Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2013-06-18 15:22 | |
![]() | Hela skapelseberättelsen är så osannolik så jag finner det vara helt osannolikt att man kan tro på't. Så..? | |
| Rultatultan | 2013-06-18 15:23 | |
![]() | @ingson Ja, hur är det med dom? Har träd ande? Eller mina söta kissar? Personligen tror jag att allt levande har en själ. Men att Guds ande är något "exklusivt" för människan. | |
| Rultatultan | 2013-06-18 15:25 | |
![]() | @Gunilla Ah...då förstår jag :) Jag ser skapelseberättelsen som en...ja...berättelse. Det är tanken bakom som är intressant - att Guds natur är en skaparkraft och att vi härstammar därifrån. | |
| Gunilla _ | 2013-06-18 15:29 | |
![]() | Ja precis - Bibeln är en intressant och hemsk, men också vacker, saga. Själv tror jag inte på sagor. Hur fina de än är. | |
| Rultatultan | 2013-06-18 15:31 | |
![]() | @Gunilla För mig är den ingen saga utan innehåller faktiska berättelser och dokumenterade brev. (NT består av brev och åter brev). Hur bokstavligt man ska ta dessa berättelser och nedteckningar är sedan en annan fråga. Andemeningen är det jag själv tar fasta på. Each to their own :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-18 15:41 | |
![]() | Vi behöver inte fastna i Bibliska berättelser som man kanske inte köper,´Kristen tro är så mycket mer en att fastna i om en orm talat eller inte .Kristen tro är ungefär som en livstil,ungefär som att vara Raggare eller Punkare.Raggare dyrkar sina bilar fast dom går sönder och får punka och inte har dom reservdelar som behövs heller Då ifrågasätter vi Raggaren:Hur kan du ha en Cheva Impala 58 den går sönder hela tiden och inte finns det reservdellar heller är du helt körd i huvudet.Vad raggaren svarar :jag älskar bilen fast den går sönder och soppan är dyr,Det är en livs stil jag ska dö med skinnvästen på Old Chevy never die.typ ungefär som kristen tro nästan | |
| Claysune | 2013-06-18 15:51 | |
![]() | Dinodog: Vi talar här om skapelsen och Adam, den första människan. Både du ,din man och dina barn kan känna sig trygga. Gud skapade bara Adam av stoft från jorden. | |
| stuvelsberg | 2013-06-18 16:14 | |
![]() | Inget gudomligt går att styrka i vår verklighet och då ska man ändå hävda en gudomlighet? Så vi kan i konsekvensens namn hävda vad som helst, att stålmannen finns eller fantomen ,ja helt enkelt vad som helst, men si att då kräver man att det styrks, helt plötsligt.Sen detta med bibeltexten, Vem eller vad avgör vad man kan välja ut resp. bortse ifrån? Åke Greens friande dom trots att det helt klart faller under hets mot folkgrupp är ju et bevis på det för vem kan säga att han har fel? | |
| Rultatultan | 2013-06-18 16:45 | |
![]() | @stuvelsberg Ingen säger att du SKA någonting. Om du inte vill, så vill du inte. Det trodde jag vi redan etablerat! Vad gäller bibelns innehåll är det en mycket knivig fråga. De flesta troende kristna skulle flika in något om den Helige Andes ledning här. Åke Green hade tydligen rätt att uttala sig som han gjorde enl. svenska rättssystemet. Men för guds skull, koppla inte ihop det med vad den övriga svenska kristenheten tycker och tänker. Vem som helst kan förövrigt säga att han har fel. Jag tycker det. Alla får ha sin åsikt. Åter igen: varför är ytterligheterna så intressanta? Sätt dig ner och pröva att tala med Gud och se vad som händer i stället. Bilda dig en egen uppfattning och kanske t.o.m en relation med Gud istf. att haka upp dig på vad ANDRA gör och säger! | |
| stuvelsberg | 2013-06-18 17:10 | |
![]() | Jag har aldrig kunnat i någon situation förnimma ens en strimma av gudomlighet och det är för mig en självklarhet. Vill dock ändå försöka skaffa mig en bild av troendes valmöjlighet till skriftens innehåll,ter sig inte seriöst i mina ögon och det jag menar med Greens uttalande var att han naturligtvis refererar till bibeln och vem kan då säga att han har fel? | |
