Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132015-07-20 10:36
Antal inlägg: 17540

Tiggarna agerar hotfullt*

PetLin22015-07-20 10:46
Antal inlägg: 298

Och knarkare och uteliggare och andra som skräpar ner eller avhyses betalar såklart för detta eller....? Nedskräpning är ett brott enligt lagen men nästan ingen lagförs för detta. Det är tydligen ok att tillskriva mig något däremot. Jag diskuterar aldrig denna typ av frågor i egen sak men skräms av hur många främlingshatare det finns på i snart sagt varje diskussionsforum. Därför ger jag mig understundom in och försöker visa att det finns flera sidor av samma mynt. Något som främlingshatare har extremt svårt för.

Nora1 - Ej medlem längre2015-07-20 10:48
Antal inlägg: 2885

Micro.
Jag bor i Örebro och det vimlar av tiggare här. Jag har ALDRIG sett en tiggare uppträda hotfullt, utan precis tvärtom.

Kanske är det du som triggar igång dem? Bara en tanke.

micro1132015-07-20 10:50

PetLin2
Uteliggare bofasta i Sverige är ett svenskt ansvar - fattiga rumäner ett rumänskt.

Och dessutom brukar inte svenska uteliggare ockupera andras mark och lämna ton med sopor efter sig.
När husvagnsparken utanför Stockholm med uteliggare avhystes så fanns inget sopberg att röja upp efteråt.

Knarkare?

Du får gärna berätta var de stora problemen med nedskräpande knarkare och svenska uteliggare finns ...

Var har de lämnat dessa sopberg?

Att inte stå som ett fån och tycka allt är gulligt och acceptabelt är skilt från att vara "främlingsfientlig".

Jag skräms av sådana som du som blundar för problemen och drar rasistkortet när er uppfattning inte stämmer med verkligheten.

micro1132015-07-20 10:53

Nora1
Du kanske inte försökt passera för nära deras boplatser eller valt att säga nej när de sliter dig i armen och vill ha dina pengar.

Om det är provocerande för dem att vi rör oss på allmän plats, egna marker, på annans mark i enlighet med allemansrätten eller fredar oss så kan vi väl lugnt säga att den kulturen är ny för Sverige - och inte önskvärd här.

PetLin22015-07-20 10:59

Har jag kallat dig rasist? Nu spårar du allt ur fulständigt På vems mark låg det husvagnsläger du talar om? Så länge vi har fri rörlighet i Europa får vi också räkna med att hantera en massa saker. Du har tydligen inte besökt en knarkarkvart och det ska du nog vara glad för.

micro1132015-07-20 11:03

Till dig Nora

Hotfulla tiggare kollas av polis
[...]
Flera, framför allt äldre personer, har hört av sig till polisen eftersom det känner sig hotade om de inte skänker en slant.
www.vk.se/876844/hot...s- av-polis

En tiggeriliga som utgav sig för att vara döva försökte få folk att skänka pengar.
När en civilpolis vägrade blev stämningen hotfull – och en tiggande kvinna började plötsligt att tala.
Nu varnar polisen för tiggarna.
www.expressen.se/kva...gg eriliga/

I tisdags hade Anne-Marie handlat på Ica Maxi. Hon packade in varorna i bilen när en tiggare kom fram med sin mugg. Anne-Marie tycker synd om tiggare och brukar ge en slant, men den här dagen hade hon inga kontanter på sig.

– Då kommer han fram till mig, han är så nära att jag känner hans andedräkt. När jag inte stoppar något i muggen knuffar han till mig.
www.nt.se/nyheter/os...92 315.aspx

Enligt Mats Johansson anser de sig ha rätt till pengar som stödgruppen samlat in i syfte att göra insatser i Rumänien. Han säger att tiggarna har krävt stödgruppen på hundratusen kronor.

– De har fått en föreställning om att de har mycket pengar att fordra men pengarna är insamlade i syfte att hjälpa till på lång sikt. Det har vi varit tydliga med hela tiden, säger han.

Stödgruppen har ordnat ett par träffar med tiggarna för att reda ut situationen och stämningen har, enligt Elenor, stundvis varit hotfull.
www.svt.se/nyheter/r...il l-gnosjo

Jag vet -- "gammal skåpmat och välkänt" .. så då räknas det inte lägre , eller?

Nu vet vi ju att de kan vara jäkligt hotfulla och bör väl då enligt ditt resonemang helt enkelt anpassa oss ... eller?

Nora1 - Ej medlem längre2015-07-20 11:03
Antal inlägg: 2885

micro. Vet du! jag tror inte på ett ord vad du skriver. Du har en agenda och när inte dina argument överbevisar oss så måste du krydda ytterligare. Det är vad jag tror.
Jag känner alldeles för många, har läst väldigt mycket i ämnet och det du beskriver har jag i princip inte hört talas om. Det kan finnas ett och annat undantag möjligtvis men, nej. jag tror inte ett ord på vad du skriver.

micro1132015-07-20 11:05

PetLin2
Du kallar mig "främlingsfientlig" - vilket är en ren omskrivning av ett dåligt kvasi-argument som alltid dras fram.

Vems mark?

Inte tiggarnas kan vi väl säga.

micro1132015-07-20 11:07

En knarkkvart är ett privat hem -- hur de väljer att ha sig hemma hos sig angår vare sig dig eller mig .. och det är ägaren av lägenheten som blir betalningsansvarig..

Knarkkvartar utgör inte det problem som tiggare gör - hur gärna du än önskade det.

Och jo - till skillnad från dig har jag besökt "knarkkvartar" .. men aldrig sett någon där de skiter i soffan eller dyl faktiskt.

ingson2015-07-20 11:22
Antal inlägg: 4285

Om man nu anser att dessa romska tiggare som uppehåller sig i Sverige är ett problem och man vill ha en lösning (=upphörande) så är det mycket enkelt:

Dessa stackare måste ha någonstans att bo. Man får enligt svensk lag inte upprätta tältläger i parker, stadigvarande sova under broar, bryta sig in och sova i tomma hus, uträtta sina behov varsomhelst osv.

Eftersom inkomsterna av tiggeri (enligt uppgift) tycks vara ringa och boende i Sverige kostar en bra slant (även att sova i bil/husvagn) så är det så enkelt att dessa stackare avhyses på direkten så måste de betala för boende och sanitet så går ekvationen inte ihop och tiggeriet upphör.

skrutta002015-07-20 12:10
Antal inlägg: 918

Bravo Ingson...som om jag skulle sagt det själv!!!

PetLin22015-07-20 12:25

Micro jag har inte kallat dig främlingsfientlig jag skrev att det är gott om främlingshatare på olika forum om du tar åt dig så.... Jag har sett knarkarkvartar vid några tillfällen och i åtminstone ett var det avföring på alla möjliga ställen. Och visst är knarkare betydligt dyrare för samhället än tiggare. De är fler, de begår brott för att finansiera sitt missbruk, de kostar sjukvården massor och kan ibland bete sig hotfullt mot andra. De flesta försörjs via bidrag och många av dem har aldrig haft något riktigt jobb. De är dessutom här hela livet, tiggarna åker i alla fall hem efter några månader.

janne1212122015-07-20 12:38
Antal inlägg: 4722

Innehav av narkotika är i alla fall straffbart, medan tiggeriet inte är det utan tvärtom uppmuntras av ett stort antal människor.

Nu löser man ju inte ett stort problem (narkotikamissbruk) med att "importera" ett annat, tiggeriet, så det är väl inte så fruktbart att ställa dessa båda mot varandra.

Brott begås även av ett allt större antal EU-migranter och bara för att dom åker hem efter några månader upphör ju knappast problemet eftersom det genast fylls på med nya.

eländethär - Ej medlem längre2015-07-20 12:50
Antal inlägg: 67

www.youtube.com/watc...wz WhMikqew

Marcus Oscarsson på TV4 om bl.a tiggeriet. Tänkvärt.

micro1132015-07-20 13:04

PetLin2
Nej, knarkarna är inte dyrare och utgör inte samma massiva problem för samhälle och människor som tiggare.

Dessutom är knarkare boende i Sverige ett svenskt ansvar --- fattiga rumäner är inte Sveriges ansvar.

