Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2016-01-15 16:53
Antal inlägg: 4992

Locomondo.

Både Åkesson och Hron är män. Det räcker inte för att attentaten skall vara jämförbara. Det ena var som du skriver vidrigt. Det andra obehagligt.

Jag skulle absolut inte vilja bli tårtad och för alltid få Palmeeffekten (man måste alltid ha alert livvakt). Det är dock väldigt lång från att sparkas ihjäl i en vik i 14-års åldern.

Gärningsmännen hade olika kön, ålder och etnicitet i de båda fallen. Det är dock inte därför de är så olika.

Det är alltså typen av övergrepp som skiljer. Inte typen av gärningsmän. Även om den råkar skilja sig i för ena typen.

Kan du göra ett ärligt försök att skilja på typerna eller är det helt omöjligt?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-01-15 17:19
Antal inlägg: 5791

Enstaka händelser kan man inte jämföra med en grupp som planerar att ge sig på tjejer som de anser som lämpliga offer. Det är en officiell "lek" som även har ett namn.

Så har jag förstått det. Man ger sig inte på någon som har slöja och bruna ögon. Det är tjejer som är uppväxta med att få klä dig, sminka sig och röra sig som de vill och kände sig trygga. Kom det någon idiot och började tafsa eller säga olämpliga saker så kunde man för några år sedan räkna med att man fick hjälp av någon i närheten.

Bara för att det finns svenska män som våldtar, mördar, slår och beter sig illa betyder det inte att vi behöver fler av dem. Psykakuten klarar ju inte ens av patientbehovet som finns nu! Hur ska vi skydda tjejer då från det här?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-15 17:21
Antal inlägg: 3768

Nej Rhoth, John Hron var ett barn. Ett barn som för att rädda sin vän offrade sitt liv. För vad? För några nationalister som tyckte han var "annorlunda".

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-15 17:22
Antal inlägg: 3768

Det var du som drog in John i denna diskussion.
Jag har hela tiden diskuterat övergrepp på kvinnor.

Rhotheta2016-01-15 17:28

Förlåt om jag var otydlig. Jag ville inte att du skulle skilja på de överfallen, utan på de två typerna av sexövergrepp.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-01-15 17:29

Jag tycker att ni ska se dokumentären som jag hänvisar till i början av tråden. Finns på Netflix och handlar om universitetskillar som förgriper sig på skolkamrater. 16% blir utsatta. Det är en kultur framför allt inom amerikansk idrott och gäller både vita och svarta män. Alltså en grupp killar som anser att det är ok. Är det alla idrottskillar? Nej, naturligtvis inte. Men för att arbeta med den här acceptansen behöver insatser göras inom idrotten och riktas mot alla idrottande killar.

Samma är det här. Kommer det fram att det framför allt är afganska killar i 15-25års-åldern (bara som exempel) så behöver det riktas upplysning, utbildning, avhysning osv mot just afganska killar i 15-25års-åldern. Det är klart att det inte är schysst mot de i den gruppen som inte beter sig så. Men vi har inte råd att chansa. Hur många av våra döttrar ska råka ut för något innan vi säger att nu är gränsen nådd?

0 tjejer tycker jag.

hove - Ej medlem längre2016-01-15 17:32
Antal inlägg: 213

kaufountine. Jag uppfattade ditt inlägg 2016-01-14 22:03 som en enstaka händelse?

Rhoteha. Jag är inte intresserad av en diskussion med någon som har alla svaren innan frågorna är ställda.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-01-15 17:37

För min dotter var det första gången. För henne en enstaka händelse för henne.

Inte för mig. Jag har själv råkat ut för det några gånger och jag har sett andra tjejer på pendeln råka ut för samma sak.

Men jag syftade på händelser som lyfts av andra för att visa att svenskar beter sig lika illa.

Mm22016-01-15 17:37
Antal inlägg: 693

Locomondo, Alla övergrepp mot kvinnor är vidriga, men det som sker nu med massinvandringen (som är mest män) och den usla kvinnosynen de tar med sig hit gör att en stark känsla av otrygghet infinner sig hos de flesta av Sveriges kvinnor.
Många (kanske t o m de flesta) av dessa män kan inte uppträda civiliserat mot kvinnor, för de är uppfostrade till att se på kvinnor (eller ska jag kanske säga främst europeiska kvinnor) som lägre stående varelser (i bästa fall, horor i värsta fall).
Sen så verkar ju gruppvåldtäkter vara mera vanlig bland de män som nu kommer hit som flyktingar.
Ett ögonkast ska tydligen kunna räcka för att ge dem uppfattningen att man är intresserad.
Korta kjolar, urringat och toppless på badstranden måste ju för dem bara betyda: "kom och ta mig".
Så då uppstår ju frågor.
T ex vad händer om en 10-åring stirrar ut en sån man på tunnelbanan?
Har hon då skapat en kontakt som den mannen anser vara en invit?

