Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dinodog | 2014-02-24 15:45 | |
![]() | När min son gick på gymnasiet infördes ett nytt system, när han gick sista året. De elever som kom 5 min sent fick frånvaro på den lektionen. Om de sedan kom och skyllde på att bussen var sen, fick de höra av lärarna att ta en tidigare buss til skolan. Och visst hjälpte det ingen av eleverna ville bli av med sitt studiebidrag, vilket det hade blivit i förlängningen genom otillåten frånvaro. Visst kan man tycka att några minuter hit eller dit inte spelar någon roll. Men nu gör det uppenbarligen det för alla här. Alla här har sin syn på att se på det där med att passa tider. Själv har jag aldrig försovit mig aldrig kommit för sent till någonting. Är alltid ute i god tid vilket också kan vara jobbigt. | |
| casiraghi | 2014-02-24 15:47 | |
![]() | Var gäller jobbmöten/skola o.s.v, är väl bara låsa dörren när klockan säger det. Hade ett jobb på en skola/fritids, en som alltid klaga på att jag var sen men jag var också ute varje rast och kolla så barnen inte slog ihjäl varann medans dom flesta andra satt och fika. Såatte... | |
| Sote | 2014-02-24 15:50 | |
![]() | Men det jag undrar över Satyra är Varför ? Varför kommer du alltid ett par minuter försent? Du vet ju om det och skulle ju då lika gärna kunna komma i tid eller ? Jag förstår ärligt talat inte varför man inte bara kan ta och komma dom där minutrarna tidigare? Varför tror du att det finns en utsatt tid om du ska vara på ett möte tex? Är det liksom bara ett riktmärke? Kom ca kl 14.00 så börjar vi när alla som har egen tidsuppfattning är på plats? Varför ha tider öht om det ändå inte spelar någon roll? Självklart finns det tillfällen då det inte spelar lika stor roll, det tror jag alla är överens om men det jag och flera andra talar om är just personer som på allvar anser att det inte spelar så stor roll och trots att dom skulle kunna komma i tid om det verkligen gällde struntar i det för dom tycker det är oviktigt. Det är det som åtminstone jag upplever som respektlöst oavsett om personerna som är i tid säger något eller ej. Jag kan men jag vill inte. Om fler resonerade så då skulle det bli rätt rörigt. | |
| Satyra | 2014-02-24 15:55 | |
![]() | 125478 - "Visst saknar man insikt i mycket åtminstone, när man inte "märker" att det påverkar andra. Och att skylla sina egna tillkortakommanden på att andra ska säga till en för att det ska uppfattas som ett problem." Så det KAN inte vara så att människor i min omgivning faktiskt inte tycker att det ÄR ett problem? Jag skyller förövrigt inte på någon annan, utan undrade om jag inte någon gång borde fått höra att jag stör, om jag nu gör det. Det kanske är så att den störning jag eventuellt då sprider med det här beteendet ändå väger lättare än det som är BRA hos/med mig?! ;-) | |
| Minta | 2014-02-24 15:57 | |
![]() | Det är helt enkelt svårt att pricka in tiden alltid, och den som inte tolererar några minuters för sen ankomst skulle jag inte umgås med överhuvudtaget. | |
| Minta | 2014-02-24 15:58 | |
![]() | Precis Satyra, för de jag känner och i de sammanhang jag rör mig i, betyder några minuter ingenting. | |
| Satyra | 2014-02-24 16:03 | |
![]() | Jadu Sote - jag kan faktiskt inte svara på din fråga, för jag vet inte varför det blir så. Men det är väl som du antyder, att jag bara är nonchalant, respektlös och en ohyfsad person rent allmänt. ;-) Men kanske annat som är superviktigt för mig är sådant du inte lägger samma vikt vid?! Förmodligen har vi alla olika saker vi av princip aldrig skulle rucka på. För mig är inte exakt punktlighet en av de sakerna helt enkelt. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-02-24 16:05 | |
![]() | Vänner väljer man. Därför får man själv avgöra vad som är ok eller inte. Kollegor/arbetskamrater kan man inte välja. Detta är ett problem som chefer ska hantera. I den här tråden luftar man sina tankar som man har om sina arbetskamrater. För att man snackar om dom bakom deras rygg, det gör man. | |
| Satyra | 2014-02-24 16:12 | |
![]() | Under de många år jag hade salong och jobbade som frisör så visste alla mina morgonkunder att jag alltid kom några minuter sent. De bokade ändå in sig på morgontiderna, trots detta fruktansvärt nonchalanta beteende. Märkligt va? Som sagt - alla kanske faktiskt inte tycker att det ÄR hela världen med några minuter hit och dit. Och jag lägger kanske mer möda än vissa tidspunktliga på andra delar av bemötandet av mina medmänniskor istället. Vem vet. ;-) | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 16:17 | |
