Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sin Corazon | 2012-12-07 13:52 | |
![]() | Moahahaha Loco :) Lite ägd, syjo? (Parallellen är ju solklar!) | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-07 13:57 | |
![]() | Sin. Hur tänker du nu? Eller tänker?? hm???? | |
| big t | 2012-12-07 14:00 | |
![]() | det verkar som grundsyn tänkt till lite där.. undrar om man får säga samma sak till de med taskig andedräkt oxå?? | |
| Sin Corazon | 2012-12-07 14:05 | |
![]() | Jo, jag tänker som så här: Har man ett fordon/däck som är odugligt (exempelvis i förhållande till väglag), är onykter, är sjuk, är rädd, har nedsatt reaktionsförmåga, är för trött osv. så bör man låta bli att köra! Det är där omdömet kommer in! | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:08 | |
![]() | Och vem har sagt emot dig? I de fall du räknar upp bör man låta bli att köra om man har omdöme. Men när det gäller reaktionsförmågan så har vi alla olika. De äldre har sämre än de yngre. Så när ska man sluta köra bil då, tycker du? 22 år kanske? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:12 | |
![]() | Well....var inte det min grundsyn på problematiken? Jag vet vad jag är kapabel till på vägen och anpassar därför mitt sätt att köra och hastighet efter det. Utan att överdriva, givetvis. Men, andra vill ju inte det? De vill att jag ska anpassa mig efter de? Om de nu kör långsamt pga sämre reaktionsförmåga eller pga sämre kör-kunskaper än jag så anser ju jag att det är de som är en trafikfara och därför kunde nyttja buss eller taxi istället? Men nej.....hur vill ni ha det egentligen? | |
| Sin Corazon | 2012-12-07 14:13 | |
![]() | Du kanske ska läsa vad du själv skrivit tidigare för att få svaret? | |
| Sin Corazon | 2012-12-07 14:13 | |
![]() | Till syjo då. | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:22 | |
![]() | sin. Jag läste ditt inlägg lite för dåligt. Jag håller med dig om att det är dåligt omdöme att köra med dåliga däck, vara trött och vara onykter. Vad du tycker ingår i osv vet jag inte så det kan jag inte svara på. Däremot så sjunker reaktionsförmågan med stigande ålder och även 30 åringar och äldre borde få köra bil. | |
| slånbär | 2012-12-07 14:25 | |
![]() | Locomondo-om någon kör långsammare än gällande hastighet och du kör om så är ju det helt i sin ordning. Men eftersom det finns en övre hastighetsgräns då är det den som gäller även om du själv anser att du kör jättebra i 20, 30 km mer. Det är där vår syn skiljer sig mest åt tror jag. Synen på hastighetsbegränsningarna verkar vara att det är något man kan ta lite med en nypa salt beroende på yttre omständigheter men jag och många med mig anser att den övre gränsen ska hållas oavsett om det är en 30 eller 110 sträcka och oavsett om du är världens bästa rallyförare och det är mitt i natten på sammaren och torrt väglag. I annat fall hade vi ju kunnat vara utan dessa och själva alltid fått bestämma hur fort vi klarar att köra. Nu är det inte så och då bör man respektera detta. Kan man inte det så får man låta bli att gnälla på dom som faktiskt gör det, gilla läget och ta riskerna själv utan att utsätta andra för dom. Vad du gör med ditt liv skiter ju jag i men utsätter du andra för fara då är det fel. Och du vet aldrig någonsin när det dyker upp någonting som gör att du förlorar kontrollen över ditt fordon hur duktig förare du än är. | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:26 | |
![]() | Loco. Jag kontrar din fråga med en fråga. Tycker du att polisen ska stanna alla som kör för sakta, inte kör in till kanten eller stannar när fartnissarna kommer. Ska polisen ta körkortet ifrån dom? För det skulle ju vara konsekvensen av ditt sätt att se på saken. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:33 | |
