Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2015-01-28 09:14 | |
![]() | De håller sig utmärkt till ämnet. | |
lamaglama | 2015-01-28 09:25 | |
![]() | Moose, det du beskriver är ju attribut som inte är valbara. Religiös tillhörighet är valbar. Du kanske inte uppfattar det så, men majoritetssamhället bör ändå hävda att det förhåller sig så, eftersom det annars blir en orimlig situation där var och en har rätt att agera som om hans/hennes gud är den ende guden vars påbud alla människor måste rätta sig efter. Vi är snabbt på väg mot en sådan ohållbar situation här i Sverige, där olika religiösa grupper ställer sig själva mot andra religiösa grupper. Alla tycker att just de har mest rätt. Det fungerar inte likadant med kön, hudfärg och sexuell läggning. Väldigt få, förmodligen inga, homosexuella kräver att alla andra ska leva som homosexuella, för att ta ett exempel. Detta för att sexualitet betraktas som en privatsak. Man borde även kunna betrakta religion som en privatsak. | |
elbanaza | 2015-01-28 09:47 | |
![]() | Exakt så lamaglama. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-28 10:11 | |
![]() | Fast du diskuterar ju en helt annan sak. Det jag motsätter mig mot är att inte få gå klädd hur man vill bara för att några andra inte gillar hur jag är klädd, för den religion jag har. Att en Jude bär sina kläder är väl inte för att han vill att alla andra ska bli judar. Jag har inte ett kors för att jag ska tvinga alla att bli kristna. Tror du att det är kristna som bränner moskeer? | |
lamaglama | 2015-01-28 10:49 | |
![]() | Jag bär inte naziuniform för att jag vill att alla andra ska bli nazister. Jag vill bara visa min ståndpunkt och min djupt kända ideologiska övertygelse. Nazismen med dess olika attribut t ex hakkors, känns rätt för mig, de är liksom "jag". Det kan inte vara fel i en demokrati. Om andra tar anstöt är deras problem, eller hur? Jag ska inte behöva räkna med att få på käften om jag går klädd som jag vill. Jag bryr mig inte så mycket om religiösa attribut, men jag är inte religiös. Jag är bara en helt vanlig nazist. | |
lamaglama | 2015-01-28 10:50 | |
![]() | (Ovanstående är alltså ett exempel, jag är inte nazist.) | |
Rhotheta | 2015-01-28 10:54 | |
![]() | Så kom dagen då någon jämställde ett korshalsband med nazistuniform. Då är det väl bara tidsmaskinen och de där roliga lasersvärden från star wars som saknas. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-01-28 10:59 | |
![]() | Ser framför mig hur en ateistisk nudist jobbar i charken på ICA. | |
elbanaza | 2015-01-28 11:24 | |
![]() | Hahahahaha | |
kovikstippen | 2015-01-28 12:03 | |
![]() | Moose. Det är omöjligt att övertyga någon som inte ens vill förstå. Mitt förslag grundar sig i den verklighet som vi lever i. (Som jag upplever den). Din motargumentation bygger på hur det borde vara... I det läget diskuterar vi inte samma sak. Du kan ta 100 idiotiska exempel som inte heller är adekvata. Det stärker inte dina teser. Precis som Lamagama skrev är "yttre attribut" frivilliga och har inte så hemskt mycket med själva religionsutövandet att göra. De allra flesta anser nog att gud hellre ser en levande lärjunge/troende - än en död. Min tes bygger även på tanken att "tillfället gör tjuven". Min tro är att flertalet religiösa hatbrott sker relativt oplanerat och uppkommer av stundens ingivelse. Att då minska de religiösa attributen i folks klädsel anser jag vara en rimlig kompromiss för att slippa religionskrig i Sverige. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-01-28 12:17 | |
![]() | kovikstippen. Vi kanske ska förbjuda kvinnor att visa sin hud och sitt ansikte också? För tänk om våldtäktsmän av stundens ingivelse våldtar någon kvinna? | |
plinius | 2015-01-28 12:34 | |
![]() | Allt det ni tar upp här är exempel på saker som kollektivt via FN kommer att förbjuda organiserad religion. På det sättet löser man frågan om religionsfriheten VS Yttrandefriheten. Ingen religiös fråga i någon religion ska få gå före yttrandefriheten. Här är efter åter önskemål den länk till att somliga tror att det verkligen kommer att bli så : www.examiner.com/art...k- religion | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-28 13:01 | |
![]() | FN kan inte bestämma något sådant. Kovikstippen vilka religiösa människor i sverige begår våldsbrott mot varandra? Begår tex kristna mer våldsbrott än ateister i sverige? | |
Avspänd | 2015-01-28 13:10 | |
![]() | Citat från en känd musikkompositör: "Islam, kristendom och andra religioner är humbug, vidskepelse och hyckleri. Utövarna av en religiös tro präglas av okunnighet, fruktan och önsketänkande." MYCKET bra sagt! | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-28 13:21 | |
![]() | "Det finns något som är värre än dåren - en man som tror att han vet allt" | |
plinius | 2015-01-28 14:00 | |
![]() | Moose72 FN består av alla världens Nationer. Läs innehållet i länken så förstår du att detta redan är på gång! | |
plinius | 2015-01-28 14:15 | |
![]() | Artikeln börjar med den intressanta frågan " If you had to choose between Freedom of Religion and Freedom of Speech, which would you choose?" | |
Rhotheta | 2015-01-28 14:33 | |
![]() | Det är inte på gång om man läser artikeln. Författaren när en våt dröm och är öppen med det. Det är något annat. | |
janne121212 | 2015-01-28 14:38 | |
![]() | It´s not going to happen plinius. Skulle detta genomföras skulle de flesta, som f ö gäller det mesta som beslutas i FN, bara skita i det. | |
boffertomte | 2015-01-28 17:10 | |
![]() | Fast i Sverige skulle vi kanske inte skita i det, för vi gillar att följa regler som omvärlden sätter upp för oss. Barnkonventionen osv. | |