![]() | Om jag tar ett konkret exempel: i restaurangen på hotellet jag är delägare i ser jag hellre en servitör/servitris som är kunnig, flexibel, hjärtlig mot gästerna, villig att göra sitt absolut bästa och en problemlösare. Vi har haft enstaka anställda som har varit precis det men ständigt kommit ett par minuter sent. Som chef kan man antingen göra en jättegrej av det och ständigt söka vidare efter den perfekta servispersonalen, eller påpeka det men låta andra kvaliteter gå före. Eftersom en sen ankomst (på några minuter, jag tycker det är stor skillnad på fem min och en kvart, t ex) inte inverkar menligt på arbetet i sig ser jag det inte som ett problem; en anställd som kommer i tid kan lika gärna vara seg på att komma igång att faktiskt jobba dessutom. Istället för att skapa en arbetsplats där folk tittar snett på andra och slänger sig med respektlös hit och slarver dit...så har vi en miljö där alla trivs med att jobba. Varför personalen kommer ett par minuter försent? Dom kanske stannar och pratar med en gäst på vägen från personalboendet till restaurangen. Dom kanske ägnade nån minut extra åt att stryka skjortan eller läsa på om kvällens viner. Kanske behövde gå på toa. Inte vet jag, men vi har aldrig hört annat från gästerna än att vi har enormt trevlig och kunnig personal. Värt att röra upp irritationer då? | |
| Satyra | 2014-02-24 16:23 | |
![]() | Har resonerat på precis samma vis med de anställda jag haft, amper och så verkar de jag arbetat för i min tur resonerat också, eftersom allt ändå alltid fungerat utmärkt, trots dessa få minuters bortavaro. ;-) Man får ju helt enkelt försöka att bara irritera sig om det finns faktiska skäl till det i sin helhet och inte bara för att, så att säga. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-02-24 16:25 | |
![]() | I era fall är ju ingen respektlös mot någon. Ni är ju chefer och bestämmer. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-02-24 16:27 | |
![]() | Om man på en arbetplats har krav på sig att prestera och blir fördröjd att utföra det man är satt att göra pga av en dagslända så blir man förbannad. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 16:28 | |
![]() | Det är klart att jag som arbetsgivare har rätt att kräva att dom kommer i tid, det säger jag inget om. Men så länge gästerna är nöjda och personalen funkar bra ihop som ett team; och ingen av dom som faktiskt gör jobbet varje kväll irriterar sig…så ser jag inga som helst skäl att gå in som chef och domdera bara för att jag har rätt till det eller för att någon annan anser det proffsigt att inte vara perfekt. Vårt mål är att tjäna pengar på att gäster är nöjda och återkommer, inte att lägga tid och energi på att irritera oss över småsaker. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 16:28 | |
![]() | Det kan jag förstå, Porla. | |
| apbur | 2014-02-24 17:37 | |
![]() | Det är så härligt med sociala sammanhang och arbetsgrupper som lyfter alla olika personligheter istället för att vara missunnsamma, enkelspåriga och oflexibla. Som tur är så har jag oftast ingått och ingår i såna sammanhang. De få gånger jag får pikar så får jag det med kärlek. Jag har även vänner som är extremt organiserade men eftersom mina vänner är väldigt kloka så ser det inte olikheter som ett bekymmer utan snarare som inspiration och som ett sätt att få träna på att utveckla andra sidor och se saker och ting från olika perspektiv. De är inte konfliktsökande utan toleranta. Precis som jag är tolerant med deras egenheter. Jag skulle aldrig vilja vara på en arbetsplats där mina tillgångar inte uppmärksammas utan där man avgör huruvida jag är en lämplig medarbetare utifrån att jag ibland kommer fem minuter sent. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-02-24 18:10 | |
![]() | Hur kan man tillföra kreativitet när man inte är på plats? | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 18:12 | |
![]() | Det är man ju, det är befängt att några minuter hit eller dit skulle göra skillnad. | |
| Gunilla _ | 2014-02-24 18:23 | |
![]() | Några minuter hit eller dit... I en av våra klasser på skolan kommer ett par barn mellan 10-20 minuter för sent till skolan - varje morgon. Det är inte sjysst på något vis - varken mot klassen eller mot det enskilda barnet (och ja, det är deras föräldrar som är sena och ja, det vi diskuterar här är diskuterat med dem). Försvarbart? Inte i min värld... | |
| Porla - Ej medlem längre | 2014-02-24 18:25 | |
![]() | Jag kan ta ett ex. Om man är 10 personer som jobbar i ett projekt. Man samlas en timme för att samla ihop material för att sedan jobba vidare var och en med sitt delprojekt. Deltagarna samlas, låt oss säga 3 gånger i veckan. Om man varje gång ska vänta 10 min på samma person så kanske du kan räkna ut hur många årsarbetskrafter som slösas bort pga en person. = 30 minuter * 10 personer * ca 45 arbetsveckor. | |