Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2012-11-05 19:57 | |
![]() | Måns, Locomondo och Limpan jag lägger ner att tjöta med er ni fattar inget. Det finns ingenting mittemellan för er, svart eller vit är vad som gäller allt som finns däremellan existerar inte. Att diskutera med er är meninglöst ni bara maler och maler. Eran uppfattning kring invandringen kan jämnföras med en alkohlists spritintag det finns bara ett läge att dricka sig redlös nåt mellanting eller måttlighet finns inte. Tackar för mig. | |
| corlini | 2012-11-05 20:16 | |
![]() | jag tycker det är fel att blanda in sveriges ekonomi i debatten kring invandringen. den utgör liten del, men den lilla del vi har valt att avvara och kan avvara till dessa personer skulle göra mycket större nytta om den fördelades på färre. bieffekten i form av utanförskap, påverkan på stadsdelarnas sociala kostnader, segration osv som leder till rasism är allvarliga och jag är övertygad om att invandraren skulle känna sig mycket mer välkommen och lyckligare om denne fick bli accepterad som "svensk" och ha ett jobb, vettig bostad och vara självgående. att ta emot färre och lägga krutet på integrationen av dessa skulle gagna alla från den enskilde flyktingen, arbetsmarknaden, rasisten och den sociala sektorn. alla blir glada och det kommer väldigt snart bevisas att i lagom doser är dessa personer en tillgång för landet och inte en enorm grupp som lever till stora delar utanför det sverige vi medelsvensson känner och bara blir frustrerade, livegna och till slut belastar samhället negativt. så är det tyvärr idag, varför inte bara inse det och göra något åt det istället för att blint och maniskt jaga kvantitet för att känna oss duktiga? | |
| blue_moon | 2012-11-05 20:53 | |
![]() | Svårt detta. Hörde ett inslag i P1 i eftermiddags om somalier. I Sverige bor för närvarande 40000, och ytterligare 20000 beräknas komma hit som anhöriginvandrare nästa år och 2014. Men bara 20% har arbete. I USA och Kanada däremot är det 60% som har arbete. Vad kan vi lära av detta? sverigesradio.se/sid...el =5334844 | |
| Måns_E | 2012-11-05 21:00 | |
![]() | Intressant debatteknik stolen, själv så tycker jag att det är att se saker väldigt svartvitt om man tycker att man inte kan ta emot flyktingar om man exporterar vapen och om man inte har ordnat bostäder till alla eventuella flyktingar. Att bara se kostnader i flyktingar känns inte heller särskilt nyanserat, liksom att enträget mangla på om att det egentligen inte alls stämmer att Sverige är ett välmående land med god ekonomi som dessutom har god tillväxt. Att då försöka hänvisa till någon "riktig verklighet" känns snarare desperat än nyanserat, framförallt när det har presenterats officiell statistik som helt uppenbart pekar åt ett annat håll. Men visst finns det problem med integration och det är heller inte gratis att ta emot flyktingar, men vad jag har sett så har iallafall ingen i den här tråden påstått motsatsen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:20 | |
![]() | Jag har svårt att tänka mig att någon fastighetsägare är intresserad av att bygga hus innan det finns en efterfrågan. Efterfrågan när det gäller flyktingar är väl inget som man kan förutse flera år tidigare. Chansen att lyckas med integrationen blir ju inte bättre när man läser vissa inlägg här. Ni gör den ju inte smidigare precis. Bullshit när det kommer från er. Jag hörde på barnministeriet på raadion i lördags där somaliska barn som är födda i Sverige och har levt här hela sitt liv säga att dom inte känner sig som svenskar för att Svenskar inte vill ha dom här. Gråtfärdig är ordet. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:26 | |
