Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2012-09-18 21:21
Antal inlägg: 12023

Ungefär som med kvinnliga mähän då?

Konstig tråd det här.

Incidental - Ej medlem längre2012-09-18 21:22
Antal inlägg: 7958

Heller hur......

blue_moon2012-09-18 21:42
Antal inlägg: 9713

Ett litet sidospår bara, föranlett av corlinis uttalande tidigare i tråden. ("det otroligt omanliga och avtändande i en man som är pappaledig...")

slånbär2012-09-18 22:23
Antal inlägg: 5539

Det märkliga är att i vilken tråd vi än kommer in på detta med jämlikhet så är det alltid corlini och ttiittii som börjar prata om ad dom anser vara manligt och kvinnligt och sedan gnäller på att dom som är för jämställdhet vill utplåna skilladerna och göra alla till hen. Ingen annan pratar om egenskaper förknippade med könen utan om att man ska anses ha samma värde i hemmet och arbetslivet och lika lön oavsett kön för samma arbete. Att en man lika gärna ska kunna vara hemma som en kvinna om han vill och ekonomin tillåter det är jämlikhet, inte huruvida det är mannen eller kvinnan som byter däck eller tvättar. Att ha den synen som vissa har är femtiotal och inget annat.

Dom kan fortfarande inte ge svar på hur dom kan vara emot jämställdhet men ändå åtnjuter många av dom fördelar som kvinnokampen under det senaste århundrandet kämpat fram. Ex rösträtt, fri abort, barnomsorg, rätt till utbildning, rätt att försörja sig själv, rätten att vara myndig och ogift, rätten att inte acceptera mannens lagliga rätt att spöa sin olydiga hustru, rätten till sina barn rätten till skilsmässa osv osv. Allt detta som vi ser som självklarheter gjordes möjligt genom kvinnokampen och att då säga att man är emot jämställdhet tyder på en stor okunnighet och att man lever i en skyddad verkstad. Marie Anoinett syndromet kallar jag det för.

rebell992012-09-19 04:46
Antal inlägg: 400

slånbär Okunskap är det att tro att "kvinnokampen kämpat fram " fram alla de reformer du räknar upp.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-19 06:13
Antal inlägg: 3613

Slånbär har rätt. Om inte kvinnor hade kämpat för lika rättigheter så skulle inte samhället ha givit oss rösträtt, arvsrätt, etc. De som är historielösa förstår inte hur svårt det varit att nå hit och att det tagit hundratals år. Om man inte passar sig så kan pendeln svänga fort.

rebell992012-09-19 06:28
Antal inlägg: 400

Nej

corlini2012-09-19 07:19
Antal inlägg: 3172

jag kan inte representera annat än en liten minoritet eftersom jag arbetar hemifrån och min man är i närheten väldigt mycket, därför har jag kunnat kombinera hemmarollen med yrket. och ja, jag arbetar väldigt mycket och barnen är både med mig eller i huset och de är väldigt självgående.

visst är det manligt och fint med en man som tar hand om sina barn och spenderar mycket tid med dem men gränsen går när han är pappaledig och hemma för att mamman skall arbeta heltid. ska mamman iväg, möte, sjuk osv så skall han ju självklart vara där.
men inte för att hon skall börja förvärvsarbeta när barnet är 1-2år.

Slånbär. vi ÄR jämnställda, det du räknar upp är historia nu och du kan släppa det. en stor del av det du räknar upp kämpade kvinnor för men det var männen som förde igenom det och fattade besluten. hur, när, var är inte relevant eftersom det inte påverkar idag. jämnställdhet har ingenting med könsroller att göra, att neutralisera könsroller och göra män till mesar och oss till martyrer pga vad vi har mellan benen är 70talets rödstrumpetänk. vi är precis vad vi vill och vi kan göra precis vad vi vill exakt som männen. väljer jag att tycka det hör moderskapet och kvinnligheten till att vara hemma med min 2åring och ha en man som arbetar för sin lilla familjs skull för att jag tycker det är fint, rätt, idylliskt och traditionellt medans du väljer en man som är hemma med bäbisen medans du åker till jobbet för att bevisa något så är det din familjebild. för mig är det ungefär som att maud olofsson och jonas gardell skulle bli det optimala paret.

jag vill ha könsroller, jag vill ha kvinnliga tjejer och manliga män i min värld.

limpan__22012-09-19 07:33
Antal inlägg: 2847

Har man starka åsikter om ett område kan man väl i alla fall vara så påläst att man vet hur ordet stavas. Det inger lite mer förtroende när man diskuterar.

