Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| numsan | 2012-01-21 18:16 | |
![]() | Le-Lou - absolut, jag håller med dig! För att jag vill/inte vill är väl ett tillräckligt svar på frågan. Jag menar bara att det är lika motiverat/omotiverat att fortsätta ifrågasätta varför man faktiskt väljer att skaffa barn som att fortsätta driva frågan "varför inte". Det framgår väl ganska tydligt i mitt första inlägg att jag verkligen tycker vilket som är ok. | |
| numsan | 2012-01-21 18:22 | |
![]() | Pandina - jag respekterar inte folk som använder sig av härskartekniker i diskussioner och skulle därför heller aldrig drömma om att använda "klappa på huvudet-mentaliteten" själv. Anledningen till att ingen använt den från den sida du menar står "för barnlöshet" är att de personer du uppfattar argumenterar för frivillig barnlöshet i själva verket argumenterar för rätten till alla människors fria livsval utan att ständigt bli ifrågasatta och därför inte är intresserade av att klappa någon på huvudet, berätta för dem hur det egentligen ligger till eller döma dem. | |
| Saldina | 2012-01-21 18:26 | |
![]() | Bra skrivet mönjelilja. Jag har verkligen inte något emot att diskutera frågan med nära vänner, men att behöva försvara sig på t.ex. fikarasten på jobbet för att vissa verkar tycka att just denna mycket privata fråga är ok att ställa och också ifrågasätta, fast de inte vet något om mig och mitt liv. Det är som att den personliga integriteten liksom upplöses just vad gäller detta. | |
| Pandina | 2012-01-21 18:26 | |
![]() | Nog brukar man väl ändå känna lite på situationen vad som är okej respektive inte okej att fråga. Samtidigt tycker jag gott man kan ta och respektera människors fortplantningsdrift och inse att den är rätt vanlig, speciellt i en viss ålderskategori... och inte beblanda sig med dem om den driften tagit över dem så mycket att det tar över tid, rum och sociala spelregler. | |
| Saldina | 2012-01-21 18:30 | |
![]() | Om alla människor kunde känna av situationen vad som var ok eller inte ok att fråga skulle nog inte den här tråden ha uppkommit... | |
| Pandina | 2012-01-21 18:38 | |
![]() | numsan, med risk för att låta väldigt oempatisk och socialt efterbliven nu - rätta mig gärna. Jag tänker mig att människor som argumenterar för föräldrarskap och mot "barnlöshet" på det "respektlösa" sätt som beskrivs i den här tråden, i själva verket försvarar sitt egna livsval. Att ge fog för att hänge sig åt barnuppfostran och blöjbyte, osv osv. Om det kan relateras till verkligheten, reflekterar jag vidare att: Om man väljer att prata med en människa som har ett sådant behov av att bekräfta sig själv på andras bekostnad, vad är det då för fel med att försvara sitt livsval likaså? Ger man sig in i en sådan köttig diskussion och väljer att stanna kvar i den, så får man leva med att vara en påhackad, "onaturlig" minoritet om man inte försvarar sin ståndpunkt. | |
| numsan | 2012-01-21 18:39 | |
![]() | Det är väl ingen här som inte respekterar folks fortplantningsdrift? Däremot finns det några stycken som inte alls tycker att det är nödvändigt att respektera dem som inte känner av den, men det är tydligen helt ok. | |
| numsan | 2012-01-21 18:44 | |
![]() | Pandina - du kan mycket väl ha rätt, men det är oerhört sorgligt om du har det. Jag skulle aldrig förutsätta att människor som gjort det aktiva valet att skaffa barn känner ett behov av att hävda sig för att motivera sitt val för sig själv och andra. Tvärt om respekterar jag dem och deras åsikter och livsval och hoppas och tror att de gjort vad som är rätt för dem. Allt annat vore väl väldigt nedlåtande. Och angående argumentationstaktiker så anser jag inte att man bör vara dömande eller slåss med näbbar och klor för att andra gör det, snarare tvärt om. Jag tycker att man kan föra en debatt på en högre nivå än så, annars är den varken särskilt konstruktiv eller intressant. | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-01-21 18:45 | |
