Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dinodog | 2013-06-18 22:21 | |
![]() | Rultatultan nä Gud har inte hört mig varken då eller nu. Har gett upp tanken på att bli frälst. Vad är det för mening med uppoffringar och lidande. Inte har jag fått det bättre snarare tvärtom. Du ska få känna att du lever. Bara motgångar och sjukdomar. Jaså du står upp fortfarande då sparkar vi undan benen en gång till. Lite så ser det ut i mitt liv. Så nä jag tror inte på Gud . | |
| Rultatultan | 2013-06-18 22:24 | |
![]() | @Finns ingen mening med lidandet. Dylika ting borde avskaffas. Åter igen - jag känner med dig och känner igen mig. De sista två åren har sannerligen känslan av att "Jaså du står upp fortfarande?! Då ska benen sparkas undan ordentligt den här gången." Kan dock inte sluta att tro på Gud ändå. And trust me...jag har försökt. Det har funnits stunder då jag förbannat min gudstro. | |
| kajix | 2013-06-18 22:50 | |
![]() | varför tror du på gud, Rultatultan? | |
| Rultatultan | 2013-06-18 22:53 | |
![]() | @kajix Oj. En sån enkel fråga. Och ack så komplicerad. För att jag upplever det som att han finns i min tillvaro varje dag. Jag kommer liksom inte undan. (Och nej...jag har ingen psykisk sjukdom eller liknande som kan vara förklaringen till min upplevelse av gudsnärvaro. Det är utrett och klart ;) ) | |
| kajix | 2013-06-18 23:03 | |
![]() | har du alltid upplevt den närvaron? | |
| Rultatultan | 2013-06-18 23:06 | |
![]() | @kajix Ja. Min tro kommer lika naturligt idag som den gjorde när jag var fyra år. Kan inte dra mig till minnes en tid då Gudstron inte funnits där. Att jag sedan inte alltid haft en relation med Gud är en annan femma. | |
| kajix | 2013-06-18 23:21 | |
![]() | när förstod du att den närvaron var bibelns gud? | |
| Rultatultan | 2013-06-18 23:28 | |
![]() | @kajix Det har jag nog alltid vetat. Eller trott. Men det var först i sena tonår som jag började kika i bibeln själv och läsa om den abrahamitiske Guden. | |
| Claysune | 2013-06-18 23:41 | |
![]() | Frälsning: När? Var? hur? Varför? __När och var: på ett möte i min hemort ,jag var då 12 år. Det har gått upp och ner många gånger sen dess men jag har aldrig ångrat det steget . Och det var för över 65 år sedan. --Hur; faktiskt kände jag mig som en stor syndare fast endast 12 är. Jag bekände mina synder och bad Jesus om förlåtelse. en inre frid som jag inte kan förklara kom in i min själ . PTL.. __Varför: Ljus -- Mörker. Det Goda-- Det Onda. Gud--Satan. Räddad--Förlorad. osv. Det är därför jag valde , ja du förstår nog vilket... detta är mitt personliga vittnesbörd. Hoppas härmed att med några korta rader beskriva NÅR VAR HUR VARFÖR. MVH. c.s | |
| Claysune | 2013-06-19 01:09 | |
![]() | god natt på er alla o sov gott | |
| SämstpåBeta | 2013-06-19 05:32 | |
![]() | Din fårska.......e, du upplevde ju inre frid pga att du imaginärt vände dig till en fiktiv person som du överlåter ditt dåliga samvete emot. Sådan lättnad upplever i princip alla människor på denna planet då vi lättar vår börda inför någon. Det är elementär psykologi och inget annat. Sundaste vore ju däremot om du kunde ha gjort det emot en verklig person så kunde du kanske fått verklig hjälp, isf att 65 år senare fortfarande inte har fått insikten att du vid 12 upplevde det som i princip alla gör, då vi lättar det som tynger oss. | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 05:43 | |
![]() | Ja sämst, ungefär så avsåg jag i ett tidigare meningsutbyte när jag försökte få han att se att det är vad du önskar är sant och att du p.g.a. denna ingång i sökandet tolkar/misstolkar budskap och signaler runt dig, upplevelser etc. Det ger ju naturligtvis ingen större bäring åt påståendet! | |
| SämstpåBeta | 2013-06-19 06:26 | |
![]() | nu har en ny liknande tråd skapats i detta fåniga ämne! Men vi intellektuella måste ju hjälpa dessa vilsna svagsinta själar att förstå livet och inte tyngdfulla bara gå runt och invänta döden, för det är ju det de gör, när de tror att belöning, frälsning och utopi kommer först efter döden. Dessa saker skall skapas här och nu! | |
| Rultatultan | 2013-06-19 09:20 | |
![]() | @Sämstpåbeta Men sluta hata så mycket! Jag har varken lågt IQ, är svagsynt. Jag förstår MYCKET väl livet och går sannerligen inte runt och inväntar döden. Numer. Varför får de inte insatta i andlinga ting så ofta för sig att troende är världsfrånvända och går genom livet utan att befinna sig här i tanke eller praktik? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-06-19 09:26 | |