Och nej, det stavas inte jämnställdhet.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-19 07:33
Antal inlägg: 37631

skönt att du skriver så bra corlini så jag slipper

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-19 08:04

Ni är otroligt naiva och aningslösa, Corlini och Titti. Dessutom har ni svårt att tolka vad Slånbär och vi andra skriver. Vi anser inte att män och kvinnor ska bli centrum. Det är er korkade tolkning.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-19 08:05

Neutrum avsåg jag att skriva.

Incidental - Ej medlem längre2012-09-19 08:10
Antal inlägg: 7958

limpan__2- Har du inget annat att komma med än att klaga på stavning? Tror att alla förstår andemeningen i texten ändå.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-19 08:13
Antal inlägg: 37631

instämmer med Inci

limpan__22012-09-19 08:36

Jo, och om du läst vad jag skrivit innan har du sett mina invändningar. Men med tanke på hur illa hon tolkar begreppet finner jag min invändning rätt relevant. Vet man inte vad som menas med jämlikhet och jämställdhet hamnar man helt vilse i analysen med.

Vad har du själv kommit med förutom en massa meningslösa oneliners?

slånbär2012-09-19 08:43
Antal inlägg: 5539

Corlini-du förstår fortfarande inte att det finns ett samband mellan nu och då och framtid. Men det kanske man inte kan förvänta sig av såna som du och Ttiittii heller. Man får nog ha överseende med er okunnighet eftersom ni ju som sagt lever i en väldigt begränsad och samhällsfrånvänd värld. Det är tur att ni trots allt är i minoritet och då menar inte jag att det är för att ni är hemmafruar som ni är i minoritet utan för att era inskränkta åsikter ställer er i en egen kategori. Det är ni och alla dom ortodoxt religiösa som har den kvinnosynen gemensamt. På så sätt har du corlini betydligt mer gemensamt med en kvinna från tex somalia än du har med tex mönjelilja och gautama. Och det är ju ingenting fel med det förstås. Jag är bara glad att ni inte på något sätt är drivande krafter rent politiskt utan tvärtom mest bara en parantes i samhället.

BlindEyes - Ej medlem längre2012-09-19 10:46
Antal inlägg: 40

Håller med corlini när hon skriver "det var männen som förde igenom det och fattade [jämställdhets]besluten". Det kan ju ha berott på ... hm ... att det mest var män som satt och beslutade. Om jämställdheten. Innan det blev jämställt. Liksom.

limpan__22012-09-19 17:20

Försöker lyfta nivån lite ch slänger in lite forskningsresultat som tyder på att jämställdhet är bra för det psykiska välbefinnandet hos såväl män som kvinnor.

jech.bmj.com/content/66/3 /271
umu.diva-portal.org/...FU LLTEXT02

Självklart finns det individuell variation och studierna var små, men skulle de stämma finns än mindre anledning för staten att uppmuntra en återgång till ett än mer ojämlikt och ojämställt samhälle.

corlini2012-09-19 21:04
Antal inlägg: 3172

på vilket sätt uppmuntras ojämlighet och ojämställdhet?

att inte sätta värde på modersroll, hemmafrun, den kvinna som tar hand om barn och hem, eller se det som en ringa insats är väl mer ojämligt tänk än att bejaka det och uppskatta det?

skulle staten uppmuntra och promota hemmafrurollen och ge sitt stöd till de kvinnor och mödrar som väljer denna livsstil skulle kvannans insats belysas vilket är exakta motsatsen till det du tolkar in som uppmuntran till ojämställdhet.

det hänger som sagt helt på hur man väljer att se våra roller och våra olika insatser i familjen och samhället som helhet.

beror som sagt helt på om man väljer att tolka in det med negativ underton eller lyfta fram det som något fint och viktigt.

Måns_E2012-09-19 21:28
Antal inlägg: 12023

Det är väl upp till var och en som vill och har råd att vara hemmafru?

Varför det skulle vara så fint har jag däremot svårt att förstå. Varför staten skulle subventionera det har jag ännu mer svårt att förstå.

Jag lägger själv inte några moraliska betänkligheter på hur olika familjer väljer att leva, eller är tvingade att leva. Det finns det ju gott om andra i det här forumet som istället gör :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?