Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 00:32 | |
![]() | "If there is a god. He will have to beg my forgiveness" Inristat i ett koncentrationsläger under andra världskriget av en judisk fånge. Enligt bibeln är judarna guds utvalda folk. Hur tänkte han där egentligen... | |
| Rultatultan | 2013-06-23 00:49 | |
![]() | @Linders Tror inte det var Gud som tänkte där faktiskt... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 00:54 | |
![]() | Alltså faller argumentet om allsmäktighet. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 00:56 | |
![]() | Ska man följa vad Gud gör? Inte ingripa vid hemskheter även om man kan förhindra det. Det ska jag lära mina ungar. Ser de någon som blir mobbad i skolan, titta bort och låt den fria viljan verka. Så gör ju Gud! | |
| Rultatultan | 2013-06-23 01:11 | |
![]() | @nulltj Nej? Gud ingriper inte alltid i skeendet så som vi önskar. Hans planer och tankar är inte våra. Det var människan som skapade Buchenwald. Åter igen - fria viljan. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 01:13 | |
![]() | @Linders Många människor förlitade sig på Gud genom förintelsens fasor, precis som människor idag förlitar sig på Gud. Och har gjort i alla tider. DET är kanske något att lära ut? Gud har aldrig lovat att han ska bespara någon lidande. Däremot är han alltid med genom det svåra. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:14 | |
![]() | Men Gud är ju det mest kärleksfulla som finns och han får ju vara i himmelen. Att agera precis som han gör bör ju ge en biljett direkt till honom med! Så, inte ingripa vid styggelser även när man kan förhindra det! Lev som Gud lever. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:15 | |
![]() | Jag kan vara med genom det svåra med. Tillochmed filma och lägga upp på youtube. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:18 | |
![]() | För alla ni har kallat honom kärleksfull. Det vill jag med vara, så kommer agera som han gör, till min förmåga. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 01:21 | |
![]() | @Linders Snäll du...men jag hade inte velat förlita mig på dig i mina livskriser. Sorry...inget personligt ;) Men ja, han är det mest kärleksfulla som finns. Antingen förstår du inte en smula av Guds natur eller så vill du inte fatta och bara tyka dig. Gud kommer att ingripa vid det som bibeln kallar "tidens slut". Var så säker :) | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:31 | |
![]() | Skillnaden är ju att han kan förhindra livskrisen men väljer att inte göra det. Säg att det värsta händer. Man förlorar en närastående. Säg att en människa hade kunnat förhindra det men valde att inte göra det, men stöttar en sedan. Det kallas knappast för kärleksfullt. Det är mer sadistiskt. Men om man är gud så är det kärleksfullt. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 01:35 | |
![]() | @Linders Skillnaden är att han låter människan göra sina egna val i livet utan att trampa in på hennes eget område. Du kan inte göra den jämförelsen. Gud är inte en människa. En människa är inte Gud. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:40 | |
![]() | Han låter väldigt egoistisk. Tur att man inte har honom med sig i livskriser. Det hade känts som man brytit benet och haft en läkare bredvid sig som istället för gipsa en osv, hade sagt "there, there". ;) Kunde han åtminstone inte gjort så Klara Hitler fick ett missfall... Eller skjutit lite på hennes "vecka". Det tycker jag att man kunde ha krävt. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 01:43 | |
![]() | @ Linder Off topic Det finns gott om såna läkare :( Jo, man kan tycka att han borde gripit in och stoppat det hela. Det kan man tycka han borde gjort redan när Eva var på väg att snaska frukt också. