Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
peter2013-08-30 16:33
Antal inlägg: 1710

fbcdn-sphotos-e-a.ak...05 19_n.jpg

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-30 17:28
Antal inlägg: 11463

Ähum, ttiittii ... du kan väl prova med att läsa det jag länkade till. Du kommer att finna en rubrik som lyder "Vad händer i kroppen vid periodisk fasta?".

125478 - Ej medlem längre2013-08-30 18:08
Antal inlägg: 8332

Haha! Bäst idag Peter. :)

karmannghia2013-08-30 19:33
Antal inlägg: 237

Pink ribbon, muslimer vräker i sig mat under Ramadan, på kvällarna och nätterna. De har sammankomster och firar de olika högtiderna som inryms i Ramadan. De arabiska butikerna i stan har alltid extra mycket annonser när det är Ramadan, för det är som julen för svenskar, man köper och äter massor av mat och gottis - men man gör det när solen har gått ner.

Sen vet jag inte om man brukar se folk ha bulimi oavsett vilken tro de bekänner sig till.

"Nej, de har i regel utmärkt fysisk hälsa och stärker både karaktär och kropp med fasteperioder." Var i fridens namn har du fått det ifrån? Enormt många muslimer är rejält överviktiga och kedjeröker.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-30 19:45
Antal inlägg: 2906

De muslimer jag känner eller känner till, är inga hetsätare och definitivt inte nattetid under Ramadan. Festmaten brukar få vänta till Eid.
Min största poäng är att periodvis fasta är naturligt eller rent av hälsosamt för en frisk människa.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-30 20:03
Antal inlägg: 37631

Res,det var det jag gjorde,och konstaterade att det är så fel det kan bli

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-30 20:12
Antal inlägg: 11463

Vad var det som var fel?

vulcan2013-08-30 23:50
Antal inlägg: 7666

Att säga att vi klarar av kortare eller längre perioder med lägre intag av kalorier är att slå in öppna dörrar. Vore det inte så, så vore vi inte här.

Det är dock enligt min mening en total missuppfattning av evolutionsbiologi att hävda att vi med automatik på något vis skulle vara optimerade för svält bara för att livsvillkoren ofta sett ut så under människans historia. Det finns absolut inget som hindrar att det kan vara tvärtom rent logiskt: Att fysiken slits snabbare om man tvingas halvsvälta i perioder. Evolutionen gör det bästa den kan utifrån förhållandena - det innebär inte att organismen i varje läge är optimalt optimerad för de förhållanden som råder.

Det finns heller inget principiellt hinder mot att hela saken kan vara i stort sett betydelselös: Vi blir kanske vare sig friskare eller sjukare av att variera näringsintaget i enlighet med 5:2-metoden.

Personligen är jag mest fascinerad av dieten som ett socialt samtidsfenomen. Den verkar ha slagit ner som en bomb bland åtminstone människor i den akademiska medelklassmiljö som jag mest rör mig i. Åtskilliga kollegor och bekanta drog igång med den i våras och även om flertalet av dem verkar ha avfallit från den under sommaren, så verkar de fast beslutna att starta upp igen nu efter semestern. Och här i tråden ser man en hel del entusiaster. Vad man än må säga om deras beslut, så inte kan man påstå att det är väl underbyggt. Snarare känns det som en typiskt trend, antagligen underblåst av det starka fokus på hälsa som råder i vårt samhälle just nu och vår oro för att bli sjuka och dö.

Det empiriska underlaget verkar ännu så länge vara tämligen klent, även om några intressanta studier finns. Tycker dock det vid en snabb genomläsning verkar som att det är mycket svårt att säga att det skulle bero på dietens upplägg, snarare än på en allmänt hälsosammare livsstil som blir följden av att följa ett kostprogram och få ökad medvetenhet.

