Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jannican - Ej medlem längre2013-08-18 10:07
Antal inlägg: 166

Här kommer citatet i sitt rätta sammanhang:

"Det är lika orimligt att låta ateisterna vara det nya sekulära samhällets arkitekter som att ha tondöva till musikrecensenter, färgblinda till konstkritiker och empatilösa till vårdpersonal."

claphaminstitutet.se/

Han argumenterar emot att ateister skulle få vara det sekulära samhällets arkitekter. Han liknar det vid att t.ex. tondöva skulle få arbeta som musikrecensenter.

Jag förstår inte varför ateister är olämpliga att arbeta med ett sekulärt samhälle. Troende är knappast mer lämpade att arbeta fram ett sekulärt samhälle.

jannican - Ej medlem längre2013-08-18 10:14

I början av artikeln skriver han:

"Det som är dyrbarast i livet kan inte vetenskapen bevisa. Det ligger utanför dess kompetens att yttra sig om en tavlas skönhet, om ett musikstycke är vackert, om kärlek finns eller om Guds omsorg.

Det finns faktiskt människor som saknar förutsättningar att uppleva något av detta. Några är totalt färgblinda, ytterligare fler är färgblinda för skillnaden mellan gult och blått, och 8 procent av män är färgblinda för skillnaden mellan rött och grönt. Medfödd amusi, tondövhet, finns hos en av 25 personer. De kan inte höra skillnad mellan små intervaller, som en halvton, men väl på större tonintervaller. Forskare har uppskattat att upp till 10 procent av befolkningen har en störning i förmågan att känna empati, medkänsla, och uppvisar någon eller flera egenskaper som är starkt förknippade med psykopati. Men ingen som är färgblind, tondöv eller saknar förmåga till empati skulle med trovärdighet kunna förneka förekomsten av skönhet i konst och musik, eller kärlekens verklighet. Trots att inget av detta går att bevisa."

Jag tolkar det som att han anser att ateister saknar förutsättningar att tro på Gud liksom en färgblind inte på rätt sätt kan uppskatta konst. Det innebär att han menar att ateister saknar en viss förmåga som är positiv. Det är positivt att kunna uppskatta musik, konst och det är positivt att vara empatisk.

Att vara ateist innebär att man har en brist således. Det är en ganska nedlåtande attityd. Han bortser från att ateisten kan ha valt att resonera sig fram till sin livsåskådning. Man kan ju vända på steken och säga att troende i så fall saknar förutsättningar att kritiskt granska tro, kristendom och bibel.

stuvelsberg2013-08-18 10:16
Antal inlägg: 954

Givetvis är en ateist mer öppen för vetenskap/kunskap, givetvis är en ateist mer human, givetvis är detta en grogrund för allas väl, detta löser inte alla problem givetvis men vi kan se nyktert på tillvaron, en omöjlighet för troende som har att följa diktatorns ord, när det passar vill säga, den friheten tar dom sig att sätta sig över guds ord.

Rultatultan2013-08-18 10:22
Antal inlägg: 2446

@stuvelsberg
I gamla sovjet förordades ateismen och samhället skulle sekulariseras till den grad att troende blev fängslade och värre, för utövandet av sin tro.

När man påstår att religionen är skadlig i sin ytterlighet, får man inte glömma att det är ateismen också.

Jag har frågat dig innan, flera gånger, hur du vill att samhället ska se ut rent praktiskt för att bli så sekulariserat så att du är nöjd. Hur vill du att man ska göra för att lösa så många religionsbaserade problem som möjligt? Rent praktiskt, alltså.

jannican - Ej medlem längre2013-08-18 10:22

Ett sekulärt samhälle där olika tro och livsåskådningar accepteras vore fint.

Porla - Ej medlem längre2013-08-18 10:23
Antal inlägg: 1471

”De flesta konflikter i världen handlar inte om religion, dvs religiösa sakfrågor utgör en minoritet av världens konflikter. ”

www.sakerhetspolitik...on flikter/

Rultatultan2013-08-18 10:24

@jannican
Att vara ateist är en brist i vissa sammanhang, ja. Precis som att det är en brist att sakna pedagogiskt tankesätt när man står inför en grupp elever och ska lära ut svenska, så är det en brist att sakna andlig "insikt" (eller vad man nu vill kalla det) i andra sammanhang.

Skribenten menar nog inte att ateister saknar förutsättningar att tro. De förutsättningarna har vi alla. Avsaknad av tro är knappast ett medfött handikapp som t.ex blindhet. Eller?

