Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 69 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2015-12-29 14:40 | |
![]() | Limpan. Vi är oense om ekonomin, men jag hade missat din sunda inställning till processen. Tar på mig det. | |
limpan__2 | 2015-12-29 15:05 | |
![]() | Rhotheta, lätt hänt i en tråd med några tusen inlägg. Men jag har på känn att vi är rätt oense om nivåerna men det får bli ett framtida trätoområde. Däremot får någon av er gärna förklara hur en ökning i BNP per capita, kontrollerat för inflationen, från 257 000 till 404 000 (eller då 57%) under de 30 år som vi har haft en allt generösare migrationspolitik (om än med perioder av motsatsen i slutet av 80-talet) kan anses vara en tid när vi sänkt vår ekonomi? Att man ogillar hur samhället har förändrats och att man tycker att några, flera eller alla saker fungerade bättre "förr" må vara en sak, och man får även ogilla ett mer etniskt heterogent samhälle i sig, men den ekonomiska utveckling vi har haft under samma period har varit god. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-29 15:21 | |
![]() | micro, Dina påståenden var dessa: ”man beviljar uppehållstillstånd för att människor skall slippa göra militärtjänst och av ekonomiska skäl”. Eftersom att det strider mot det uppenbara så vill jag att du specifikt visar mig vilket lagrum man stödjer sig på när man ger asyl 1) för att den sökande ska slippa militärtjänst, eller 2) av ekonomiska skäl. Rhotheta, Är vi överens om att Migrationsverket har i uppgift att utreda identitet och säkerställa den med beviskravet ”sannolik” och att en utredning (oavsett hur man ser på om den är tillräcklig eller inte) utförs? I så fall blir frågan huruvida man anser att beviskravet ”sannolikt” inte är tillräckligt eller huruvida Migrationsverket inte fullgör sitt uppdrag eller inte. Kan vi klargöra vad vi diskuterar? Janne, Det intressanta att diskutera här är om tjänstefelen är satta i system. Det är du inte rätt man att uttala dig om, skriver du. Då kanske du inte ska göra det heller? :) | |
micro113 | 2015-12-29 16:02 | |
![]() | limpan__2 Ett ökat BNP betyder att det rullat runt mer pengar för tjänster och varor - inte att det generella välståndet eller statens välmående faktiskt ökat. Om staten själv betalar för det ökade BNP:n med lånade pengar så är det frågan om en lånekarusell. Lån skall betalas. Titta istället på bostadsmarknaden, arbetsmarknaden, statusen för sjukskrivna, handikappade, socialbidragstagare osv .. så ser du vilka försämringar vårt samhälle gått igenom. | |
micro113 | 2015-12-29 16:04 | |
![]() | liminal Jag har visat dig länkar från migrationsverket som berättar att 100% sökande beviljades asyl med just de grunderna (från Eritrea). Jag har också visat att det är skäl för iranska afghaner att ta till sig Sverige osv.. Anser du att lagstöd inte finns så föreslår jag att du informerar migrationsverket om deras felaktiga beslut. | |
micro113 | 2015-12-29 16:06 | |
![]() | liminal Varför är inte Janne rätt man att uttala sig om det? Vem är det menar du? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-29 16:30 | |
![]() | Rhotetha, Då kanske du har missat att även jag är överens med Limpan_2 om hur ordningen ska se ut på migrationsområdet? Kan det vara så att vi är någorlunda överens om detta också då? I så fall får jag köpa en sprittuschpenna och rita ett kors i vardagsrumstaket. :-) | |
Lågintensiv | 2015-12-29 16:40 | |
![]() | Bråk på asylboende. Totalt elva polispatruller involverade. De fick separera grupperingar åt. Sju anhållna, om jag minns rätt. Är det bara jag som tycker det här känns olustigt? Liminal, totravel och co - tror ni de här kontroverserna är isolerade händelser eller utgör de ett mönster som vi kommer se en fortsättning på ute i samhället? www.dt.se/dalarna/al...r- pa-plats | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-29 16:46 | |
