Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yamma | 2012-04-03 20:34 | |
![]() | Hur tror du att ett ord ska kunna befria folk från genustillhörighet, arbetsljnjen, även om det skulle vara tanken bakom ordet? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-04-03 20:40 | |
![]() | Palnatoke menar du. | |
| I gott bevar | 2012-04-03 20:40 | |
![]() | "hen kan du vara själv, gubbkärring" känns som en ganska bra mening | |
| Yamma | 2012-04-03 20:43 | |
![]() | Förlåt, arbetslinjen, ja. Palnatoke. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-03 20:51 | |
![]() | Yamma: Det tror jag inte att det kan. Men jag ser det som ett steg i fel riktning att börja använda ett ord som införts i det syftet, av den enkla orsaken att jag inte anser att könstillhörighet är något man behöver befrias från. | |
| Yamma | 2012-04-03 22:31 | |
![]() | Palnatoke, men enligt diskussionerna här så verkar det ju vara ytterst, ytterst få som tycker att man inte ska ha någon könstillhörighet, utan att ordet endast skulle användas då man inte har ett ord för han/hon. Är det inte lite onödigt att elda på en diskussion som väldigt väldigt få verkar hålla med om? | |
| Mindymoo | 2012-04-04 00:04 | |
![]() | Å jisses. Hur kan tre små bokstäver få in folk på såna stickspår som barnmisshandel och invandring? En häpnar. Och till hen som tror att "de skrattar sig harmynta i Europa" - två sakupplysningar. 1: Sverige ligger i Europa. 2: Liknande debatter förs också på andra håll, t ex i England. (www.aetherlumina.com.... html#net) För övrigt: en majoritet av världens språk har INTE könsskiljande pronomina. | |
| henrik_l | 2012-04-04 02:48 | |
![]() | hade dom berättat detta för någon för låt oss säga 50 år sen hade dom bara skrattat. fyfan va löjligt. Hen, höna eller? | |
| Mindymoo | 2012-04-04 04:03 | |
![]() | Hm, ja engelskan är ju så viktig i svenskan. Och barn betyder lada, fart betyder fis, pink betyder rosa... så låt oss undvika de orden, shall we? Vi har f ö ett alldeles svenskt substantiv "hen" - brynsten - så varför dra till med denna sega gamla engelska höna? | |
| Mindymoo | 2012-04-04 04:43 | |
![]() | Förresten... "hade dom berättat detta för någon för låt oss säga 50 år sen hade dom bara skrattat. " Du har säkert rätt henrik_l. Första gången ordet hen användes i tryckt tidningstext var 1966, bara 46 år sen ju. | |
| Yamma | 2012-04-04 09:41 | |
![]() | Om vi för sjuttio år sen berättat att vi skulle landa på månen skulle de också ha skrattat. | |
| bulimi4 | 2012-04-04 15:09 | |
![]() | " De skrattar sig harmynta UTE i Europa" . Om man ska hänvisa till tidigare texter ska man ju då också återge dom korrekt. Dom garvar säkert högt dygnet runt över en sån här diskussion. Die dumme schweden kanske det sägs i nåt land, eller så tar man sig för pannan bara o suckar | |
| zekevarg | 2012-04-04 23:03 | |
![]() | HEN? Vilket jävla påhitt. Det måste vara militanta feminister som ligger bakom en sån vansinnig ide. Måste ju hålla med, dom skrattar säkert gott i andra länder över praktfjantarna som hittat på detta | |
| bommarna | 2012-04-06 16:06 | |
![]() | Hen= Höna på engelska...;-) | |
| slånbär | 2012-04-06 16:24 | |
![]() | För dom som växer upp med ordet så blir det ju inget konstigt men för mig så känns det helt galet att använda det. jag kommer inte att göra det i alla fall. Blr bara irriterad när jag läser det i en text också men jag får väl vänja mig helt enkelt. Låter konstigt hur som helst. | |
| Lillstölla | 2012-04-06 16:50 | |
![]() | Ser ingen som helst mening med ordet "hen" alls. Skapar bara förvirring och det helt i onödan dessutom. Är väl inget fel på att använda hon eller han. Och vill man hålla det könsneutralt i text finns det ju redan ord för det. Att uppfostra barn till att inte se till kön däremot, fånigt så det förslår. Hade en diskussion med några vänner varav en tyckte det var kanonbra med att använda hen, men när vi övriga föreslog könsneutral klädsel av barnen var det inte lika bra längre. Men om man nu inte ska göra skillnad på pojkar och flickor så ska man väl kanske inte ändra en sån sak som hon och han utan inte göra skillnad i lek och sättet man behandlar flickor respektive pojkar på. Är väl ingen som säger åt en tjej att sluta gråta och tuffa till sig som man däremot ofta gör med killar. Låt flickor leka med bilar och pojkar med dockor. Och tjejer ha svart och killar rosa. Men kalla dom för jösse namn inte för hen!! | |
| Mindymoo | 2012-04-06 17:22 | |
![]() | Kasta inte brynstenar i hönsgården. Eftersom många inte verkar hinna sätta sig in i vad det handlar om innan de tycker: Skälet till att Nationalencyklopedin, SAOL och diverse språkvårdande instanser visar intresse och accepterar ordet är att det handlar om En Enda Sak: att det håller på att införas ett extra och könsneutralt pronomen. Just på den punkten fanns en lucka att fylla. Det handlar inte om att ersätta hon och han eller kvinnor och män, inte om att klä barn si eller så, inte om att utplåna någons identitet. Det är inte heller ett nytt påfund, debatten har förkommit tidigare (även inom andra språk med samma brist på könsneutralt pronomen) - men med våra snabba informationsvägar går det rätt fort att sprida sådant som förr tog åratal. De flesta av världens språk har inte könsskiljande pronomina. Frågor på det? | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-04-06 18:21 | |
![]() | utmärkt inlägg Mindymoo, men fanns det inte ett könsneutralt pronomen tidigare i fornnordiskan? Däremot används det idag som om det skulle ersätta han och henne vilket jag förstår kan reta upp en del | |
| slånbär | 2012-04-06 18:22 | |
![]() | mindymoo-vnej varför skulle vi ha några frågor till dig angående detta? Det var väl ingenting i det du skrev som var nytt heller? För min del handlar det inte om något annat än att det känns väldigt konstigt med ett konstruerat ord som helt plötsligt börjar dyka upp lite överallt och jag personligen kommer inte att använda det då det helt enkelt låter för löjligt. | |
| Mindymoo | 2012-04-06 18:33 | |
![]() | slånbär, du har ju underbyggda argument, all respekt för detta! Mitt sura inlägg var bara en sammanfattning riktad till en och annan som verkar ha förenklade ryggmärgsreaktioner. Samma förenklade argument som hördes när debatten var färsk, när inga kloka genomgångar publicerats och inga debatter ägt rum och inga språkvårdare intervjuats eller skrivit i tv/radio/dagspress. Nu har det ju gått några varv. Jag drar mig ur denna tråd, ville bara förklara mig! Ska avreagera mig i min egen ordblogg i stället :) | |