Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 20 213 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Herr Banan - Ej medlem längre | 2013-01-13 00:06 | |
![]() | Blev du antagen då jonisk? Har själv smitt planer på att testa men känner viss ångest inför ett misslyckande. :) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-13 00:11 | |
![]() | Ja, men gick som sagt aldrig med. Provet var målet. | |
brava | 2013-01-13 00:13 | |
![]() | Bra HB: ett personligt inlägg! Jag började bli orolig för att det hade kommit in nån slags ifrågasättningsbot | |
Herr Banan - Ej medlem längre | 2013-01-13 00:13 | |
![]() | Ok. Nu måste jag snart sova. Godnatt vänner och ovänner. :) | |
pabster1 | 2013-01-13 09:24 | |
![]() | ":) jag förstår. Skönt om man har en avslappnad inställning till hur intelligent man är faktiskt" Det där håller jag med om sedan vore det bra om folk kunde ha en avslppnad inställning till andras intelligens vilken en hel del har svårt för. | |
snövits - Ej medlem längre | 2013-01-13 09:25 | |
![]() | Klart att det ska vara likadant åt andra hållet. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-13 09:39 | |
![]() | Jag håller med. | |
gnill | 2013-01-13 11:39 | |
![]() | Mensas prov visar inte faktisk IQ (så som det mäts vetenskapligt) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-13 11:48 | |
![]() | Men det är fortfarande en rolig utmaning :) oavsett hur lite nytta man har av det, eller vad det är för resultat man får. Tror inte på att stirra sig blind på siffror som ett mått av praktisk betydelse. Men nu blev jag nyfiken på hur man mäter iq vetenskapligt, trodde inte det fanns ETT vedertaget sätt? | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-01-13 12:13 | |
![]() | iq är ju uppenbart bara en liten del av vad hjärnan pysslar med, att man har hög iq betyder inte på något sätt att man är lyckad som person. Man kan ju tycka att en person med hög iq borde ha lätt att anpassa sig i sociala situationer då denne borde ha hjärnkapacitet nog att läsa och tolka signaler, men förvånansvärt ofta visar det sig snarare vara en motsats. Självklart finns det gott om personer som både har en hög iq och eq. Något som fascinerar mig lite är extremfallen, folk som är så intelligenta att de blir galna av det. Och dom som precis lyckas balansera på gränsen mellan geni och galenskap. Eller ja, dom kallas galna, men egentligen är det nog bara vi som inte kan förstå dom. | |
gnill | 2013-01-13 13:06 | |
![]() | Jo det finns ett test som är standardiserat och validerat och används internationellt. Det heter WAIS för vuxna och WISC för barn. Utan detta skulle man inte kunna forska på alla de områden där man mäter hur olika faktorer påverkar IQ och inte heller ställa diagnoser som utvecklingsstörning av olika grad. Vid en hel del andra diagnoser måste man utesluta att svårigheterna beror på låg IQ så testet används även då. Jag har gjort WAIS och har 130 i IQ. | |
gnill | 2013-01-13 13:07 | |
![]() | Och i WAIS är det en mängd deltester så det är inte alls ett sånt fokus på matematisk/logisk förmåga som det är i Mensas test. | |
gnill | 2013-01-13 13:10 | |
![]() | (Och om jag minns rätt tog det sisådär tre dagar hos neuropsykolog att göra det, med någon eller ett par timmar åt gången, så det är rätt omfattande...) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-13 13:13 | |
![]() | Jaha, visste inte att wais var så erkänt. Det är som en mer omfattande variant av den del av mensas prov som man gör hos psykolog. | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-01-13 14:19 | |
![]() | Apropå intelligens och intelligenskvoter. Här var en kul artikel som jag kan rekommendera att ni som skriver här läser. www.addskills.se/Var...mo jlighet/ | |
Guldplate | 2013-01-15 22:02 | |
![]() | Jag har läst artikeln och tycker den var ganska osammanhängade och dåligt skriven. Fast den har vissa poänger, speciellt den sista meningen. "Men eftersom IQ inte är avgörande för hur lycklig du blir, vore det ointelligent att gräma dig över det. Sen är det alltid lite kul att höra argumenten för att det finns intelligenta djur. Jag tycker nämligen de ofta visar på hur hårt vi strävar efter jantelagens krav att alla är vi lika och ingen får sticka ut. I texten sägs att: En papegoja har "en femårings intellekt och kan bland annat urskilja färger". Översatt till vuxna människor så har du ett intellekt i klass med de som har down syndrom och du ska vara glad att du inte är färgblind. Grisar "skaffar sig mat på sina kompisars bekostnad". En vuxen människa som snor sin polares mat är knappas smart. Han är en dålig vän! Får "kan komma ihåg 10 människors och 50 andra fårs ansikte i två år". Jag vet inte var gränsen för ansiktsblindhet går men skulle jag inte känna igen min egen familj efter två år så är det något som är fel. Jag säger därmed inte att jag är lyckligare än en ko men att vi har en viss skillnad i vårt intellekt. ;-) | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-01-15 22:42 | |
![]() | javisst var det en del konstigheter i den men den sa ändå en del sanningar om intelligens. det är alltid en fråga om vad du gör med den, och den säger ingenting om ditt liv. | |