![]() | Lågintensiv, Jag har tidigare sagt att jag har tyckt det varit oväntat lite bråk. Åtminstone sådana bråk som hamnar i polisens ingripanderegister. Nu kanske det går åt det hållet att det blir så mycket bråk som jag från början trodde det skulle bli. Jag tror inte att detta kommer att fortsätta utanför asylboendena i någon större utsträckning. Det som händer nu är normal gruppdynamik om man betänker att bakgrunden för de boende är skiftande och att de ofta kommer från svåra omständigheter. Tussa ihop 100 slumpmässigt utvalda svenskar i ett trångt boende och ge dem alldeles för lite att göra så kommer det även då att bli bråk. | |
janne121212 | 2015-12-29 16:48 | |
![]() | liminal, du verkar ha mer än lovligt svårt att fatta vad man säger. Det var du som drog in tjänstefel in bilden och då kommenterade jag att det funnits sådana. Jag har aldrig påstått att MV begår tjänstefel som myndighet. Jag har bara sagt att dom inte har möjlighet att göra dom kontroller som det skulle krävas av dom för att dom skulle kunna göra korrekta och rättvisa bedömningar. Vill du kalla det för tjänstefel? Tydligen. Det handlar alltså inte om medvetna fel begångna av någon tjänsteman, men slutresultatet blir en situation där vi inte vet om rätt beslut fattats. Summa summarum, jag är inte rätt man att uttala mig om tjänstefel och därför gör jag det inte, comprendo. | |
Lågintensiv | 2015-12-29 16:49 | |
![]() | Men inte tydliga grupperingar utifrån religiös tillhörighet? Och att den identiteten är stark visade ju micros länk (var det väl?) som ni iofs fnös åt pga urvalet. | |
ingson | 2015-12-29 16:50 | |
![]() | Nå, en undran: Är det så att ovilja att göra värnplikt i det landet man bor i är tillräckligt asylskäl? | |
janne121212 | 2015-12-29 16:55 | |
![]() | Tussa ihop 100 svenskar som levt i krig och med fara för sitt liv så lovar jag dig att det skall mycket till för att det ska bli bråk. Vi skulle i alla fall inte slåss om religiösa attribut. Fattar inte att du överhuvudtaget är beredd att avdramatisera att folk hotar varandra och personal med kniv och våldshandlingar när man fått livet till skänks. Du har nog inte så mycket tro på människan som du inbillar dig. | |
micro113 | 2015-12-29 16:58 | |
![]() | ingson Ja, för afghaner och eritreaner så är det tydligen det. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-29 16:58 | |
![]() | Lågintensiv, Det var inte bara urvalet som var märkligt. Det var även metoderna och frågeställningarna i studien. Sedan kände jag mig mycket kritisk till hur slutsatserna förvanskades av Ingrid Carlqvist i artikeln som först länkades till. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-29 17:02 | |
![]() | janne, Jag har i mitt liv relativt mycket erfarenhet av gruppdynamik under pressande former och jag gör min bedömning efter dessa erfarenheter. Jag har även goda teoretiska kunskaper om gruppdynamik eftersom jag har utbildat mig till sjöofficer. I den utbildningen ingår väldigt mycket om gruppsykologi. Jag väljer att stödja mig på dessa erfarenheter och struntar i hur du gissar att det ska bli. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-29 17:02 | |
![]() | *fått relativt | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-29 17:04 | |
![]() | janne, Jag avdramatiserar inte. | |
micro113 | 2015-12-29 17:07 | |
![]() | totravel På vilket sätt förvanskade IC resultaten? Jag bad tidigare om en redogörelse för de faktafel du/ni tillskrev henne .. men fick inget svar. Du får gärna ge ett nu. | |
janne121212 | 2015-12-29 17:18 | |
![]() | totravel du känner ju mig hyfsat bra vid det här laget och är väl förtrogen med min "konspiratoriska agenda". Jag tänkte bara fråga dig om du kan länka mig till någon artikel i Expressen/Aftonbladet som beskriver händelsen igår på Trängslets asylboende. Jag kan inte hitta någon. Kan du? | |