Dina försök att ställa drogmissbrukare mot tiggare är bara patetiskt.

micro1132015-07-20 13:08

eländethär
Jag överväger själv att rösta SD nästa gång - trots att mycket av vad de står för inte alls är något jag kan ställa mig bakom, men eftersom de tycks vara det enda partiet som tar problemen med tiggare och pack på allvar så bör de få bli så pass stora att de kan styra upp skeppet i den delen innan vi är i samma läge som Grekland -- panka och överbelånade.

Mm22015-07-20 13:20
Antal inlägg: 693

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer när det mesta som skrivs om nackdelen med att ha tiggare här viftas bort som att det är inga problem alls.

Ni som inte har något emot tiggare, varför vill ni ha dem här?
Och finns det någon gräns för hur många ni tycker kan komma hit eller ska vi välkomna alla världens tiggare hit?

Tror ni verkligen att det kommer att stanna vid de (5000?) som är här nu?
När ryktet kommer igång om hur bra Sverige är mot tiggare (det ryktet är iofs redan igång) så kommer det att välla in folk som inte har för avsikt att arbeta här, utan har tiggeriet till ett yrke.

Genom att välkomna dem så hjälper vi ju inte dem i deras egna hemländer, och deras regeringar kommer inte att vakna och vilja se till sitt eget folk eftersom de hatar sina romer.
Så genom att bara stå flata och fortsätta ge pengar så kommer tiggarna att fortsätta komma.
Och den där 3-månaders-regeln, den följs ju inte alls.
Vad jag förstår så registreras inte alla som kommer hit, ingen har koll på hur länge de är här och de som registrerar sitt inträde till Sverige struntar väl blankt i 3 månaders-regeln och det finns inte folk nog att kolla att den verkligen hålls.
Även om de åker hem efter 3 månader, så är de ju tillbaka efter en kort tid.

Våra politiker vågar inte ta tag i denna fråga eftersom de är rädda att kallas rasister.
EU verkar inte bry sig alls?
EU ska kolla att de länder som ges inträde i EU följer vissa riktlinjer, vilket t ex Rumänien inte alls gjorde och ÄNDÅ så beviljades de inträde i EU?
Och nu när det visar sig att Rumänien och många andra länder diskriminerar sina romer, så agerar inte EU alls.
Det är ju där våra påtryckningar måste ske. Att få EU att ta ansvar för sitt felaktiga beslut och börja agera för att respektive land tar ansvar för sin befolkning.
Tiggarna är INTE vårt ansvar och de slantar de får av oss kommer inte att hjälpa dem till ett bättre liv i förlängningen.
T o m tiggarna själva säger att det är för många tiggare här, så ingen av dem "tjänar" just några pengar.

Och nej, jag vill inte ha dem på min bakgård eller i Sverige överhuvudtaget.
Detta måste gå att lösa på ett annat sätt.

Iofs kanske detta löses av sig själv för ju fler tiggare som kommer hit, ju mera van kommer svenskarna bli att se dem och medlidandet och empatin kommer så småningom att bytas ut mot irritation och att folk vänder bort blicken och slutar ge pengar.
Och när Sverige inte längre blir ett lönsamt tiggarland, så kommer de inte längre hit.
Men det är bara att skjuta problemet till något annat land, så vad som måste ske är att få EU att tvinga tiggarnas hemländer att hjälpa sina egna.

skrutta002015-07-20 13:38
Antal inlägg: 918

Mycket bra inlägg Mm2.Du belyser problemet sakligt och korrekt enligt mig och är fullständig enig med dig.

Måns_E2015-07-20 14:00
Antal inlägg: 12023

Micro, importfruar är inte ett accepterat språkbruk, även om vissa grupper tycker om att använda ett sådant språkbruk för att insinuera att det är något annat än kärlek, precis som du försöker få oss att ändra uppfattning om tiggare genom att nedsättande kalla det för import.

Du låter bara inskränkt och lite infantil när du använder ett sådant språkbruk.

Gällande läger så tycker jag absolut att man bör få till en lagstiftning så att markägaren enklare kan avhysa folk som ockuperar och förstår deras mark. Där verkar det som att det finns luckor i nuvarande lagstiftning som gör att tredje man drabbas. Det innebär inte att man för den sakens skull behöver införa ett tiggeriförbud.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?