Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 215

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mårten2008-04-15 18:57
Antal inlägg: 2529

oceano: "Men en enkel liten fråga till de som ogillar folk som inte kan stava eller inte skriver gramatiskt rätt hela tiden."

Att rätta någons stavning är inte ett personangrepp.

Och om man ska diskutera allvarliga ämnen, och gör detta på talspråk, så framstår man som mindre seriös. Det är inget jag eller någon annan har hittat på.

vulcan2008-04-15 18:59
Antal inlägg: 7666

Nej, det är helt riktigt att man bör avhålla sig från personangrepp, det gagnar sällan ens sak. Men ibland blir det svårt att låta bli, särskilt när motparten som i det här fallet bygger upp åtminstone hälften av sina försök att argumentera på försök att förlöjliga motståndarna som personer. Samt har som huvudtes i övrigt att det är fult och ett tecken på översittarmentalitet att argumentera i sak mot andra. Dessutom fanns det också en helt allvarlig underton i min slutkläm. Jag brukar följa nya personer som dyker upp i Seriöst av ren nyfikenhet. Här blev det ganska uppenbart (tyckte jag) att Uffe blev sårad och kände sig angripen på en nivå där han inte upplevde att han kunde försvara sig. Efter det har hans attityd varit mycket mer irriterad mot dem han tydligen uppfattar som de överlägsna översittarna, särskilt mig då, och han har flitigt gjort små tjuvnyp när ett lämpligt tillfälle infunnit sig. Så rent psykologiskt känner jag det som att hela den här tråden bara är ett sätt att försöka ta revansch. Det är väl förståeligt på sitt vis. Men eftersom tesen är att man ska lägga någon slags andligt lock på all diskussion för att den inte ska hamna på en högre nivå än att "vanligt fölk" kan briljera - en motbjudande, anti-intellektuell idé tycker jag - så kan jag ändå inte känna nån sympati för det. De billiga små gliringarna gör inte saken bättre heller.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-15 18:59
Antal inlägg: 706

Att argumentera emot mina åsikter har jag inga problem med,,men när de blir personliga och oförskämda så har jag ett problem. Att du överhuvudtaget kan vara på ett sådan här forum då nästan alla stavar fel och slinter med fingrar på sitt tangentbord är ju fantastiskt presterat av dig då du går helt upp i limningen av stavfel.

Mårten2008-04-15 19:01

det här är en scrabble-site, ett Festung Europa för språkfascister, och ska så vara

virre1382008-04-15 19:02
Antal inlägg: 87

Oceano: Det är väl en enorm skillnad på att lida av dyslexi och att av ren lättja skriva e, d och å vilket bara gör dina inlägg jobbiga att läsa. Du är väl egentligen fullt medveten om att man skriver och istället för å, eller?

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-15 19:02
Antal inlägg: 706

Har absolut inget emot dig Vulcan,,,men det är svårt att skriva hur ens ton är i ett meddelande,,,och det kan många gånger missuppfattas,,,No hard feelings från mitt håll iaf

E Solu - Ej medlem längre2008-04-15 19:02
Antal inlägg: 4715

oceano, jag tycker inte själv att stavning ska vara det avgörande. Ibland tvingas jag ignorera vissa inlägg för att de till följd av grammatiska fel kan tolkas på två sätt, och jag vet inte vilket som menas. I sådana fall skadar inte en förfrågan om vad som menas med formuleringen. Då tycker jag inte man behöver bli allt för stött.

Se t ex virre138:s inlägg ovan "Alltså, jag är inte en fruktansvärd människa på grund av att jag håller med E Solu, utan för att jag ogillar när folk inte kan stava." Ett sådant klargörande förtydligade ju vad som menades. Syftningsfel är orsaken till många gräl.

