Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 838

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bomah - Ej medlem längre2012-11-25 02:41
Antal inlägg: 1021

Tror vi kan undvika detta om HIVes slutar spela, höhö...

skryt - Ej medlem längre2012-11-25 08:32
Antal inlägg: 101

Snälla Måns, om 94,3 % hade samtyckt med flyktingpolitiken så hade SD inte blomstrat.

eeistan2012-11-25 08:39
Antal inlägg: 1542

Inte konstigare än att det varit gratis under årtionden att studera gratis för utlänningar på svenska universitet och högskolor...

Minta2012-11-25 09:10
Antal inlägg: 20042

micro. man får tycka illa om politik som bedrivs. Jag försökte peka på det orimliga i direktval i varje fråga. Att vi inte har det beror inte som du tror på att man tror att folket skulle rösta nej till sjukvård till papperslösa eller utförsäkringar, utan på att det är orimligt med direktval i varje fråga och skulle leda till enorm populism bl.a. Jag tror att folk ville ha t.ex. utförsäkringar (säger inte att jag tycker att det är rätt), det hade alliansen talat om innan valet. Det är detta val vi har, att rösta på en linje, jag behöver inte hålla med, men majoriteten har valt detta. Jag är inte alls som du säker på att svenska folket velat ställa papperslösa utan vård eller ställa olika behövande grupper mot varandra. Även om det låter bra och populistiskt.

limpan__22012-11-25 10:06
Antal inlägg: 2847

"Så jag kan alltså tryggt luta mig tillbaka och vara motståndare till allt."

Absolut, det är klart du får vara motståndare till den rådande politiken, varför skulle du inte få vara det? Precis som man får vara motståndare till förslaget om vård för papperslösa. Det är inget konstigt med det.

lamaglama2012-11-25 10:16
Antal inlägg: 439

Limpan 2, de medlemsländer som tillkommit i Eu, t ex baltländerna, Rumänien, Grekland, är allvarliga hot mot oss. Lastbilstrafiken sköts av låglöneslavar från dessa länder, chaufförer som bara har betalt medan de rullar, som har köpt sina lastbilskort på Internet, genomgick sin senaste hälsoundersökning 1985 och kör gamla undermåliga bilar utan hyttvärme så de måste stå på tomgång när de sover. NCC anlitar baltisk arbetskraft som har sina sociala försäkringar genom bluffbrevlådeföretag på Cypern.

Det är verkligen jättebra för alla. Eller inte, kanske.

lamaglama2012-11-25 10:18
Antal inlägg: 439

allvarliga hot mot vår ekonomi och välfärd, skulle jag skriva, så ingen tror att jag menar nån form av knivhhot eller att jag räds etnisk blandning eller vill föra fram nåt annat mystiskt rasprat.

limpan__22012-11-25 10:48
Antal inlägg: 2847

"Det är verkligen jättebra för alla"

Är det någon som påstått att det är bra för alla?

skryt - Ej medlem längre2012-11-25 12:31
Antal inlägg: 101

Ven varifrån ska vi ta pengar som inte finns?

Måns_E2012-11-25 14:20
Antal inlägg: 12028

Ingen skall väl ta några pengar som inte finns till något?

micro1132012-11-25 14:35
Antal inlägg: 17540

Måns_E
Nej, man kan inte tolka valet som att 94.3% som tycker att flykting- och invandringpolitiken är rätt alls. De flesta går nämligen inte till valurnorna och röstar på en enskild fråga.

Man tolka det som att 94.3% inte tilltalades av SD:s politik som helhet - inget annat.

micro1132012-11-25 14:42

Förutom den ekonomiska aspekten - vilket givetvis blir en merkostnad för staten, då det enligt utredningen faktiskt är ideella föreningar som till störst del bär kostnaderna av den vård som ges idag -- så är undrar jag varför staten skall ge amnesti till brottslingar.

Det är olagligt att uppehålla sig utan papper i landet - varför skall staten sanktionera olagliga handlindar?