Kommer dessa män att KUNNA förstå att kvinnosynen är helt annorlunda i Sverige?
Kommer de att VILJA förstå?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-01-15 17:38

"The Hounting Ground" på Netflix. Finns kanske även på andra ställen. Lika vidrigt och förnedrande som händelserna i Köln.

liminal - Ej medlem längre2016-01-15 17:49
Antal inlägg: 1697

Jag hoppas att ingen blundar för att sexuellt våld mot kvinnor är ett globalt fenomen.

Vidare, att fortsätta reproducera myten om att det är hur kvinnor beter sig och klär sig som avgör huruvida de blir utsatta är att bidra till att skulden läggs på offret och att legitimera brotten.

Rhotheta2016-01-15 17:51

Hove

Då bortser jag från din oseriösa post.

micro1132016-01-15 17:59
Antal inlägg: 17540

Locomondo
Nej, du har inte hållit dig till att diskutera övergrepp - i diskussionen har du bland annat länkat till en man som tar sig tolkningsrätten för kvinnor som ställer upp på sex med sin partner och tycker det är okej t ex..

Det har ingenting med övergrepp att göra. Det finns ingen regel alls som säger att det är ett övergrepp för att kvinnan är inte är kåt. Väljer hon att ge sin man tillfredsställelse utan att vara det så handlar det inte om övergrepp --- i synnerhet inte om hon själv inte mår dåligt av det utan tycker det är okej ..

Oavsett vad du och en annan man tycker om saken.

micro1132016-01-15 18:01

Sen undrar jag - när du länkade till det - hade du någon enda liten tanke på vad kvinnor i de kulturer som nu manifesterar sin kvinnosyn i gängattacker utsätts för med samhällets och kulturens godkännande?

Tror du de äger rätten att neka sex äktenskapet?

micro1132016-01-15 18:07

Vi kan konstatera att det finns etniskt svenska män som tafsar på kvinnor, t om våldtar kvinnor -- skillnaden är att i vår kultur är det inte okej - och det sker inte heller systematisk gruppattacker från etniskt svenska män på kvinnor.

Och även om vi räknar in vanlig våldtäkt utan gruppinslaget och vanliga sexuella ofredanden utan gruppinslag så är invandrare och män med invandrarbakgrund kraftigt överrepresenterade också i de brotten ..

KRAFTIGT överrepresenterade -- också i förhållande till den överrepresentation som de har i andra brott.

Så Loco - vad tycker du det säger om dem?

Mm22016-01-15 18:13
Antal inlägg: 693

Liminal, du skrev:
"Vidare, att fortsätta reproducera myten om att det är hur kvinnor beter sig och klär sig som avgör huruvida de blir utsatta är att bidra till att skulden läggs på offret och att legitimera brotten."

Blir osäker på om du menar mitt inlägg?
I så fall missförstod du det jag skrev.
Jag tycker absolut att kvinnor ska få klä sig hur de vill, men det är män, speciellt från muslimska länder, som tar lättklädda kvinnor som ett tecken på att de uppmuntrar och ber om sex (läs våldtäkt).

janne1212122016-01-15 18:14
Antal inlägg: 4722

Loco hur ställer du dig till dom tre våldtäkter på pojkar under 15 år som ägt rum på olika boenden under en väldigt kort period, i vissa av fallen med dödshot för att inte berätta?
Tror du det kan röra sig om fler där den våldtagne inte har vågat berätta?
Har du sett många liknande fall den senaste tiden där gärningsmannen inte kom från Afghanistan?
Eftersom det är en vedertagen praxis i många regioner i Afghanistan, tycker du det är lämpligt att importera även denna skeva syn på sexualitet till vårt land?

micro1132016-01-15 18:28

janne121212
Våldtäkt på män/unga män är en företeelse som faktiskt växt på senare år - där invandrare vid rån t ex också använder våldtäkt som ett förnedrade - maktinslag.
Det är lite konstigt att det inte pratas mer om det - i synnerhet som mörkertalet säkert är stort.

janne1212122016-01-15 18:52
Antal inlägg: 4722

Jag vet, men eftersom det finns ett stort inslag av det i Afghanistan, som myndigheterna medger och försöker bekämpa, är det ändå ett riskbeteende som vi kanske kommer att få se mer av i framtiden.
Jag har inte sett det adresseras hittills.
Det har förvisso inte direkt med tråden att göra, annat än att det är en typ av vidriga övergrepp vi hittills varit förskonade ifrån.

totravel - Ej medlem längre2016-01-15 19:06
Antal inlägg: 4735

Janne,

Här kommer en annan debattartikel som kräver förklaringen mörketal.

Tack för mig!

PS. Varför har ingen av "the usual suspects" sågat brandtalet för socioekonomiska orsaker till bland annat sexuellt orienterad kriminalitet som Mm postade.

Var det fel avsändare på den länken, eller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?