Spelrum
Giraffen38
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 091

Forumkategorier

Användare Inlägg  
otaxam2012-02-10 13:39
Antal inlägg: 71

Jag pratade om den tiden då sossarna regerade...gick själv på bidrag i tio års tid och hade ibland mer än de som jobbade...verkar det vettigt??? Andra gick till jobbet och jag var hemma...bara för jag kunde. Är det vettigt? Kallar den tiden för mygeltiden. I dag har jag utbildat mig och jobbar och tycker det känns väldigt skönt att det jag har i min plånbok har jag jobbat mig till. Jag tycker också det är för jäkligt att vissa kommer i kläm, speciellt de som är sjuka men vill fortfarande framhäva att det problemet fanns på sossetiden också och det är ett problem vilken regering som än sitter har och kommer att få.

Blasse2012-02-10 13:39
Antal inlägg: 7162

jag anser att man borde få arbeta så länge man kan och har lust

otaxam2012-02-10 13:53
Antal inlägg: 71

Tycker jag med, Blasse. Bara det inte blir ett tvång och jag har inte sett något uttalande varken skriftligt eller muntligt att det ska bli så. Rätta mig gärna om jag har fel.

vulcan2012-02-10 14:01
Antal inlägg: 7666

Med några dars perspektiv på hela saken kan jag ändå medge att Reinfeldt uttryckte sig aningen klantigt. Jag tror inte att en allmän pensionsålder runt 75 är realistiskt inom överskådlig tid och om vi kan fortsätta ha stabila, offentliga finanser och ett balanserat pensionssystem så ska det inte behövas heller. Men JA - i snitt kommer vi att behöva jobba längre.

Jag är heller inte mer "höger" än att jag tycker att en hel del av ansvaret för att möjliggöra detta måste hamna på arbetsgivarsidan. Vi kan inte ha ett arbetsliv där det förväntas att varenda kotte ska vara topproducerande hela tiden. Inte minst inom tyngre yrken som t ex hemtjänst borde man börja fundera över arbetsfördelning och arbetsformer som gör det möjligt för även äldre och lite fysiskt mindre starka personer att stanna kvar i yrket. Alla kanske inte behöver syssla med de tunga lyften exempelvis. Samma sak bör rimligen kunna åstadkommas även inom många sektorer i industrin.

vulcan2012-02-10 14:10
Antal inlägg: 7666

Sen kan man förstås inte bara trolla undan det personliga ansvaret för den egna hälsan heller. Den som är överviktig, rökare och inte motionerar kommer förmodligen att få problem med hälsan som inte beror på arbetet, men som gör det svårt att orka med arbetsuppgifterna. Vi ska inte glömma bort att vi är ett så rikt land att även de människor vi kallar fattiga här är tillräckligt rika för att kunna dra på sig diverse vällevnadssjukdomar. Jag är helt övertygad om att chanserna att man orkar arbeta ända till 65 eller t.o.m. lite längre ökar väsentligt om man sköter sin hälsa - även inom tyngre yrken. Lägger man sen till lite arbetsgivarhänsyn som jag skrev om i förra inlägget så tror jag det kan räcka ganska långt.

blue_moon2012-02-10 15:25
Antal inlägg: 9713

Väl talat, vulcan!
Min främsta invändning mot att fortsätta arbeta till 75 är att det blir allt svårare att vara flexibel och högpresterande i konkurrensutsatta verksamheter med hårda besparingskrav. Svårt redan för de unga men omöjligt för de äldre!
Själv lämnade jag jobbet som sjuksköterska i region Skåne vid fyllda 63 på grund av de allt tuffare kraven - från alla håll.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-10 15:30
Antal inlägg: 7985

Ja, jag instämmer, väl talat. Och jag kan helt och hållet skriva under på att Reinfeldt inte är jättebra på att uttrycka sig tydligt, vilket är lite sorgligt.

