Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 19 522 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-06 20:38 | |
![]() | Jag ska göra en paralips. Jag vågar knappt säga att det faktum att man får avslag på asylansökan inte nödvändigtvis innebär att man inte har asylskäl. Vet att det finns de i tråden som kommer hugga direkt på detta, men att det skulle vara givet att de som får avslag vid första ansökan och vid första instans inte har asylskäl är alltså inget obestridligt påstående. | |
janne121212 | 2016-02-06 20:42 | |
![]() | Så kan det varar i vissa fall liminal, men det är större chans att du får din asylansökan godkänd trots du inte har asylskäl. | |
micro113 | 2016-02-06 20:43 | |
![]() | liminal Därför att kostnaden inte är något som Sverige klarar -- vare sig kostnaden eller övrig belastning på samhället -- vilket det idag råder en rätt bred politisk eníghet kring också. | |
Lågintensiv | 2016-02-06 20:44 | |
![]() | Ingson: ja, det är ytterst omoraliskt. Vi värnar om vårt varumärke som barmhärtiga samariter men urholkar biståndet för att bekosta kalaset. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-06 21:29 | |
![]() | "Frågan var riktad till alla i tråden och handlar alltså om varför man väljer att se kostnaderna för flyktingmottagande som droppen som får bägaren att rinna över och ställa de mot exempelvis sjukvård eller välfärd i allmänhet." Tja, kanske för att vi inte själva har skapat problemet med att folk inte är trygga i de länder de kommer ifrån...? | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-06 21:49 | |
![]() | Troligen, ja. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-07 00:14 | |
![]() | "Tja, kanske för att vi inte själva har skapat problemet med att folk inte är trygga i de länder de kommer ifrån...?" Well, återigen. Det beror nog lite på hur man ser det? www.menatidningen.se...ll anostern | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-07 00:45 | |
![]() | Ja, det gör det. Jag tycker att det är helt fel att exportera vapen - det borde vi definitivt sluta med, maken till hyckleri får man leta länge efter. Jag förstår argumentet, att vi bidrar till problemet - dock tycker jag att vi har tagit vår del av flyktingar, och mer därtill, även med det invägt. Det handlar för mig inte om hur det ser ut i mellanöstern - men hur det ser ut i sverige. Integrationen måste få en chans - inte minst för de som kommit hit. | |
janne121212 | 2016-02-07 08:04 | |
![]() | Det är inte svenska vapen som är problemet utan en medeltida religion med stenåldersmoral som vi får samla upp resterna av. Att skylla på nåt annat är bara OK om man själv är muslim och hjärntvättad. | |
ingson | 2016-02-07 08:37 | |
![]() | Eller för att uttrycka janne lite spetsigare: Men varför leder inte svenska vapen sålda till Schweiz och Danmark till inbördeskrig och klanstrider? | |
Rhotheta | 2016-02-07 09:26 | |
![]() | Bara för att få en klar bild. Locomondo har nu helt släppt sin tidigare käpphäst att vi inte tar skada av invandringen utan bytt till en annan käpphäst, nämligen att eftersom alla krig på jorden utkämpas till en liten del med hjälp av kullager från skf är vi ansvariga för dem. Jag påstår att vi hade haft exakt lika många krig om skf inte fanns. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-07 09:46 | |
![]() | Det går alltid att hitta ursäkter när det handlar om att tjäna pengar. Att sälja till exempelvis diktaturer och länder som kränker de mänskliga rättigheterna är dubbelmoral när man å andra sidan fördömer just sådana länder. Varför låter vi inte alla i Sverige som vill köpa vapen få göra det? Enligt era åsikter så är det väl inte vapnen som är probemet utan den som avfyrar det? Då skulle vi tjäna ännu mer pengar. | |
ingson | 2016-02-07 10:03 | |
![]() | Men Nora,ingen vill sälja till dem,det finns en politisk nämnd som måste godkänna försäljning Och vad jag vet har Sverige aldrig sålt till Syrien. | |
janne121212 | 2016-02-07 10:13 | |
![]() | Och nu hoppar även Nora på detta sidospår som inte har ett dugg med ämnet att göra. Ni får gärna tycka att Sveriges vapenexport är fel, men det har inget med problemet i detta fallet att göra. Varför inte starta en separat tråd där ni kan diskutera fritt? | |
janne121212 | 2016-02-07 10:16 | |
![]() | Den enda kopplingen jag kan se är att den svenska industrin, inklusive Bofors, är grunden till vårt välstånd. Så om något har den väl underlättat för många människor, även loco vad jag har förstått, att få en fristad i detta fantastiska land. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-07 10:24 | |
![]() | janne. Om det inte vore krig i länderna så skulle naturligtvis det inte finnas flyktingar som kommer hit av just det skälet. ingson. Tråden handlar om flyktingar inte specifikt ifrån Syrien antar jag. "Men Sverige exporterar fortfarande vapen till 26 länder som är diktaturer, bryter mot mänskliga rättigheter eller anses vara ofria." " Några såldes vidare till Syrien 1994, andra till Saudiarabien 2005 och till Irak 2014." www.svd.se/svensk-va...di ktaturer | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-07 10:38 | |
![]() | Asyl är en mänsklig rättighet. Ingen moralisk gottgörning. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-07 10:48 | |
![]() | Vem man säljer vapen till är väl ändå en moralisk fråga? | |
janne121212 | 2016-02-07 10:51 | |
![]() | liminal då föreslår jag att du riktar en del av din kritik mot dom som kom hit förra året och påstår sig ha asylskäl men saknar dessa, d v s mer än hälften. Fattar du inte att det är i första hand denna grupp som sabbar för de verkliga flyktingarna? | |
micro113 | 2016-02-07 11:20 | |
![]() | liminal Asyl i Sverige är ingen mänsklig rättighet - nej. Enligt Dublinförordningen skall asylansökan lämnas i mottagarlandet. | |