![]() | Sämst: Jag håller med dig men det känns grymt att försöka hindra en gammal man att få somna in i tron på den frälsare han har förlitat sig på. Som att ta snuttefilten från ett litet barn. Gudar är ju ett maktmedel för styrande att hålla nere folket, så att de inte ska kräva bättre levnadsförhållanden. Pådyvlandet av skuld, straff, dålig utbildning och fåniga traditioner underlättar såklart för kyrkor världen över att hålla människor i någon herrans tukt. Obstinata kloka gummor (som jag :) ) och vetenskapsmän har ju genom historien avlivats med bestialiska metoder och prästerskapets goda minne. Numera förfärar sig de flesta här över forna tider och i mångt och mycket över andra länder med outbildad befolkning, där stening och andra grymma straff tillämpas för "ogudaktigt" beteende som t ex homosexualitet eller helt enkelt viljan att slippa underkasta sig ett förtryckt liv. | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 10:10 | |
![]() | Exakt vad det handlar om pink och om det är nån som till trots ska somna in i sin tro må det vara hänt i det enskilda fallet men jag anser att likt en dåres envishet hävda på nåts existens utan att kunna identifiera eller definiera vad dessutom,är ett sätt att sanktionera krig och förtryck, charlataner som lurar svagsinta etc. | |
| SämstpåBeta | 2013-06-19 10:23 | |
![]() | Jag hatar inte, jag blir bara så beklämd att ni kastar bort era surt förvärda tillvaro på massa dravel. Njut av livet men gör det förståndigt och såra inte andra på vägen! Så, nu har jag besparat dig flera tusen sidor av tokerier. Fattar ni inte, eller har det inte gått upp för att detta skapades då människan på de flesta plan var mycket enklare, då vi trodde att jorden var platt, då vi trodde att solen kretsade runt solen och att jorden är universums medelpunkt, då vi trodde att kvinnor var mindre begåvade för att deras hjärnor är mindre, då vi trodde att alla som inte var kristna var hedningar och måste omvändas med våld via korstågen, då vi kolonialvåldtog i princip hela världen och påtvingade dem vår religion, fast alla hade sin egen. Fattar ni inte då att var och en idag borde inse med ett stilla småleende att detta inte kan appliceras till idag, till modern tid. De funkade då, när man inte kunde förklara ett blixtbedslag, utan trodde att Tor hade vaknat på fel sida och viftade hejvilt med sin hammare! Hur många idag tror stenhårt på asatron idag? Det är ju exakt så vi kommer uppfatta Jesus, Bibeln och Lasarus i framtiden. Religion är en trendmässig och geografisk företeelse! För några hundra år sedan var asagudarna inne, nu är det Jesus och Gud, inom en snar framtid är det kanske Allah eller en mer tidstypiskt designad Gud som typ Dart Wader! Geografiskt har ju alla folkslag skapat sig en tro, Gud, gudar men dessa har ju oftast undermineras och få stå tillbaka mot någon som anser sig ha förhandsrätt på vilken Gud, Religion, bok som ska vara allenarådande! Det är sorgligt, beklämmande och upprörande att ni på enkelt tänkande eftersom ni använder enkla resonemang till de svåra frågorna att ni kommer gå i graven i tron att ni aldrig hamnar där. För mig är det som att se på en tragisk olycka men inte ingripa! Men jag anser mig göra det nu!! | |
| Rultatultan | 2013-06-19 10:36 | |
![]() | @Sämst Sorry...huvudet är anglifierat. Slängde ur mig en försvenskning av "Don't hate on me!" typ ;) Tror inte att du faktiskt hatar. Jag njuter av livet. Ganska så förståndigt (jo, borde sluta röka. DET om något är väldigt oförståndigt) och gör mitt bästa för att inte såra andra.OCH så har jag en Gudstro. Funkar finfint för mig! Kan du förstå att troende kristna (muslimer/whatnot) ibland vill dela med sig av det finfina de upplever, till andra? Säga...hallådär! Jag har hittat något positivt. Det kanske är positivt för dig med. Kom så snackar vi om saken! Om det är dravel för dig då får det vara det :) | |
| Rultatultan | 2013-06-19 10:37 | |
![]() | PS. Alla som inte är judar är hedningar. Hedning betyder just det - inte jude så som urkyrkan använde ordet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-19 10:56 | |
![]() | pink,på vilket sätt håller då Frredrik Rainfelth nere mig,På vilket sätt hålls jag nere? Och är det pastorer och Präster du menar,så är det bland annat jag som anställt honom,Och hade han sagt ett enda fel ord om Bögar tx så har han inte blivit annstäld,och förmodligen inte hos någon annan Kyrka heller så kan du förklara hur du menar | |