I övrigt händer det ytterst ytterst sällan att jag påpekar att någon skriver eller stavar illa. Om någon hoppar på mig med irrelevanta anklagelser är det klart att jag kan sparka tillbaka, bara för att vara elak. Jag är inte någon robot som bortser från alla påhopp.

oceano - Ej medlem längre2008-04-15 19:03
Antal inlägg: 1563

Tack Mårten för ditt svar. Bra då vet jag att jag inte ska ge mig in och diskutera i seriöst nåt mer. För jag vill verkligen inte framstå som oseriös när jag brinner för ett ämne.
Förlåt så väldigt mycket till alla som blivit förnärmade av mitt usla sätt att använda svenska språket på.
Skäms på mej!!

mimmipigg12008-04-15 19:03
Antal inlägg: 370

GÄÄÄÄÄÄÄÄÄSP=)

trashone - Ej medlem längre2008-04-15 19:04
Antal inlägg: 18678

Äh mimmi, erkänn det är underhållande

Budalv - Ej medlem längre2008-04-15 19:04
Antal inlägg: 2199

Ni som klagar på stavning kan iaf tänka på en sak:
Många som har svårt att skriva kan faktiskt ändå ha lätt för att läsa. De kanske verkligen kämpar med stavningen men har någon form av problem just med vissa ord. Det betyder inte att de inte kan läsa snabbt och problemfritt.

Det är varken lärorikt eller intressant att läsa inlägg som rättar folks stavning. Alla som kan stava någorlunda och också läser stavfelen kan väl få slippa läsa andras kommentarer om stavfelen, förutom stavfelen? De som stavar dåligt men läser desto bättre upplever säkert inte tillrättavisningarna som berikande. Har man läst en kommentar som "och du stavar som en tioåring" har man läst alla anser iaf jag. Om inte kommentaren levereras på ett väldigt humoristiskt sätt tycker jag att det är trist läsning. Ordvältarens forumparodi "slaktforum" var komisk och den innehöll parodier på dåligt språk. Utan humor hade den inte varit rolig eller intressant.

Jag stavar bättre än min syster. Hon kan bli lätt dyslektisk när hon är trött eller stressad.
Min syster har högre utbildning än jag, hon har 2.0 på högskoleprovet och läser otroligt snabbt. Hon är smartare och vettigare än mig på alla möjliga sätt. När hon säger åt mig att klippa mig och gå till vårdcentralen brukar jag leta efter stavfel att klanka på. Så får man väl ändå göra mot sin storasyster som är överlägsen en på alla sätt och vis. Men mot andra vuxna människor? Får får man, men särskilt imponerande är det inte i en debatt.

zimba - Ej medlem längre2008-04-15 19:06
Antal inlägg: 2256

Sen när blev alfapetspelet till för enbart "språkfascister"?
Min son som är 7 år spelar alfapet, det är roligt och lärande. Är det inte så det skall vara även här på denna sidan?

mimmipigg12008-04-15 19:07
Antal inlägg: 370

Ärligt talat har jag inte hört en liknande nivå på argumentationen sen gymnasietiden. Och jag tror nog att medelåldern är lite högre här? Men ,men jag läser ju, så lite rätt har du nog, trashone =)

Mårten2008-04-15 19:07

om din son spelar scrabble redan vid sju års ålder har han alla förutsättningar att växa upp till en rätttrogen språkfascist :)

Dyslekso2008-04-15 19:09
Antal inlägg: 8945

På tyska går det bra med tre lika konsonanter i följd, inte i svenskan dock.:)

E Solu - Ej medlem längre2008-04-15 19:09

Mårten, tre t i rad där! ;)

E Solu - Ej medlem längre2008-04-15 19:10

Smurf...

Mårten2008-04-15 19:10

jag kom emot T-tangenten när jag sträckte mig efter min armbindel, sorry

Dyslekso2008-04-15 19:11
Antal inlägg: 8945

Språkfascisterna hugger som svältande pirayor på allt som rör sig.:)

Mårten2008-04-15 19:11

visst är det underbart <3

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?