Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 20 214 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2012-12-05 14:28 | |
![]() | Jochen777, Så fint av den allsmäktige guden att inte ge sig tillkänna för en stor del av alla som levt genom historien utan låta dem stanna i limbo efter döden. För övrigt, vad säger att Thomas av Aquino har rätt i detta, andra teologer har ju varit av andra uppfattningar? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-05 14:34 | |
![]() | Jag ogillar diskussionen om rätt vs fel; jag skulle nog inte säga att en kristen har fel (eftersom jag ju faktiskt inte vet), men att jag inte tror likadant. Eller att jag inte tror alls. | |
limpan__2 | 2012-12-05 14:44 | |
![]() | Jag kan hålla med dig till viss del. Men likväl har alla som valt att tro på sitt sätt sagt att andras tolkningar är fel. Det är en stor skillnad på en svensk rätt liberal präst och hans ugandiske kollega som predikar dödstraff för homosexualitet. Bägge baserar sina ståndpunkter på tolkningar av tolkningar (som i sin tur baseras på hörsägen om en man som levt ett halvsekel innan historien skrevs ner) och jag är mest nyfiken på hur man kan säga att den ena är rätt och den andra fel. Som ni säkert förstått finner jag bägge rätt orimliga och menar att vi får vår moral från annat än religiös övertygelse och att vår existens inte har något med någon omskriven gudom att göra. | |
Jochen777 | 2012-12-05 14:45 | |
![]() | limpan, vad teologer tror har lite betydelse, jag kan inte döma alla och jag behöver inte. Jag kan däremot följa Jesus så bra jag kan o hoppas på nåd, för även jag förtjänar helvetet för mina synder. | |
ormesson - Ej medlem längre | 2012-12-05 17:43 | |
![]() | men levnadsråden Jesus antas ha förkunnat är enligt min mening goda | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2012-12-05 17:49 | |
![]() | www.youtube.com/watc...Vw CYJj4THQ | |
mrperfect | 2012-12-05 18:06 | |
![]() | Hade Jesus humor? | |
limpan__2 | 2012-12-05 18:12 | |
![]() | Ormesson, jo det är det få som kan säga emot. Särskilt om man väljer bort eventuella tveksamma inslag. Men de sunda levnadsreglerna är inte unika för Jesus eller för kristendomen. | |
fru lisen | 2012-12-05 19:04 | |
![]() | Jesus är Guds son och var och en som tror på Honom ska få evigt liv | |
nippertippan | 2012-12-05 19:54 | |
![]() | Jonisk, Jag menar att alla har en personlig väg i livet som kan vara både rätt och fel, det kan man bara veta själv. Oftast vet man rätta vägen efter att man har gått fel. | |
lhadnesi | 2012-12-05 19:56 | |
![]() | VEM ÄR DET NI TALAR OM ? HAR ALDRIG HÖRT TALAS OM HONOM /BÄH DE SISTA ÄR NOG INTE FÖDDA ÄN , TYVÄRR | |
greatdane | 2012-12-05 20:20 | |
![]() | Det där med arvssynden är en knepig nöt. Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte en fiktiv berättelse att Eva åt från äpplet? I så fall är arvssynden baserad på någonting om aldrig hände. Eller? Och hur tänker man kring det här med att Gud skapade världen på sju dagar, att han (varför är det en han?) tog Adams revben och gjorde kvinnan (vad handlar det där om egentligen?), och andra berättelser som exempelvis att Abraham fick utmaningen att döda sin ende son för att bevisa att han trodde på Gud (det där är ju bara helt psykopatiskt, stackars unge). Hur många av den uppsjö av berättelser som står i Bibeln är fiktiva? Alla? Bara några? Hur skiljer man dessa åt? Vem har bestämt det? Varför? Jag känner att ju mer jag tänker på det, desto mer förvirrad och frustrerad blir jag. Vad var meningen med att göra det så svävande? Man hade ju kunnat vara bara liite mer tydlig. Hade man ingen onska innan så skapade man sannerligen det. Tvåtusen år av barbariska krig, fruktansvärt lidande, bestialiska mord, fattigdom, svält, skrik, gråt och fasa för att folk haft sina egna tolkningar. Hade inte bara Gud kunnat ligga i bakhåll och kollat in alla som levde i enlighet med det goda och plockat in de som klarade testet? Behövde han egentligen informera oss hans existens, eller ångrar han sig så här nu i efterhand? Var det verkligen värt det? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-05 20:34 | |
![]() | Jag har också svårt för att förstå hur man vet vad som är "den sanna tron"; ska man helt gå på Nicaea 325 e kr? | |
nippertippan | 2012-12-05 20:39 | |
![]() | GreatDane, du kan nog gå till en präst och fråga ang dina funderingar. Det är svårt att tro om man inte tror. För Gud är en dag som tusen år och tusen år som en dag. | |
greatdane | 2012-12-05 20:49 | |
![]() | Tack Nippertippan, men det finns inte en präst i hela världen som kan ge mig ett tillfredsställande svar på mina frågor (och vi vet ju att inte en kommer att svara likadant som den andre). De är mer diskussionsmaterial eg. Och för all del ett par retoriska. | |
kajix | 2012-12-05 21:21 | |
![]() | hur vet man att Gud är god? hur vet man att Gud är allsmäktig? | |
limpan__2 | 2012-12-05 21:25 | |
![]() | "För Gud är en dag som tusen år och tusen år som en dag." Ja det förklarar i alla fall på ett bra sätt varför han inte ordnat upp de senaste tusen årens religiösa kaos med utbrytningar hit och dit...han har vilodag just nu! För övrigt håller jag med greatdane i hennes frågor. Tyvärr även hennes svarsprognos. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-05 21:42 | |
![]() | ordnat upp?han ordnar inte upp han har gett oss spelregler för att han älskar oss och vill att vi ska må bra,sen att människorna inte köper det och försöker vara sin egen Gud kan vi bara lasta oss själva för | |
poohney | 2012-12-05 21:46 | |
![]() | Mossa på Jesus. Gyllene regeln bör präntas in i allt levande tills de förstår. VI själva har nyckeln till att bygga en bra värld. Slöseri med förvrängda hokus-pokus-religioner. Kramas! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-05 21:49 | |
![]() | ja vi har ju lyckats bra hitils eller hur ? | |