Spelrum
Giraffen | 17 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-10 11:14 | |
![]() | Inte vanliga svenskar utan invandrade svenskar, kanske.? ::)) | |
Rhotheta | 2014-10-10 11:18 | |
![]() | Eller inte. Det finns också de som vill bo helt fritt från krångliga människor. Är du en av dem var det inte riktigt dig jag hade i tankarna. I så fall skulle kanske egen personlig utveckling kunna vara ganska givande för din lyckonivå. Vilket det är, ser jag som oklart. | |
punatulkku | 2014-10-10 11:20 | |
![]() | Vem behöver tv? Fram mä lite popcorn o dricka, nu börjar fredagsunderhållningen ;) | |
Måns_E | 2014-10-10 11:34 | |
![]() | Vänta lite nu, någon misskötte sig i sitt bostadskvarter och blev sedermera vräkt. Vad i det exemplet fungerade på fel sätt? Är det någon här som känner någon från Somalia? Jag gör det, hon är väldigt snäll och trevlig, inte förtryckt, har ett arbete, betalar skatt och är som folk är mest. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-10 11:39 | |
![]() | Vänta lite Måns. Här finns inga rasister. Dom är bara emot den stora invandringen. Så det kan i princip vara en invandrare av vilken nationalitet som helst. . :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-10-10 11:58 | |
![]() | Precis Jelly,exakt så Du vill få alla andra att göra rikta blicken mot dig själv,Du vill ha ner mig till Heösingborg,Vet Du vad jag skulle göra jag skulle bjuda in dom här grannarna till Dig.bjuda dom på fika,och sen fråga hur dom hade det i sitt Land.sen färsöka bli vänner med dom för inte slänger man sopor hos dom man är vän med ? Sen efter det skulle jag alktid hälsa och le.Det handlar om att Dom här grannarna inte finns ingen märkee dom,och dålig uppmärksmhet är bätrre en ingen alls,slänger dom sopor på gården får dom en reaktion. Och en reaktion vilken som helst är bra om folk lådsas att man inte finns.så jag behöver inte åka till Helsingborg Du kommer klara det själv Jelly | |
Sote | 2014-10-10 12:40 | |
![]() | Ttiittii- jag har inte skrivit att det är kyrkorna som vill ha avslutningarna heller. Jag har öht inte pratat om det utan svarade på någons inlägg där det gnälldes över att man inte längre gick ha avslutning i kyrkan eller sjunga psalmer. Jag svarade få att det får man visst då länge det inte är en religiös prägel på det hela och dessutom så sjunger man den blomstertid nu kommer på många skolor då det anses vara en del av kulturen på samma sätt som Lucia o julfirande. Barn som av någon religiös eller övrig anledning inte får delta slipper . | |
Rhotheta | 2014-10-10 12:45 | |
![]() | Jag har varit kursare med och bl.a. labbat med en ytterst belevad somalier. Klart mer än jag som är mer bullrig. Vi två stod för excel- och statistikstadgan i gruppen och var båda glada för den andres stöd. Känner även mer ytligt tre andra yngrekursare, en tjej och två killar. Samma där. Jag känner också flera genuina göteborgare. Har du några fördomar om göteborgare? T.ex. att de slänger sig med ordvitsar? News flash: Det gör de. Även undertecknad. Gäller det alla göteborgare? Långt ifrån. Kan man anställa en komiker baserat på att hon är göteborgare? Definitivt en dålig idé. Vad sägs om att gå på några shower och kolla materialet? Kan man slänga in några ordvitsar i en show som skall gå i Göteborg? Alla gånger. Fördomar är användbara, så länge man har dem till rätt saker och så länge de bottnar i en verklighet. Katmissbruk är utbrett bland göteborgs somalier. Vill man minska katmissbruket är det bättre att jobba i den somaliska gruppen än bland irakiska eller syriska immigranter. Vill kan minska alkoholmissbruket är det bättre att rikta in sig på svenska, finska, och östeuropeiska grupper. Utan spaning ingen aning. Hur så, Måns? Dömer du alla somalier baserat på din bekant? Om du råkar träffa en otrevlig eriitrean, kommer du sedan att sky eritreaner? Personliga erfarenheter, goda, såväl som dåliga är och förblir anekdotiska och den som drar långtgående slutsatser utifrån dessa begår ett allvarligt metodfel. Börja så smått att skilja på begreppen grupp och individ i huvudet. Det ena säger faktiskt inte någonting över huvud taget om det andra. Inte åt något håll. Är detta svårt föreslår jag att ni mjukar upp hjärnan i lördagsgåtan i en tråd här intill. | |
