Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-06-19 13:36 | |
![]() | En myt??? Sällan, ni vill tro att man skulle vara så naiv, att ni tillerkänner er en tro som i grunden är meningslö och som ni godtyckligt kan välja och vraka i texten som det behagar(läs politiskt korrekt) Vilket i sanning måste säga oss att rätt mycket i bibeln är falskt? Märkligt. Jag har under lång tid samspråkat med troende, aktiva och bibelstuderande som inte skulle hålla med, nja inte öppet kanske för då kan det bli som i ÅkeG-fallet att kritik kommer från dom egna leden, men inte för att det skulle vara fel utan för att det missgynnar religionen. | |
| Rultatultan | 2013-06-19 14:20 | |
![]() | @stuvelsberg Men sluta. Inte hade vi bekänt oss till en tro som vore meningslös. Den ger mening för troende. Svårt att acceptera? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-06-19 14:21 | |
![]() | Titti: Du får ha din höga tro om kristna i Sverige, jag delar inte den. Dina katolska väninnor då, får de använda preventivmedel eller göra abort? Om inte ser jag det som ett förtryck från kyrkan och patriarkatet. Min son har jobbat på Irland och jag har varit i Brasilien. Det är fruktansvärt för tjejerna att nekas födelsekontroll. Många blir utslitna eller dör i förtid. Sydamerika kryllar av (gatu-)barn som ingen orkar försörja eller ge utbildning. De behandlas lika illa som herrelösa hundar och en del av dem blir sexuellt utnyttjade av präster. | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 14:35 | |
![]() | Ja rult, i meningen att hävda en gudomlighet som inte går att styrka och sen låta det få sånt stort inflytande över ens egna och andras liv så, jo givetvis är det illa, hade det varit så enkelt att det uteslutande var enbart ni personligen så hade det inte varit några problem men det är ju inte så.Det begränsas inte till den enskilde individen. | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 14:54 | |
![]() | Det finns på youtube en film från den primitiva världen där man misshandlar och därefter bränner upp levande människor, något av det mest vidriga jag någonsin sett, höll på att säga att jag rekommenderar en titt men har ni inte redan sett den så avstå för erat eget bästa för jag tror inte ni kan sova på länge efter det.Det och enorm fattigdom etc. och förtryck,våld och krig som sker i religionens namn måste vara ett tillstånd i världen som gud är nöjd med och då är frågan vilket av karaktärsdragen och påståenden som inte håller.För antingen är han allsmäktig och gör då något åt det i synnerhet när det sker i religionens namn, eller så är han inte gränslöst god. | |
| Rultatultan | 2013-06-19 14:56 | |
![]() | @stuvelsberg Synd för dig att du inte kan acceptera att andra ser på världen annorlunda än hur du själv väljer att se den! Eller Gud i det här fallet. Väldigt lite i livet begränsas till den enskilde individen. Det är det som är poängen med att leva: vi lever i gemenskap och beroende av våra medmänniskor. | |
| Rultatultan | 2013-06-19 14:56 | |
![]() | Ja, och att människor gör grymma saker - det är ju Guds fel. Jojo. | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 15:03 | |
![]() | Ja eller vill han ha världen sån? | |
| Rultatultan | 2013-06-19 15:32 | |
![]() | @stuvelsberg Nej. Ska vi dra skapelseberättelsen och syndafallet igen? Ondskan finns i världen. Människan har en fri vilja. Vi är alla egoistiska jävlar innerst inne. Är det konstigt att det ser ut som det gör? | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 15:38 | |
![]() | Om man svär trohet till gud har man självklart ingen fri vilja, han är allvetande och allsmäktig och vi är undersåtar till denna diktator, och det vill du få mig att acceptera som fri vilja? Ja behöver jag säga att religiösa uppfattas som inkonsekventa, oseriösa etc.? | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 15:39 | |
![]() | Världen är skapad av honom och antingen är han nöjd med eländet eller så är han inte allsmäkrtig.Vilket är det?? Och sluta tala om människans fria vilja för det är motsägelsefull, existerar icke. | |
| Rultatultan | 2013-06-19 15:48 | |
![]() | @stuvelsberg Jag förstår inte dina tankegångar. Sorry. Och jag tror inte du hänger med i resonemanget kring syndafallet och dess konsekvenser. Dessutom beklagar jag uppriktigt om du tror att du inte har en fri vilja. Undrar vem/Vad det är som styr dig då? | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 16:14 | |
![]() | Ja inte är det en fiktiv gud, det kan jag försäkra.Det handlar om dupering så att förnuftet försvinner vilket stärks av det faktum att om det nu var du eller nån annan som skrev att vid 12års ålder visste att han var syndfull och därigenom sökte gud?? Horribelt, en tolvåring har näppeligen den insikten utan det är omgivningen som gett honom den "kunskapen". För att inte tala om allt märkligt som står i bibeln, allt från knäppa motsägelser till det mest avskyvärda man kan tänka sig, och det hjälper föga att ni anser er kunna fritt välja och vraka ur skriften, för jag antar att ni inte dömer ut hela boken eller?, Så kvarstår att det blir ett resultat av oförnuft, ologiskt och irrationellt tänkande som inte har ett uns med verkligheten(iaf inte vår) att göra. | |
| Rultatultan | 2013-06-19 16:15 | |
![]() | @stuvelsberg Du har svårt att svara på frågor. Det har jag förstått. Men försök. Vem/vad är det som styr dig? | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 16:31 | |
![]() | Förnuftet.Och i ditt fall gud.M.a.o. Jag har kvar min fria vilja din är överlämnad till en högre makt som du inte ens vet vad det är.Inte bra. | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 16:53 | |
![]() | Märkligt men JAG ombeds svara men får inga svar själv, inga hållbara, ni bara väljer vad ni vill svara på och därutöver när oviljan att svara tränger sig på försöka vända på steken.Jag vill fortfarande ha ett svar på vem eller vad gud är? Likaså vad i bibeln man kan bortse ifrån och varför?Om man läser bibeln ska man finna otroligt mycket av hat, våld och skrämselpropaganda.Bara ett exempel,den som ser hånfullt på sin far och vägrar lyda sin mor(vi pratar barn alltså) , hans ögon skall ravinens korpar hacka ut och örnens ungar äta upp! Den allsmäktige, gränslöst gode och kärleksfulle guden har talat. | |
| kajix | 2013-06-19 16:56 | |
![]() | ja. dra gärna sagan om syndafallet igen. den innehåller en pratande orm om jag inte minns helt fel? | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 17:01 | |
![]() | Hahaha, apropå orm, läste just en artikel om en pastor som i samband med en predikan hade med sig en giftorm upp på podiet och , jodå , han dog där, han hade med andra ord en övertro på Jesus, det höll inte hela vägen så att säga. | |
| stuvelsberg | 2013-06-19 17:03 | |
![]() | Men det tillhörde förmodligen en av dom delarna i bibeln som man inte borde anammat, men det visste väl inte goa pastorn om. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-19 18:10 | |
![]() | Pink,I sverige bestämmer man själv om man vill göra abort eller äta P-medel eller använda kondom I katolsk tro och iprotestantisk tro och i frikyrko tro,Ingen Pastor /präst bestämmer över någon när det gäller Kristen tro i Sverige,I andra länder är det annorlunda.Men kan bara tala om Sverige efter det är det jag känner bäst till. | |