![]() | Fast, det har väl föga med social kompetens att göra. Det finns områden inom vilka de mest socialt kompetenta personer tycker att det är okej att klampa in och ifrågasätta. Konvenans är en religion och att gå emot strömmen provocerar ihjäl människor. Homosexuella, vegetarianer, feminister och frivilligt barnlösa får liksom räkna med att bli ifrågasatta. Och då låter det: "Ja men säg att du JUST NU är flata/frivilligt barnlös/vegetarian, så provocerar du inte så mycket." Det provocerar mig. | |
| Saldina | 2012-01-21 18:45 | |
![]() | Men de flesta av oss skulle nog gärna slippa försvara våra livsval, utan bara få leva våra liv såsom vi har valt att leva dem. Jag har inte för vana att ifrågasätta andras människors livsval och därmed har jag svårt att förstå varför de känner behov av att ifrågasätta mina. Jag skadar ingen, jag bara går min egen väg. | |
| Pandina | 2012-01-21 18:45 | |
![]() | Saldina: Du har rätt. Att känna av en situation innebär även att avgöra huruvida det är lönt att argumentera med en människa. Att t ex se efter hur insnöad någon annan är. Det gäller alltså åt båda hållen, inte bara att somliga barnaföderskor inte kan förstå andras livsval. Om någon inte förstår, och jag förstår, så brukar jag försöka förklara så att den förstår. Utgår från att en människa, när den frågar, då även undrar. Den som ställer retoriska frågor i sådana här diskussioner kan väl inte ha så mycket i bollen? | |
| laizah | 2012-01-21 18:47 | |
![]() | HEJA DIG! | |
| Saldina | 2012-01-21 18:50 | |
![]() | skitlångatår: Bra skrivet :) | |
| numsan | 2012-01-21 18:50 | |
![]() | Word på skitlångthår! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 18:52 | |
![]() | Ja, +1 på skitlångatår! | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 18:53 | |
![]() | Heja, Saldina och skitlångatår! | |
| lindgreno - Ej medlem längre | 2012-01-21 18:54 | |
![]() | Förmodligen mer än hälften av trådarna i det här forumet som kan ingå i det resonemanget. Antingen får man väl acceptera att alla inte är lika smarta, eller så får man bita tillbaka. Istället för att det går och gnager i en hela tiden. Som sagt, känns som det gör mer skada på en själv. Att gå runt och vara irriterad. Nu tänkte jag mer allmänt, inte just den här tråden. Men det kanske bara är jag som tänker så. | |
| Nanet | 2012-01-21 18:57 | |
![]() | Man ska aldrig säga aldrig. Man förändras hela tiden. Vet många av mina vänner som absolut inte skulle ha nån unge men som nu har och vill ha mer. Sen de som aldrig skulle blivit och absolut inte är lämpliga som föräldrar. Jag tänkte mest för mig själv när jag var gravid att det är svårt att veta om man vill ha nåt man aldrig upplevt. Nu som förälder så har jag insett att det är helt annorlunda med egna barn än att träffa och vara med andras barn, det går inte att jämföra. Banden och modersinstinkten är helt otroliga. Men min åsikt är man ska absolut inte skaffa barn för att man ska utan för att man vill. Barn har rätt till kärlek. | |
| Pandina | 2012-01-21 19:02 | |
![]() | skitlångatår: Till skillnad från just frågor om homosexuella och feminister så handlar väl denna diskussion i första hand om faktum att uppfattningen om familjeframtid för väldigt, väldigt, väldigt många ändrats över tiden. Det är ju inte riktigt helt samma sak när det gäller frivillig barnlöshet, som när det gäller sexuell läggning, politisk åsikt (som visserligen kan ändras den med) eller moralisk ståndpunkt (som visserligen kan ändras den med). Miljontals empiriska studier vittnar väl om att just barnlöshetsfrågan har ändrats (egen reflektion utan någon vetenskaplig bas, men jag tror att väldigt många någon gång tänker "aldrig barn"). Men självklart kan vi även fråga oss vad som EGENTLIGEN är sanning. Miljontals empiriska studier behöver ju inte handla om just dig. Vet inte hur det ser ut angående homosexuella som ändrats - men antagligen är det inte lika vanligt. | |
| Pandina | 2012-01-21 19:07 | |
![]() | För övrigt brukar väl inte heller vegetarianfrågan vara lika känslig som barnfrågan... Där brukar jag vara väldigt intresserad av hur folk tänker. Är det för att du tycker kött smakar äckligt? Handlar det om djurhanteringen? Är det en miljöfråga? Politisk? Lite nyfikenhet skadar inte så länge den vet när den ska sluta (alternativt aldrig börja). | |