Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lamaglama2013-05-22 09:59
Antal inlägg: 439

Nulltj, jag menar bara att det kan väl vara minst lika ok att diskutera det här ämnet som det var att diskutera designgrillar för ett tag sedan. Mitt liv fortskrider trots att jag diskuterar på beta. Att inte låtsas om frågor som berör en är det absolut sämsta man kan göra om man vill komma framåt. Det vet jag av lång och tung erfarenhet.

Vari består själva undermineringen av sig själv i den här diskussionen? Du kanske på ett fint sätt försöker säga att man gör bort sig när man uttrycker åsikter som inte stämmer med dina. Men den sortens retoriska bullyfasoner går inte hem hos mig i af.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 10:07
Antal inlägg: 14052

Nu pratar vi inte om samma sak. Helt ok att diskutera, det gör ju jag också? Men hade inte gjort en så stor grej av det i det aktuella fallet, given the little I know.

Och jag pratar inte om diskussionen i sig, eller att man underminerar för att man inte tycker som jag? Självklart att inte alla tycker som jag.
Man förstör för sig själv (som kvinna) när man hellre tar på sig offerkoftan och gnäller om hur lite jämställda vi är än att jobba positivt för att komma framåt.

All I'm saying.

lamaglama2013-05-22 10:20

Men att ta upp missförhållanden och diskutera dem är väl ett första steg på vägen? Jag kan inte se hur ojämlikhet skulle kunna utjämnas genom att man låtsas att problemet inte finns.

Jag tycker att det är fel att applicera offerkofta på den som påtalar missförhållanden. Tänk t ex på de svartas kamp för lika rättigheter i USA. Visst vore det enklare om de bara hade struntat i det hela och inte tagit på sig den fjompiga offerkoftan och protesterat. Men då hade de ju troligen fortfarande inte haft lika rättigheter.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 10:25

Men det är ju det jag säger: diskutera! Fråga honom mer om bakgrunden till beslutet att inte skaka hand. Diskutera vad det innebär i en arbetssituation. Diskutera om lagstiftningen och de fackliga regler som gäller är relevanta.
Men var inte oproffsig och visa någon på dörren med oskäliga argument. DET är att gå i fel riktning.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-22 10:28

Offerkoftan bekläder alla som sitter på arslet och tycker att det är hemskt att män nedvärderar kvinnor. Så låt dig inte bli nertryckt och föraktad. Vägra vara offer. Protestera istället, men konstruktivt.

JarOfHearts - Ej medlem längre2013-05-22 10:39
Antal inlägg: 95

Kränkta religiösa män kan ta på sig offerkaftan.

apbur2013-05-22 10:44
Antal inlägg: 9699

Haha!

lamaglama2013-05-22 11:19

Ja, jag tycker nog också att den enda offerkofta som förekommit i den här historien är den som den kränkte religiöse mannen bär. Och det lönade sig för honom.

corlini2013-05-22 21:41
Antal inlägg: 3172

jag har fortfarande inte fattat hur han anses ha blivit kränkt?

han har gjort ett val som består i att välja bort sånt som är fullt naturligt för över 90% av befolkningen och anser att VI är de dumma?

som jag sade tidigt i tråden, karln är inte klok och har absolut inte på den arbetsplatsen att göra, DÄR ska man kunna hälsa på för landet rådande sed sätt o bruk för att inge vänligt bemötande som likställer alla besökare oavsett kön, ålder, hudfärg och tro.

han lyckas inte ens med en vanlig hälsning för att kunna få ett jobb och bli självförsörjande och ta hand om sin familj, hur tusan ska han lyckas med någonting alls?

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-22 21:58
Antal inlägg: 1268

Tar du själv illa vid dig, corlini?

cisplatin2013-05-22 22:50
Antal inlägg: 161

Att inte skaka hand med eller beröra/beröras av en kvinna är ett sätt att visa respekt - för kvinnans man/bror/far. Har inte nödvändigtvis med "kvinnlig orenhet" att göra, utöver det att beröringen kan förväntas framkalla sexuellt begär hos mannen. Kvinnan har då möjlighet att visa respekt genom att inte utsätta honom för denna frestelse.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-22 22:52
Antal inlägg: 2109

Muslimska män verkar vara så fruktansvärt kåta jämt.

apbur2013-05-22 23:14
Antal inlägg: 9699

Upplägg.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-22 23:27
Antal inlägg: 37631

illa om han blir kåt av en handskakning

Minta2013-05-23 00:19
Antal inlägg: 20042

Det är ju därför de inte får ta i varandra, och kvinnorna måste dölja sitt hår och inte visa bar hud. Männen kan inte bärga sig.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-23 00:33

Minta, precis min poäng! Fast du uttryckte den bättre och mer vårdat!

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-23 00:38

Kan bara applådera mintas inlägg 00:33.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-23 00:50

Eller oj, det var visst mitt inlägg jag applåderade. Nåväl, mintas inlägg var ju å andra sidan en FULLSTÄNDIG RIP-OFF av mitt, så... ORDNINGEN ÅTERSTÄLLD THANK YOU VERY MUCH fru ta-andras-idéer!

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-23 01:58
Antal inlägg: 1268

Vad gäller muslimer så är det väl inte riktigt så att de "blir kåt av en handskakning", men att det att röra vid någon (i en heteronormativ kontext av det motsatta könet) kan vara en början till utomäktenskapligt samlag och detta är förbjudet. Begreppet är "zina" och det verkar inkludera fysisk kontakt, blickar, tal, hörsel och gång.

(islam.stackexchange....t ute-zina)

När det gäller judar så står det ganska klart och tydligt i Bibeln att kvinnan är oren när hon menstruerar. Vad jag förstår är det bland annat 3 Mos 18:19 de ortodoxa judarna ser som ett förbud mot fysisk kontakt: "Du får inte närma dig en kvinna för att lägra henne när hon har menstruation och är oren". "Lägra" (vilket man ska komma ihåg är en översättning/tolkning) har av skriftlärda tolkats i vidare betydelse som att "komma nära" eller röra.

(en.wikipedia.org/wiki/Ne giah)

För att förstå vad orenheten innebär bör man läsa mer om rituell orenhet. T ex är även män som har utlösning orena. Kopplingen till mindre värd och så vidare blir svår att dra: en.wikipedia.org/wik...ly _unclean

mz_lzrd2013-05-23 06:39
Antal inlägg: 2498

Arbetslinjen, det du räknar upp är massor av utmärkta skäl till att förändra lagstiftningen angående religionsfrihet. Sånt där kan man hålla på med hemma.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?