Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gulle842014-01-13 16:51
Antal inlägg: 454

så hellre finnar än magsjuka.

Mollee2 - Ej medlem längre2014-01-13 16:53
Antal inlägg: 6950

Haha!

Jag kan tänka mig att man får ont i magen på grund av allt socker.

Gloria562014-01-13 16:53
Antal inlägg: 437

gulle84 16:35; Nej, svära är ju fult men att ägna sig åt påhopp som du gör är tillåtet i din värld.
"Hemlösa har ofta satt sig i den sitsen själva". Så pratar en människa med STORT hjärta!
"Det finns ju ålderdomshem". Det har gått dej förbi hur gamla och sjuka far illa idag?
Du är alltså en djurrättsaktivist med skygglappar?!

gulle842014-01-13 16:53

ja.. men jag får så även om jag knappt äter nå :(

gulle842014-01-13 16:58

Gloria56.. Nej! Men jag är inte en superkvinna och jag försöker göra det bästa jag kan! VAD GÖR DU DÅ! Jag har alltid påstått att jag gör allting.. Att jag är någon jävla Moder Teresa! Men jag står upp mot dom som inte får NÅGON hjälp! Du blir arg för att jag blir sur på att folk inte bryr sig om djur som blir misshandlade hela jävla dagarna.. Men sen för att jag bryr mig om det så ska jag även vara där för hemlösa, äldre, barn som blir misshandlade, kvinnor som blir misshandlade osv... Skärp dig!

gulle842014-01-13 17:01

Oj.. jag har ALDRIG påstått..

Sote2014-01-13 17:02
Antal inlägg: 3557

På mitt jobb (skolmåltid) har vi några barn som är vegetarianer. Dom äter knappt någonting som vi serverar och tycker inte om grönsaker och sallad. Det enda dom gillar är Quorn. Gör vi goda hemlagade morotsbiffar tex så äter dom en liten strimma för syns skull, aldrig potatis men ris och pasta. Till frukost äter dom en hårt macka med smör och ett glas vatten. Gillar inte gröt, fil yougurt eller mjölk. Om jag vore deras föräldrar så skulle jag vara riktigt orolig. Vet inte hur och vad dom äter hemma men vi kan ju bara servera sånt som vi har tillgång till och som står på matsedeln som vi följer då den är näringsberäknad. Barnen ifråga är fyra, sex, och åtta år. Dessa barn blir förmodligen sk uteslutare, dvs föräldrarna är vegetarianer och dom själva också men dom vet inte hur man ska äta och gillar egentligen inte den typen av mat så dom utesluter och äter pasta och ris. Och hårt bröd. Inte hållbart och inte hälsosamt.

gulle842014-01-13 17:06

Sote.. Då borde deras föräldrar verkligen lära sig att laga mat så att barnen lär sig att äta bra mat redan hemma. Man vet ju inte hur föräldrarna äter. De kanske är vegetarianer som inte vet hur man lagar mat och bara äter typ pasta osv. Hade de barnen lärt sig hemma att äta sådan mat som ni serverar, alltså bra mat, då skulle de självklart nog ha ätit maten. Speciellt om barnen hade vuxit upp på en vegetarisk kost med föräldrar som vet hur man lagar mat.

Sote2014-01-13 17:08

Så om jag bryr mig om gamla och svaga eller engagerar mig i tex fadderbarnsverksamhet då kan jag med gott samvete äta kött och inte tänka på hur djuren har det? För du Gulle som bryr dig om djuren verkar tycka att det gör att du "slipper ifrån" dåligt samvete för annat? det går ju båda vägarna då eller hur?

gulle842014-01-13 17:08

Men det är väl inte mord som du går omkring och försöker förebygga? Det är väl ingen som mördar äldre eller barn, som du försöker göra något åt?

Sote2014-01-13 17:12

Gulle-inom skolmåltiden så ser man detta precis hela tiden. barn i allmänhet är dåliga på att äta allsidigt och framförallt vegetariskt och grönsaker, fullkornsprodukter och grovt bröd. Barn och ungdomar som väljer att bli vegetarianer tenderar ofta att bli just uteslutare och ersätter inte proteinerna med motsvarande från växtriket. Speciellt tjejer ligger ju i farozonen för brister när det gäller tex kalcium.

Mollee2 - Ej medlem längre2014-01-13 17:13

Varför bråka om detta?

Folk får väl äta vad de själva anser är bäst/nyttigast?

Att vara aggressiv och hoppa på någon hjälper väl ändå inte?

Jag tror nog att de flesta människor försöker leva ett sådant gott liv som möjligt? Ingen vill nog att djur ska fara illa, på samma sätt som att de flesta tycker det är tragiskt med hemlöshet?

Man får lära varandra på ett kärleksfullt vis, vara ett gott exempel!
Man lär sig något hela tiden... man bör nog vara öppen för andras åsikter och se ifall man kan utvecklas av dom. Ingen människa argumenterar för något man tycker är dåligt...

Jag har inget emot att andra äter kött. Men jag föredrar svensk kött. Ekologiskt.

Sote2014-01-13 17:13

Gulle-jag vet inte riktigt vad man ska kalla det som händer i tex Syrien eller Afrikas horn för.......

Mollee2 - Ej medlem längre2014-01-13 17:14

Om mina barn väljer att bli vegetarianer, så skulle jag utbilda dom inom ämnet. Kostlära och näringslära är jätteviktigt när man är vegetarian/vegan.
Jag håller själv på att läsa på massa om detta nu, vad jag behöver äta för att täcka alla behov.

gulle842014-01-13 17:15

jag började äta vegetariskt när jag var 13. och före det så hade vi inte ätit vegetariskt hemma. men nog åt jag ändå vad vi fick på skolan. tyckte det var den godaste maten jag hade ätit.
barn nuförtiden är väl bara van pizza och annan skräpmat. bästa kalciumkällan är ju ändå inte mjölk men att få i sig grönsaker är viktigt så att deras föräldrar inte lär barnen att äta bra är ju helt kokko faktiskt. har man ett ansvar över ngn annan än sig själv måste man ju se till att de får i sig all näring.

gulle842014-01-13 17:16

Mollee2, har du sett dokumentären Forks Over Knives? Finns massa bra dokumentärer att se som är väldigt intressanta. www.imdb.com/title/t...f_ =nv_sr_1

jellyflower2014-01-13 17:17
Antal inlägg: 1108

Det börjar luta åt att om man använder palmolja så är det bäst att man i konsekvensens namn äter kött också, annars hycklar man. Och eftersom det finns djur som far illa så får man inte bry sig om människor eftersom det på nåt vis innebär att djur mördas.

Jag blir alldeles förtrollad av logiken i dessa resonemang.

gulle, bara ett tips, undvik ordet mörda i samband med livsmedelsproduktion. Om du vill bli tagen på allvar och nå ut till fler än en handfull fanatiker.

Mollee2 - Ej medlem längre2014-01-13 17:19

Nej Gulle84, får göra det!

jin172014-01-13 17:36
Antal inlägg: 129

Tänk va trevligt om alla vegetarianer hade varit som du Mollee. Tycker ofta att du har en balanserad syn på saker och ting även om du inte alltid haft det så lätt

LadySol - Ej medlem längre2014-01-13 17:37
Antal inlägg: 33199

"... barn nuförtiden är väl bara van pizza och annan skräpmat..."

Ursäkta? Det är väl ändå väldigt individuellt hur matlagningen/serveringen hemma hos folk går till?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?