![]() | Men om vi nu har arbetsbrist i sve å arbetslösheten ökar något hela tiden. Är det inte bäytre å se till att vi som nu bor här kommer tillrätta med jobb å boende??? För mig e detta så solklart så man ej behöver diskutera denna tråden mer. Juh mer man tar in dessto mer socialfall m.m. Liknelse.... Om man skall gräva ett dike å har en spade så spelar det la ingen roll om vi står 20 pers runt den?? Bara en som kan gräva..... Läst dina inlägg stol. Klart på din sida å fattar. Är snickare å just nu sparkas massvis med folk på skanska...en del på peab m.m. Å ja vi saknar hur mycket bostäder som helst...men PENGARNA styr detta. Därav just nu, stoppa invandringen å försöka komma på fötter först.... Vi bygger just nu fördämmningar å ej broar.... Limpan... Du e duktig på årtal.... När gjorde maradona sitt första hattrick som senior...??? Du slår juh upp allt...sug på den du.... | |
| limpan__2 | 2012-11-05 21:27 | |
![]() | Corlini, måste ge dig en hel del rätt i det. Det är helt klart så att vi skulle kunna göra mer för dem som kommer hit om de är färre. Nu är det dock ändå en bättre tillvaro att leva i ett segregerat område i Sverige än de söndebombade områden i Mogadishu, Aleppo och Mazar-i-sharif som de stora flyktinggrupperna kommer ifrån. Det är därför så få vill återvända (något de annars fritt får göra och även kan få bidrag till). Det är ju trots allt den som behöver hjälp asylrätten finns till för. Inte för oss som lever priviligerade liv där krig och förföljelse bara är underhållning på tv. Stol, hoppas du snart återkommer. Nästa gång med en lite ödmjkare inställning till statistik. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 21:33 | |
![]() | Speedo, varför hämtar inte de andra en spade med? | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:36 | |
![]() | Svaret på den dumma fråga om du ej fattar den liknelsen är varför inte vi har jobb till alla...... | |
| Daggdroppe | 2012-11-05 21:39 | |
![]() | "Jag hörde på barnministeriet på raadion i lördags där somaliska barn som är födda i Sverige och har levt här hela sitt liv säga att dom inte känner sig som svenskar för att Svenskar inte vill ha dom här. Gråtfärdig är ordet. " Nu tycker jag somalierna drar svenskarna över en kant. ALLA svenskar kan ju inte tycka så, titta bara i denna tråden. | |
| kajix | 2012-11-05 21:39 | |
![]() | om det finns fler invånare behövs fler diken. spadtillverkaren behöver fler anställda som tillverkar spadar och betalar skatt. och handlar mat. och behöver nånstans att bo. kanske behövs en och annan snickare. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:42 | |
![]() | Men fattar du ej......vi har ej pengar...hade vi haft obegränsat med pengar hade vi byggt hus...behövs ej anställa spadtillverkare. | |
| kajix | 2012-11-05 21:45 | |
![]() | pengar är inget annat än värdet av människors arbete. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:47 | |
![]() | precis. Om man vänder på det kanske det blir lättare att fatta. Ta bort alla människor från SVerige. Då slkulle det inte finnas någon arbetslöshet, Det skulle inte saknas bostäder. osv. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 21:48 | |
![]() | Klart vi har pengar. I Stockholm har man så mycket att man inte nöjer sig med en toppmodern fotbollsarena utan lägger ner några miljarder extra på att bygga en till några mil bort. Det handlar om prioriteringar. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:48 | |
![]() | Hade vi haft pengar hade vi haft jobb åt alla.....mattematik.... Lr menar du att det såg ljust ut för byggarna på börjanav 90-talet, -08???? Lr bilkraschen dom vart precis??? | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:49 | |
![]() | Exakt limpan. Vi har då råd med fler invandrare...du svarade på frågan först nu ... Det kunde du svaret på ditt första inlägg. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:50 | |
![]() | Ej råd..... | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:51 | |
![]() | Sen e du snabb med dina årtal hit å dit....saknar dock ett. Problem?? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:52 | |
![]() | Daggdroppe. Men du vet ju hur det är. Tomma tunnar skramlar mest. | |