![]() | Sånbär: Vem utgör den största faran i trafiken? Jag som ligger i 100 km/h på en 90-väg och bara vill köra om dig så är du av med mig sen eller du som aktivt försöker hindra mig lekandes civilpolis? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:36 | |
![]() | Syjo: På fullt allvar tycker jag att Polisen borde uppmärksamma detta beteende i trafiken så som de uppmärksammar fortkörning, JA. Att framföra ett fordon med inställningen "alla andra ska anpassa sig efter hur JAG kör och jag tänker aktivt göra mitt bästa för att förhindra att någon kör på ett annat sätt" är inte ett bra beteende ur trafiksäkerhetssynpunkt. | |
| slånbär | 2012-12-07 14:43 | |
![]() | Loco-Jag leker på inget sätt polis-tvärtom. Jag har aldrig skrivit någonstans att jag aktivt hindrar omkörning om det finns möjlighet. Du måste verkligen försöka ta in det vi skriver och inte omedelbart tolka det med ett rött skynke framför ögonen. Jag säger inte att någon ska anpassa sig till MITT sätt att köra utan efter gällande regler och hastighetsbegränsningar som gäller för ALLA. Kan jag inte underlätta omkörning och du kommer upp för nära då är det fortfarande inte jag som gör fel utan du. oavsett hur duktig du än tycker att du är. Jag har inte satt hastighetsgränserna, det har dom gjort som kan detta bättre än både du och alla andra. Gäller ju för övrigt alla lagar och förordningar vi har i samhället. Eller förespråkar du att var och en själv ska få bestämma lite vad som helst i samhället? Det är fortfarande så att om du kör fortare än du får och framförvarande fordom håller hastigheten då är det du som kör olagligt. | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:44 | |
![]() | Vänta nu. Jag har inte sagt något om att aktivt förhindra en omkörning. Jag säger att alla inte behöver hålla den hastighet som påbjuds och att jag inte behöver stanna på busshållplatser o dyl för att någon vill om. Inte heller i behöver jag åka på väggrenen om jag inte tycker det är lämpligt. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:45 | |
![]() | Såå....eftersom jag inte sysslar med att aktivt söka upp trafikanter och ligga så nära de som möjligt, och du alltid går åt sidan när det finns möjlighet...... Vad tjafsar vi om då? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:45 | |
![]() | "Jag säger att alla inte behöver hålla den hastighet som påbjuds..." Det där var intressant tycker jag, speciellt med tanke på det tidigare raljerandet om omdöme.... | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:50 | |
![]() | Om du pratar i telefon (vilket jag kan tycka skulle vara förbjudet, men det är en annan fråga. kan vara ett exempel. | |
| slånbär | 2012-12-07 14:52 | |
![]() | Loco-jag vet inte vad du tjafsar om men på en punkt sklïljer vi ju oss åt och det är att du anser att du har rätt att själv avgöra hur fort du kan köra medan jag hävdar att det är fel. Jag kan ju tillägga att även farbror polisen anser att du gör fel. Så vem av oss som har fel är rätt uppenbart. Sedan får ju du naturligtvis tycka precis vad du vill, men det blir inte rätt för det. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-07 14:59 | |
![]() | Nej Slånbär, antingen är du ett troll eller så vägrar du bara fatta för att du inte vill se det ur någon annans perspektiv. förmodligen kör du med samma resonemang i trafiken. Om jag vill köra för fort så får väl polisen stoppa mig och ge mig böter. Inte du. Om jag vill köra om dig så ska du underlätta för mig. Var nu inte barnslig och tolka detta som att jag vill att du ska försvåra för dig själv eller försätta dig i en livsfarlig situation utan BARA under-jävla-lätta genom att HÅLLA TILL HÖGER som är en av grundreglerna i trafiken. Det är allt jag begär, överlåt resten till proffsen, polisen! Så, är vi klara nu? | |