Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2013-03-13 15:34
Antal inlägg: 20042

Nu har jag hört en expert på tv och är benägen att ändra uppfattning. Han gör uppdelningen rekreationsanvändning av droger och problematisk användning av droger. Antalet problematiska användare är detsamma i Sverige som i t.ex. Holland. Det är enligt honom inte så att kroppen förändras när vi tar cannabis så att vi måste fortsätta ta det, rekreationsanvändare kan ta det utan problem medan problematiska användare tar det för att de har ett destruktivt beteende. Många fler dör i Sverige av narkotikamissbruk än i många andra jämförbara länder (välfärdsländer) en orsak är att pga. att det är kriminellt är omgivningen inte benägen att tillkalla hjälp när någon tagit en överdos t.ex.

annola - Ej medlem längre2013-03-13 16:11
Antal inlägg: 64

förstår inte folk som klagar och vill ha lägga ned denna tråd. det vore ju som att blunda för verkligheten och sopa undan problemet ist för att ha viljan att lösa det.

lite statestik finns inom detta fn organ : www.unodc.org/

men det där mer statestik är inte alltid så lätt att dra några slutsatser av. enligt fn har portugal dubbelt fler heroinister än sverige. men det säger inget om att avkriminaliseringen under en tio års period medfört en halvering i antalet opium missbrukare i landet.. svenska systembolaget och tullverket kanske kan ge ut korrekt statestik på vad det gäller alkohol, men ingen kan med säkerhet säga hur mkt svart sprit det tillverkas lr smugglas in.

annola - Ej medlem längre2013-03-13 16:30

lite mer om den sk gatewayteorin. vad är inköpsporten till alkohol isf, är det själva lagligheten? kan man hävda att det knappt skulle finnas heroinister på våra gator om cannabis inte funnits?

nulltj - Ej medlem längre2013-03-13 16:56
Antal inlägg: 14052

Det som (mig veterligen) inte har kunnat fastställas gällande gateway-teorin är att det finns ett fysiologiskt samband som säger att den som brukar cannabis i större utsträckning "går vidare" till t ex heroin. Däremot finns det ett möjligt socialt samband, sociala kretsar som är närmre än mellan icke-brukare och tyngre brukare t ex.

boffertomte2013-03-13 17:07
Antal inlägg: 1128

Men de här sociala kretsarna kommer man ju främst i kontakt med för att cannabis är olagligt. Det hade man sluppit om cannabis vore legalt. Det finns ingen orsak att uppsöka några skummiskretsar om man kan köpa ett berusningsmedel på laglig väg. De allra flesta normalfuntade människor har ingen som helst lust att hänga med tunga narkomaner eller tunga kriminella.

Vad som händer när ett samhälle försöker förbjuda ett allmänt använt uppskattat rusmedel vet ju sedan man försökte med spritförbud i USA. Det blev ju verkligen bara lyckat för den svarta ekonomin, maffian lade grunden till hela sin enorma affärsverksamhet just mha spritförbudet.

Tillslut tog man bort spritförbudet, men inte för att sprit är nyttigt eller gör en mycket klartänkt. Och man får inte flyga flygplan när man är full och man får inte ge barn alkohol.

Finns det några kulturer där man aldrig använder några berusningsmedel?

nulltj - Ej medlem längre2013-03-13 17:09

Jag säger inte emot dig?

boffertomte2013-03-13 17:11
Antal inlägg: 1128

Nej det trodde jag inte heller nulltj, det jag skrev hade bara sin utgångspunkt i det du skrev.

nulltj - Ej medlem längre2013-03-13 17:13

Ok.

betpungen2013-03-13 17:14
Antal inlägg: 161

Bruket ökar av de sk Nätdrogerna som är "lagliga", dock med okända bieffekter. De kommer sannolikt alltid att finnas kvar, då de konstant byter form,
eller iaf så länge som övriga rusmedel (förutom alkohol) är förbjudna.
Så lagliga droger finns redan i en dator nära dig!

betpungen2013-03-13 17:24
Antal inlägg: 161

visade sig även att Subutex funkar fint som "gateway"...eller första drog.

nulltj - Ej medlem längre2013-03-13 17:29

Visade sig var/hur?

