Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 36 |
Inloggade | 72 |
Mobilspel
Pågående | 19 779 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:34 | |
![]() | En död kropp får 'likmask' av att spyflugelarver lägger ägg i kadavret, som sedan kläcks och blir larver. Maskarna uppstår inte bara ur tomma intet. Detta är något vi vetat om sedan sent 1600-tal. På samma sätt uppstår inte kryp i kryddburken ur tomma intet bara för att datumet gått ut, antingen (och mest troligt om man har kryddburkar med ordentliga lock) så har de följt med vid plockningen, eller så har de tagit sig in i en dåligt försluten burk eller påse. Det är ren logik. | |
slånbär | 2012-01-29 12:34 | |
![]() | En vanlig svensk mjölkko ger ca 8 329 kilo mjölk/år. Det ger ca 22 kg mjölk om dagen. | |
Gigi51 | 2012-01-29 12:36 | |
![]() | Jäst kan användas om den är ett par veckor efter bäst för datum. Degen jäser lika bra och brödet blir minst lika bra. Ägg är också en vara som kan användas flera veckor efter utgångsdatumet. Det är förstås viktigt att de förvaras svalt i kylskåp hela tiden. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:42 | |
![]() | 22 KILO per dag? Det tror jag inte på. Möjligtvis 22 LITER (fast jag kan ha fel förståss). Och den mängden skulle ju räcka till allt; smör, ost mm. Så jag tror inte att de behövde förvara mjölken så värst länge... | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:42 | |
![]() | www.arla.se/default_...33 729.aspx "Använd dina sinnen Bäst-före-datum är alltså en vägledning för alla som vill veta ungefär hur länge maten håller. Men vi har också nytta av våra sinnen för att avgöra matens färskhet. Det räcker ofta med att titta på crème fraichen, mjölken eller leverpastejen för att bedöma om den är dålig eller fräsch, oavsett vilket bäst-före-datum som står tryckt på förpackningen. Nästa steg är att lukta - om utseendet och doften är okej så kan man smaka lite. Smakar det bra kan man använda maten." | |
apbur | 2012-01-29 12:43 | |
![]() | "22 KILO per dag? Det tror jag inte på. Möjligtvis 22 LITER" *dör* | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:45 | |
![]() | I USA på guldgrävartiden sparade man färska ägg från hösten ända till våren, utan problem. På den tiden fanns det nämligen inget bäst-före-datum utan istället finns-det någon-mat-överhuvudtaget. Fast guldgrävarna var ju inte speciellt kräsmagade som en del degenererade ungdomar verkar vara. Hur ska dessa bortklemade mäniskor överleva när det blir nya kristider (pga naturkatastrof, krig etc), med matbrist och svält. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:46 | |
![]() | Vad exakt är det du dör av, apur? | |
slånbär | 2012-01-29 12:46 | |
![]() | äggsmet-jisses!! Där ser man vad kunskap betyder.......1liter mjölk väger 1 kg! Sen får ju du tro precis vad du vill. | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:46 | |
![]() | 1 liter mjölk är ungefär 1 kg mölk. Man betalar bonden per kg faktiskt. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:53 | |
![]() | Helvete. :( Tänkte (jämförde) i all hast på jordgubbar. För en liter jordgubbar väger då långt under ett kilo. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-29 12:57 | |
![]() | Densitet. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 13:02 | |
![]() | Ja ja, men hur som helst så skulle ju de här 22 KILON räcka till allt (smör, ost, mm) - som sagt. Så det där med att de skulle ha behövt förvara mjölken så särskilt länge köper jag inte. | |
Bim1964 | 2012-01-29 13:03 | |
![]() | Tänk vad man kan hitta i affären som inte ska vara där. www.aftonbladet.se/n...42 83090.ab Var nog en godisråtta :) Och vad har hänt med livsmedlet innan man bär hem, det är det ingen som vet. | |
blåhund - Ej medlem längre | 2012-01-29 13:05 | |
![]() | Till fattigar riddare ska man ju inte ha färskt bröd, och bakar man kringlor ska det vara med lite sur grädde i...! F.ö har Lidl en del jättebra varor, t.ex en utmärkt hallonsylt, en köttfärsås på glasburk utan mysko tillsatser, en apelsinjuice som smakar som Tropicana men är hälften så dyr ,bra mejeriprodukter och grönsaker. Utan Lidl skulle jag väl svälta ihjäl, däär jag bor finns bara Konsum och Hemköp som är superdyra på allt! | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 13:08 | |
![]() | "en köttfärsås på glasburk utan mysko tillsatser" Jo, tjena. Säkert lika nyttigt som barnmat på burk. :( | |
Behringer | 2012-01-29 13:15 | |
![]() | Det blev fil - med bäst före datum 27 januari - till frukost. Hör ni inget mer från mig, kära betapetare, så vet ni varför | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 13:22 | |
![]() | R.I.P. då | |
slånbär | 2012-01-29 13:27 | |
![]() | äggsmet-väntar fortfarande på att få höra hur du gör om du är på resa och måste äta ute. Vilken ångest du måste få då. Eller är det huvet i sanden tekniken du tar till då? | |
Behringer | 2012-01-29 13:28 | |
![]() | Så lätt blir du inte av med mig. Jag är ganska härdad, då jag under ganska lång tid levde på bl a mjölk direkt från gård, egna ägg och eget kött helt utan datummärkning. Och, nej, ägg som inte luktar illa och ser fräscha ut är inte äckliga, oavsett hur länge man haft dem i kylen | |