Rultatultan2013-08-18 10:25

@jannican
Du skrev: "Ett sekulärt samhälle där olika tro och livsåskådningar accepteras vore fint"

Det är väl det vi strävar efter, åtminstone i västvärlden? :)

jannican - Ej medlem längre2013-08-18 10:26

@Rultantultan
Håller med dig om att ytterligheter kan vara skadliga oavsett vad det handlar om.

När det gäller det gamla Sovjet och Stalin, så var nog inte grundproblemet ateism utan kommunism i kombination med diktatur. Fanatism och repressalier mot oliktänkande är alltid fel. Det är sällan lärorna som det är fel på utan det är utövarna som tolkar fel. Jag tror inte att Marx eftersträvade ett samhälle som forna Sovjetunionen.

jannican - Ej medlem längre2013-08-18 10:29

@Rultantultan
Skribenten menade väl att ateister saknar förutsättningar att skapa ett sekulärt samhälle därför att de inte har förmågan till andlighet. Så som han skrivit kan man tolka det som att han anser att ateister har ett slags funktionshinder.

Rultatultan2013-08-18 10:29

@jannican
Ang. ateism och gamla Sovjet. Jo, du har nog rätt att kommunism och diktatur var den egentliga "boven" och orsak till mycken orättvisa. Och precis som du säger: det är sällan lärorna som det är fel på utan, utövarna som tolkar fel.

Rultatultan2013-08-18 10:34

@jannican
Du skrev: "Skribenten menade väl att ateister saknar förutsättningar att skapa ett sekulärt samhälle därför att de inte har förmågan till andlighet. Så som han skrivit kan man tolka det som att han anser att ateister har ett slags funktionshinder."

Jag tycker det är att dra det väl långt.

Dock tycker jag att ett samhälle bör skapas av alla slags "arkitekter", andliga som icke-andliga. Eller troende om man hellre vill använda det ordet. Det krävs dock att både ateisten och den troende tar ett steg tillbaka och ser varandras ståndpunkter. En ateist som vill bygga ett sekulärt samhälle där andlighet är av ondo och ska utrotas, kommer aldrig att lyckas. En troende som vill göra dito, fast tvärt om, kommer heller aldrig att lyckas. Och det är här konflikten uppstår.

jannican - Ej medlem längre2013-08-18 10:37

Ja, kanske drar jag det lite väl långt, men det är så jag tolkar det. Han är retoriskt skicklig i sin text, så han skulle mycket väl kunna neka till att han menar så. Men det tror jag att han gör...

Håller med dig om att ateister och troende måste försöka se varandras ståndpunkter för att kunna samarbeta. :-)

stuvelsberg2013-08-18 10:38

Att bygga sin tillvaro på falsarier och självbedrägeri är inte bra, att sen andra ska underordnas denna fantasi är givetvis än värre, därav konflikter, vad någon personligen tror är sällan problem även om det händer, psykiskt sjuka kan ju iscensätta vad som helst, dock sker det inte så ofta och framför allt drabbas inte massor utan enstaka individer, illa givetvis men en stor skillnad.

jannican - Ej medlem längre2013-08-18 10:40

I Sverige har vi ett sekulariserat samhälle. Här behöver ingen underordnas någon annan. Ateister och troende har lika rättigheter att utöva sina livsåskådningar. Vi lever i ett bra samhälle ur den aspekten.

stuvelsberg2013-08-18 10:43

Det är dock marginellt sett till världen,så bredda diskussionen, intenationellt är det illa ställt med religionen, inte minst kristendomen.

Rultatultan2013-08-18 10:44

@stuvelsberg
Vill du svara på min fråga 2013-08-18 10:22?

I ett sekulerat samhälle ska ingen underordnas någonting. Känner du dig underordnad något religiöst?

stuvelsberg2013-08-18 10:46

I vårt land har vi människor som är troende och inte för ett ögonblick vill ha ett sekulariserat samhälle, vi har dessutom kvar att jobba med, t.ex. att kungen inte har religionsfrihet. kyrkans besparingar av administrationskostnader, kyrkans unika roll medialt, svt, men det står sig givetvis ändå slätt globalt med förtryck,mord,fängslande etc.

Rultatultan2013-08-18 10:48

@stuvelsberg
Jag frågar igen: Vill du svara på min fråga 2013-08-18 10:22?

och

Känner DU dig underordnad något religiöst?

stuvelsberg2013-08-18 10:49

Rulta; många gör det, inte jag personligen,men eftersom jag har förmågan att känna empati kan jag förstå vissa grupperingars reaktioner på religionen, vi har talat om t.ex. Green och hans friande dom trots hets mot folkgrupp som ett exempel.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?