Om den är ett bra sätt att gå ner i vikt för längre tid vet vi ju egentligen först när lite mer tid förflutit och vi ser om folk verkligen håller fast vid 5:2-metoden, eller faller tillbaka i gamla (o)vanor och går upp i vikt igen.

vulcan2013-08-30 23:51
Antal inlägg: 7666

länk som jag läst igenom: www.nhs.uk/news/2013...-w ork.aspx

le-lou2013-08-31 00:34
Antal inlägg: 17496

"
"Nej, de har i regel utmärkt fysisk hälsa och stärker både karaktär och kropp med fasteperioder." Var i fridens namn har du fått det ifrån? Enormt många muslimer är rejält överviktiga och kedjeröker.

Haha, ja men det är sant! Rökning är lasten nr 1 och visst äter de under ramadan. weekly.ahram.org.eg/...3/ op11.htm

Vickyvanten2013-08-31 03:08
Antal inlägg: 33

Om man valt att leva på lågkolhydratskost blir man till slut ganska trött på att hela tiden få försvara sig. Jag brukar trösta mig med att om några år, när de mossigaste gubbarna inom läkar-yrket dött ut så kommer vi alla att få se en förändring både från livsmedelsverkets sida och i samhället. Fram tills dess äter jag mig mätt på fett, lagom mängd protein och en LITEN andel kolhydrater för det gör mig pigg, frisk, glad, stresstålig och mätt. Dessutom kommer jag gå på regelbundna omfattande hälsoundersökningar. Visar det sig att min känsla av att må så otroligt bra av LCHF är något jag bara inbillat mig så kommer jag naturligtvis förändra min kost....MEN, det är högst otroligt att min känsla i kropp och själ inta skulle stämma överens med de värden man får fram på en hälsoundersökning!

Att få äta sig mätt är väl ändå en av de starkaste drifter vi har som människor?! Förbise inte detta, alla ni kalori-räknare, pulver-drickare och kalori in-kalori-ut-troende! Människan är lat, har dålig karaktär, har sällan i världshistorien förstått sitt eget bästa (alla metabola sjukdomar bevisar väl detta) Det är inte BARA att äta mindre och röra sig mer. Det håller inte. Vi är vane-människor, sockerberoende och lurade av läkemedelsföretag, industrier som vill tjäna pengar och gamla tröga forskare och läkare som vägrar släppa på sin stolthet. Och vilka blir förlorarna i samhället? Jo vi, du och jag, som dag efter dag trycker i oss skit som våra kroppar inte kan ta hand om. Mat som belastar våra inre organ. Mat som gör oss sjuka. Tänk jägare, tänk grottmänniska, tänk naturfolk, tänk eskimå.....längre än så har inte vår genetiska förändring kommit och det är ett faktum.

Ta hand om er!

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-31 13:03

Som sagt; varje vald livsstil som främjar hälsa och behövlig viktnedgång är många gånger bättre än att resignera och äta (dricka) ihjäl sig.

125478 - Ej medlem längre2013-08-31 16:46

+1 På Vulcans inlägg, mycket vettigt.

MiaFredrika2013-08-31 17:28
Antal inlägg: 387

+1 på Vickyvanten inlägg. :)

125478 - Ej medlem längre2013-08-31 18:15

@Vicky...Tror inte att dessa "omfattande hälsoundersökningar" innefattar en röntgen av levern. Hade det gjort det så hade du kanske inte varit lika tvärsäker på att det är bra att äta en massa fett...

kajix2013-08-31 18:19
Antal inlägg: 7767

alkohol och kolhydrater är iofs vad vetenskapen tror är leverns största problem. men den som lever får se.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-31 18:28

Ja, den som lever får se. Alkohol och kolhydrater kanske är leverns största problem. Min lever reagerar väldigt negativt på större mängder fett (tror majonäs är det värsta) och morfinpreparat. Smärta och våldsamma kräkningar blir alltid följden. Mycket värre än en bakfylla. Har aldrig råkat ut för detta ens efter en orgie i lösgodis.

kajix2013-08-31 18:30
Antal inlägg: 7767

vetenskap sysslar inte med anekdoter

125478 - Ej medlem längre2013-08-31 18:32

Nej, och vissa väljer att blunda inför fakta...

MelonMint2013-08-31 18:38
Antal inlägg: 1004

Vilka fakta? Smärta efter fet mat tyder väl på problem med gallan? Gallsten?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?