Rhotheta | 2014-10-10 12:48 | |
![]() | I framtiden kommer jag att skriva något om fester apropå detta, men troligen inte nu. | |
Måns_E | 2014-10-10 14:41 | |
![]() | Nej jag väljer att inte dra etniska grupper i en sådan här diskussion överhuvudtaget, jag förstår inte riktigt vad det skall vara bra för. Det poraliserar bara grupper, och löser ingenting. Dessutom så är vi, som du själv konstaterat, individer. | |
Rhotheta | 2014-10-10 15:50 | |
![]() | Om du inte gjorde det alldeles nyss, är det i så fall någon annan som gjort det? Du är lite vag i dina definitioner. | |
Minta | 2014-10-10 16:01 | |
![]() | Eftersom vi alla, inkluderat människor från andra kulturer, är olika och somliga av oss är hyggliga, ansvarstagande individer som vill göra rätt för sig, medan andra inte är inte det, är det ingen idé att tala om invandrare och flyktingar som en särskild grupp. Bland dem finns analfabeter, de som saknar utbildning, de med utbildning och de med hög utbildning. De kan alltså delas in i sådana grupper, men flyktingmottagande kan inte göra det eftersom det är humanitärt och aldrig kan vara fel enligt min uppfattning. Som mycket rikt land har vi råd med det liksom många andra rika länder. I ett större perspektiv har ett slutet, etniskt homogent land inte lika bra framtidsutsikter som ett öppet. Vi ska ställa krav på de som kommer till vårt land. Jag delar Elisabeth Massi Fritz uppfattning att någon typ av medborgarpass kunde införas på t.ex. 5 år. Om personen under den tiden begår ett grovt brott (som ger minst 6 månaders fängelse), får denna inte bli medborgare. Det kan finnas andra krav t.ex. på att lära sig språket mm. | |
Minta | 2014-10-10 16:07 | |
![]() | Att säga att vi inte har råd är bara dumt. Arbetslöshet kostar men det gör det alltid. En orsak till att "skylla allt ont på invandringen" kan vara det Gyllenhammar kallade "arbetarkollektivets försvagning". | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-10-10 16:26 | |
![]() | "Att säga att vi inte har råd är bara dumt. Arbetslöshet kostar men det gör det alltid." Betyder det att vi kan ta emot ett obegränsat antal människor utan att bry oss om huruvida de kan få ett jobb eller ej? "En orsak till att "skylla allt ont på invandringen" kan vara det Gyllenhammar kallade "arbetarkollektivets försvagning"." Som industriman ligger det i Gyllenhammars intresse att arbetarkollektivet försvagas, eftersom deras löner inverkar på hur mycket vinst man kan ta ut. Ju fler arbetslösa det finns, ju mindre pengar behöver man betala för att folk vill jobba. Det är bra för gyllenhammar att få hit människor som inte har så höga anspråk. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-10-10 16:36 | |
![]() | Det går naturligtvis bra att låta dom dö i kriget och svälta dom till döds.fast det tycker jag skulle vara en dålig ide,bättre.dom kommer hit då | |
Måns_E | 2014-10-10 16:56 | |
![]() | Rhotheta, jag syftade på ditt egna inlägg 2014-10-09 17:33 Tydligt nog? | |
Rhotheta | 2014-10-10 17:01 | |
![]() | Nej. "Nej jag väljer att inte dra etniska grupper i en sådan här diskussion överhuvudtaget," "Är det någon här som känner någon från Somalia? Jag gör det, hon är väldigt snäll och trevlig, inte förtryckt, har ett arbete, betalar skatt och är som folk är mest." Du är väldigt otydlig. | |
Måns_E | 2014-10-10 17:15 | |
![]() | Jaha, jag tycker att det är svårt att missuppfatta, och får beklaga om du tycker att det är otydligt. Har för tillfället ingen möjlighet att förtydliga mig, men kan återkomma lite senare om du tycker att det är viktigt? | |
Rhotheta | 2014-10-10 17:24 | |
![]() | Bekymra dig inte. Jag blir också rätg sporadisk framöver. | |
Minta | 2014-10-10 17:26 | |
![]() | Carlmartin, vi tar inte hit ett obegränsat antal människor. Invandringen är strikt reglerad. Så det är inte det vi talar om även om några gärna använder floskler som "massinvandring". | |