Minta2012-02-10 17:38
Antal inlägg: 20042

Det bästa vore väl att göra något åt den rekordhöga ungdomsarbetslösheten och förbättra arbetsvillkoren på många ställen. Om man inte kommer ut i arbetslivet förrän i 30-årsåldern är det inte orimligt att arbeta längre. De som h ar trevliga jobb är mer positiva till att arbeta längre, t.ex. manliga företagare är mer positiva än lågbetalda kvinnor i typiska kvinnoyrken. Sedan vore det väl en bra sak om riksdagspersoner föregick med gott exempel och höjde sin egen pensionsålder till åtminstone 55. De kan i nuläget pensioneras vid 50 och leva mycket gott, bättre än de allra flesta.

thopman2012-02-10 17:53
Antal inlägg: 14

kul med otaxam:s inlägg visar att kappan vänds efter vinden eller att myglet slutar vid en viss social ställning
nä tacka vet jag de som håller ut och bekämpar myglet

slånbär2012-02-10 17:58
Antal inlägg: 5539

Otaxam- det du beskriver i ditt tidigare inlägg är i mina ögon samma sak som att du säger att du är en av dom som har utnyttjat systemet för att du kunde och nu slår dig för bröstet med att du nu klarar dig på egen hand. ".gick själv på bidrag i tio års tid och hade ibland mer än de som jobbade...verkar det vettigt??? Andra gick till jobbet och jag var hemma...bara för jag kunde. Är det vettigt? Kallar den tiden för mygeltiden. I dag har jag utbildat mig och jobbar och tycker det känns väldigt skönt att det jag har i min plånbok har jag jobbat mig till."

Tycker det är märkligt att man först utnyttjar systemet som finns för att sedan sälla sig till dom som klagar på systemet och dess effekter. Eller hur menar du egentligen?

Minta2012-02-10 18:06

Hyckleri. Vad var det för bidrag som översteg en normal lön?

Observer2012-02-10 18:37
Antal inlägg: 266

Klart att vanligt folk måste jobba tills de blir 75, för annars kan ju inte våra kära ledare/politiker gå i pension vid 50. Och det vore ju synd om dem, de har ju fått offra så mycket ...

muppe-m2012-02-10 18:53
Antal inlägg: 20

att det väcker ett sådant ramaskri för att våran statsminister vill diskutera en fråga som alla vet om. Det har varit känt en tid, i minst 20 år och ingen av de partier som satt vid makten på den tiden verkar ha tagit problemet på allvar. Jag tycker att han gör rätt och tar sitt ansvar
som lyfter fram frågan istället för att blunda så som skett i minst 20 år. En ökad medelålder är bara det en stor bidragande orsak till problemet. Bra jobbat reinfelth o co för att ni tordes lyfta fram ett faktum som så många innan er blundat för.

madeleine2342012-02-10 18:54
Antal inlägg: 616

Jag tycker det e helt sjukt hur man kan säga en sån sak Jag hoppas verkligen inte att det blir infört För det har väl inte börjat gälla utan bara ett förslag från Reinfeldht Eller?

Håller med ovanstående Observer, Vanligt folk ska få slita till 75 eller äldre men han eller andra politiker ska kunna gå vid 50 redan. Helt sjukt vart är vi på väg ?

Minta2012-02-10 19:00

Men först bör man ta itu med ungdomsarbetslösheten. Vad kostar det inte att 25 % av ungdomarna är arbetslösa och kanske aldrig kommer in på arbetsmarknaden på överskådlig tid? Vore det inte bättre att lägga krutet där och på bättre arbetsvillkor så att folk orkar arbeta till 65 och l¨åta de som vill arbeta längre göra det på valfri basis.

muppe-m2012-02-10 19:13
Antal inlägg: 20

Våra kära folkvalda har många förmåner inte bara pension dom har betalt sommarlov oxå för att dom ska kunna sköta om sina sysslor inom sina lantbruk. Mycket +as på men inget försvinner från deras fickor. sant.
men våra pensioner är inget okänt fenomen.

Skblole2012-02-10 19:15
Antal inlägg: 922

"Håller med ovanstående Observer, Vanligt folk ska få slita till 75 eller äldre men han eller andra politiker ska kunna gå vid 50 redan. Helt sjukt vart är vi på väg ? "

Så länge man kan försörja sig själv är det naturligtvis fritt fram att inte jobba. Det är ju helt och hållet ens eget val.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-10 19:16
Antal inlägg: 11661

Att bli politiker?

Delicious - Ej medlem längre2012-02-10 19:16
Antal inlägg: 11661

:)

Skblole2012-02-10 19:19
Antal inlägg: 922

Att det finns för många och för högt betalda politiker är däremot en helt annan sak.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?