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-13 17:40
Antal inlägg: 37631

subutex finns inte längre så det är inte ett problem.och en efter en så försvinner nät drogerna,posten har full koll på dom fodrade vita kuverten och raporterar flitigt till polisen,polisen kartlägger och tar dom en efter en

Bim19642013-03-13 17:49
Antal inlägg: 1854

Vill du möta en drogpåverkad trafikant? Vill du att någon som står dig nära dö, bara för att dom har råkat befinna sig på fel plats där en drogpåverkad förare fart fram. Vill du bli invalidiserad, bara för att en drogpåverkad bilist som bestämt sig för att köra bil, och som av en händelse kört över dig vid övergångsstället.

Skulle inte tro det.
Vill du att ditt/dina barn som är på en skola där personalen "röker"på?
Skulle inte tro det heller.

Finns ingenting gott som kommer med droger oavsett alla argument.
Jag var på en drogföreläsning som en skola anordnande. Killen som kom dit var en fd. missbrukare. Han sa bland annat att "alla säger att jag kan sluta när jag vill. Men när jag ville sluta gick det inte jag var fast".

Skickar en länk en dokumentär från England titta på den. Den griper verkligen tag om en vilka livsöden det finns. Och allt beror på droger.

www.aftonbladet.se/w...24 01161.ab

Bim19642013-03-13 17:55

Hittade den här också sk. "mugshots"

Rätt intressant vad som kan hända på "bara 3 månader".

Och så säger dom att droger inte är farligt.

www.aftonbladet.se/n...26 19735.ab

nulltj - Ej medlem längre2013-03-13 17:57

Vill du möta en alkoholpåverkad trafikant? Vill du att någon som står dig nära dö, bara för att dom har råkat befinna sig på fel plats där en alkoholpåverkad förare fart fram. Vill du bli invalidiserad, bara för att en alkoholpåverkad bilist som bestämt sig för att köra bil, och som av en händelse kört över dig vid övergångsstället.

Skulle inte tro det.
Vill du att ditt/dina barn som är på en skola där personalen super?
Skulle inte tro det heller.

Jag är som jag sagt tidigare inte för droger på något sätt, men ett legaliserande betyder väl inte att det är ok att göra ovanstående i påverkat tillstånd?

annola - Ej medlem längre2013-03-13 18:01

Swansea Love Story är en av många bra "heroin" dokumentärer. men det har ingenting med cannabis att göra.

Crazy Monday2013-03-13 18:03
Antal inlägg: 421

ja det är fruktansvärt med tungt missbruk, därför ska man inte blanda ihop det med lättare droger. Dom som säljer under okontrollerde former säljer ju kanske lite allt möjligt. Snart eller om några år är cigaretterna där
med, om vissa skulle få som dom vill. och det är ju behjärtansvärt, men verkligheten består av en jävla massa kriminella människor, dom styr ju för fan världen, och dom villi nte att vi ska sluta röka. Kommer ju att bli rena guldgruvan för dom.

Bim19642013-03-13 18:07

nulltj jag har inte läst tråden bakåt. Har inte en susning om vad som skrivits. Men trodde att tråden handlade om användandet av hasch som är en drog.

Men självklart är alkohol lika illa, enligt mig är aklohol en drog.

Och jag skrev ju drogpåverkad trafikant. Det innefattar ju alla typer av droger.

skrabban2013-03-13 18:08
Antal inlägg: 1031

ttiittii

Subutex finns fortfarande i Malmö. Min son får Metadon. Han går på metadon programmet i Malmö. Det är ett ersättningsmedel som man tar istället för att knarka så att man både ska kunna jobba och sköta sig. Man lever precis som vanligt i stället för att knarka.

Bim19642013-03-13 18:10

annola visst är det en "heroin" dokumentär. Men det började inte med heroin från första början. Värst var väl ändå mamman som fick sin dotter att börja med droger, för att sedan sälja henne.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?