| Rultatultan | 2013-06-18 17:21 | |
![]() | @stuvelsberg Beklagar uppriktigt. JAG säger att han har fel. Så...då måste det ju vara fel...eller hur? ;) Seriöst dock. Större delen av svenska kristenheten håller inte med honom och hans åsikter strider däremot en viss slags "kanon". | |
| dinodog | 2013-06-18 17:25 | |
![]() | Tycker det är en massa svammel och dravel om Helige Guds ande och en massa bibelcitat. Någon här ställde en fråga hur man blir kristen (typ) Vet att ttiittii gav ett svar många sidor tillbaka. Nu råkar det vara så att jag öppnade min själ och ande och hjärta för många år sedan just till Gud/Jesus. Jag var i en sådan situation i livet där jag behövde hjälp. Sökte i kyrkan i olika församlingar ute i Guds natur. Grät av förtvivlan över min situation men ingen hörsammade mig. Villel så gärna tro att det fanns "något/någon" som hörde min förtvivlan. Men inte någon som kom och frälste mig trots att jag bad om det. Så jag vet inte riktigt om jag tror på hela historien om Gud och Jesus efter det. . | |
| Rultatultan | 2013-06-18 17:29 | |
![]() | @dinodog Svammel och dravel...läs inte om det tråkar ut dig :) Tråkigt att höra om din upplevelse. Känner igen mig i den. Har varit där själv. Även idag finns det perioder där jag tycker Gud är frånvarande. PS. Jag tror Gud hörde din förtvivlan ändå. | |
| stuvelsberg | 2013-06-18 17:32 | |
![]() | Dom flesta tror jag väldigt gärna skulle vilja tro men efter ett förnuftigt resonemang och hänsyn tagen till det vi vet samt allt elände religionen har fört med sig och gör än idag blir det ännu svårare, och du hör inget svar dinidog för det krävs att du lurar dig själv och misstolkar signaler. | |
| Bim1964 | 2013-06-18 17:37 | |
![]() | Så oerhört cyniskt att skriva så Rultantultan "PS. Jag tror Gud hörde din förtvivlan ändå." Tror knappast det för i så fall hade ju dinodog upplevt att hon blivit bönhörd på något vis. | |
| Sote | 2013-06-18 17:50 | |
![]() | om gud hörde hans förtvivlan och bara struntade i det då är det väl ändå en jävligt cynisk och nonchalant gud? | |
| ingson | 2013-06-18 18:04 | |
![]() | @rultantultan 15:23 Intressant att allt levande, gräs,bakterier och kanske virus har en själ, vad den nu kan bestå av och innebära Men att guds ande skulle vara exklusivt för människan är ännu mer intressant. Någon (stuvelsberg?) skrev några 100 inlägg tidigare att iom att religionen ger människa en särställning så innebär det ofta att vi människor bedriver rovdrift på naturen (med guds goda minne?) nu de senaste par hundra åren när människan nu har förmågan att göra det.Tänkvärt. Om hundar har en gud ser den nog ut som en hund. Rultantultan, inse att du bara är en apa med kläder på och har inte mer guds ande i dig än apan. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-18 18:57 | |
![]() | Gud är en apa med kläder. | |
| Rultatultan | 2013-06-18 21:19 | |
![]() | @Bim1964 Det var inte menat att vara det minsta cyniskt utan helt uppriktigt! | |
| Rultatultan | 2013-06-18 21:23 | |
![]() | @ingson Ja. Rovdrift. Ett mycket bra ordval. En direkt konsekvens av syndafallet om man utgår från att skapelseberättelsen har ens det minsta korn av sanning i sig. Gud skapade världen (Edens lustgård torde vara symbolen för det) som en perfekt plats där harmoni skulle råda. Lamm och lejon bredvid varandra, människan skulle vårda allt omkring sig. Efter syndafallet försvann det perfekta. Rovdrift. Väl uttryckt! Och ja...hundarnas gud ser säkert ut som en gud precis som vi tänker oss Gud som en manlig person (gärna med skägg?) för att det passar bra in i vår föreställningsvärld. Och nej...jag är mer än en apa med kläder på. En apa med kläder på är en apa med kläder på. Jag är människa och det ÄR skillnad mellan en människa och chimpansen - även om vi har extremt mycket gemensamt genetiskt! Det inser nog du också :) | |