryrket nämns beror väl på att det inte hör till trådämnet precis. Tråden handlar om lärarnas missnöje och krav på förändring. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:33 | |
![]() | ja, le-lou, det var ju jättekul ... eh Här uttalar sig Jan Björklund om lärarlönerna: www.aftonbladet.se/w...30 48373.ab 22:42 och framåt. Han har identifierat problemet men verkar inte ha kommit så långt när det gäller lösningar. | |
| slånbär | 2011-05-20 23:33 | |
![]() | Res- jag har ju självklart jobbat på andra ställen också och jag har dessutom haft barn som gått igenom hela skoltiden så jag har erfarenhet av mer än ett ställe. Men visst det finns säkert bättre skolor också. Mina barns gymnasium är en riktigt bra skola med några kanonlärare. En av dom är den i särklass mest engagerade och ambitiösa lärare jag nånsin träffat på så visst finns dom. | |
| le-lou | 2011-05-20 23:35 | |
![]() | jag tyckte den var jätterolig. länken : brukar inte folk här på betapet lovorda en andra chans till en f.d brottsling som har avtjänat sitt straff? förstår inte riktigt... | |
| slånbär | 2011-05-20 23:36 | |
![]() | Le lou-men ett arbete är väl mer än lönen? Man kan ju inte ha en debatt som ensidigt riktar in sig på lönerna när det finns annat som spelar in också. Eller är det som le-lou skriver att bara lönen höjs tillräckligt då blir det kanon. Allt löser sig och alla problem försvinner? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:37 | |
![]() | Dumblondin, du skrädde inte orden i ditt inlägg så då får du vara beredd på mothugg: "Visst sjutton kan man veta mycket om vilken usel standard lärarutbildningarna håller utan att ha varit inne på någon av dem." Jag pluggar till lärare just nu och min lärarutbildning håller hög klass. Jag känner inte igen mig i din beskrivning. | |
| Vickan_J | 2011-05-20 23:37 | |
![]() | Jag undrar varför det ska tjaffsas när det gäller lärare, deras villkor och löner. Inte det att de inte har det tufft eller låg lön... men så har varit länge!(?) De vet väl vad de ger sig in på? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:38 | |
![]() | le-lou, var frågan ställd till mig? Jag postade enbart länken med anledning av Björklunds uttalanden om lärarlönerna. Hans populistiska åsikter om vilka som ska få starta friskolor bryr jag mig inte om. | |
| le-lou | 2011-05-20 23:40 | |
![]() | Ytterligare en beskrivning av denna deprimerande utbildning. Plus för att högskoleverket gått in och stängt vissa. www.dagensskola.se/k...ko leverket www.svd.se/nyheter/i...11 0859.svd | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:40 | |
![]() | Vickan_J ... Det går inte bra för den svenska skolan i dagsläget och i och med status- och lönesänkningen för lärarkåren de senaste decennierna är det inte någon förbättring i sikte. Det är väl därför som man har börjat att diskutera att höja lönerna, för att locka till sig mer kompetent folk. | |
| le-lou | 2011-05-20 23:41 | |
![]() | slånbär - nej det är det jag menar. Problemen när det gäller skolan handlar inte om lärarnas löner, och det är skamligt att fokus ligger på detta när det borde handla om annat. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:41 | |
![]() | ah, så nu är lärarutbildningen "deprimerande" också ... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:42 | |
![]() | le-lou, du ser inte ett problem med att kompetent folk som brinner för läraryrket väljer bort en karriör inom skolan eftersom lönerna är för låga? | |
| le-lou | 2011-05-20 23:46 | |
![]() | höj lönerna - men höj utbildningskraven för lärarna. Det är inte lärarnas fel att deras utbildning suger apläpp. Min dotters lärare är en jättesnäll och trevlig människa och man märker att hon vill väl - och jobbar säkert massor, det ska jag inte uttala mig om. Problemet är att jag inte har nån trygghet i att min dotter får en bra undervisning när hennes lärare inte ens kan liggande stolen, utan satt som ett stort frågetecken under utvecklingssamtalet när det skulle pratas matematik. Extrauppgifter till den som ligger i framkant ges inte heller, då "barn ska lära sig att arbeta i samma takt". que? | |
| le-lou | 2011-05-20 23:50 | |
![]() | res - jag är tämligen säker på att den som nu brinner för sitt yrke inte väljer bort det pga av att lönen är mindre bra. Nu ska vi också hålla oss på mattan ett tag och sluta prata som att lärarlönerna är svältlöner. Det är det inte, snarare en hyfsad god medelinkomst. | |
| Vickan_J | 2011-05-20 23:52 | |
![]() | resurrection... så när gick det bra för den svenska skolan? och hade lärarna höga löner då? jag tyckte jag växte upp med en bra skola.. visserligen är allt relativt.. men det kändes som det var knapert då också. trasiga och gamla läroböcker. jag tror inte att lärarna hade så höga löner eller status heller. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:56 | |
![]() | Zaremba är inne lite grann på samma linje och jag är benägen att hålla med ... undan för undan tycks man ha sänkt kraven på undervisningsnivån på flera områden - det är väldigt tydligt inom matematiken, där de flesta numera tycks räkna det som kallades "allmän matte" när jag gick i skolan. Det är bra att eleverna lär sig kortdivision (DU kanske satt som ett frågetecken om läraren nämnde det, le-lou?), men att lära sig dividera med exempelvis liggande stolen är inte mycket svårare än att använda multiplikationsalgoritmen , och liggande stolen är ett kraftfullt verktyg som man använda för polynomdivision när man har kommit så långt. Jag hoppas att det här sista att extrauppgifter inte ges till den som ligger i framkant för att barn ska lära sig att arbeta i samma takt var ett missförstånd från din sida, för om läraren sade så och menade är denne en skam för läraryrket. | |
| slånbär | 2011-05-20 23:56 | |
![]() | le-lou mitt förra inlägg (23.36) var riktat till Sylvia som svar på hennes inlägg 23.17 men jag skrev förstås fel .... ursäkta mig där. | |
| le-lou | 2011-05-20 23:58 | |
![]() | är man nu sugen på en hög lön - varför utbildar man sig överhuvudtaget till lärare? kollar man inte upp innan man börjar plugga hur löneutvecklingen ser ut? skulle säga att det snarare så att den som blir lärare idag blir det av antingen två skäl - den som verkligen VILL. och den som helt enkelt inte kommer in på nåt annat program. en annan sak i det hela - den som går lärarutbildningen idag är i princip garanterat arbete direkt efteråt. Vilken annat yrke kan skryta med det? Lärare behövs överallt så jobb finns ... det är inte alla yrkesgrupper förunnat. | |