Var drar vi gränsen för vilka som skall få gratis vård?

För oavsett om man talar om avgifter eller inte så blir det gratis vård det handlar om -- man kan inte kräva in betalning från människor som man saknar uppgifter om.

Hur skall man kunna hantera patientuppgifter utan att ha uppgifter om personen?

När man talar om dyra mediciner/narkotiska preparat osv - hur skall man kunna kontrollera vad personen hämtar ut när personen inte är registrerad?

nippertippan2012-11-25 14:44
Antal inlägg: 792

ttittii, jag ligger tydligen inte under normen. Och om jag skulle få hjälp av soc så är det bara för att dra ut en tand eller nåt, eller en akut lagning, inte skönhetslagningar. Så länge man kan tugga och inte har ont, så får man inte stöd, men sen om man tappat tänderna, kan man säkert få hjälp för att skaffa löständer.... :(

nippertippan2012-11-25 14:52
Antal inlägg: 792

Ligger preciiis över normen.

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-25 14:53
Antal inlägg: 37631

nippertippan det går alltid att ansöka och blir det avslag så överklaga,om en framtand går av så det stör utsendet så brukar det inte bli avslag,för er som ligger under norm så går det att ansöka om vinterkläder och julklappar nu,och ni som har barn under 18 år får glasögon av majblommefonden till barnen,även julklappspengar,ni som bor i Gävle och har det knackigt kan få hjälp av Diakonia svenska kyrkan,stora fondboken kan man kolla i på bibblan och söka fonder.Det finns driver med fonder som har massor med pengar som ingen söker detta inlägg hör inte riktigt hit men men

Minta2012-11-25 14:57
Antal inlägg: 20042

SD: s väljare röstar i allt väsentligt på dem på grund av synen på invandring tror jag.

Ja, man kan ju kalla dem brottslingar om man vill, men då har man en snäv syn på brottslighet. Det finns strikta regler för asyl, det betyder inte att den enskilde kan ha mycket goda skäl att gömma sig. Det har de oftast, annars gömmer man sig nog inte och lever i limbo i ett annat land.

Om människor är i nöd, håller på att svälta ihjäl eller dö av sjukdom som vi kan förhindra, ska man inte göra det då? Vilken typ av människa/land är man om man inte kan det?

micro1132012-11-25 15:02

Minta
Nej, man har inte en snäv syn på brottslighet när man anser att den som bryter mot lagen begår ett brott. Det är faktiskt själva definitionen på just brottslighet.

micro1132012-11-25 15:04

De som får avslag på sina asylsökningar har inte skäl att uppehålla sig i landet.
De som inte ens registrerar sig för att prövas har inte ens prövat om deras skäl räcker - de anser att de står över vår lagstiftning och själva får avgöra om de äger rätten att uppehålla sig här.

Tycker du att det är okej att ställa sig över ett lands lagar? Skall alla få göra det?

micro1132012-11-25 15:08

ttiittii
nippertippan ligger precis över norm, och hon kan söka och överklaga hur mycket hon vill.. Hon kommer sannolikt inte få hjälp med någon framtand av socialtjänsten i Sverige idag. I och med att hon ligger över norm så finns det utrymme för avbetalning.

Undantaget skulle vara om hon råkar bo i en hypergenerös kommun som missat att socialbidragstagare är den nya tidens besparingsobjekt.

Porla - Ej medlem längre2012-11-25 15:11
Antal inlägg: 1471

micro. Nu är ju problemet att dom finns här trots allt det du säger. Det är ju det som är en del av problemet. Om dom då blir dödsjuka vad ska vi göra då? Själv skulle jag inte ens neka grannens katt hjälp om han kom in på min tomt, även om det kostade mig pengar. Det strider mot läkarens etik att neka sjuka människor hjälp. (Om jag inte minns fel är det de som är förespråkare till att denna ändring sker.) Vem ska titta de här människorna i ögonen och säga att här får du ingen hjälp? Det är inte ett jobb jag skulle vilja ha, skulle du?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?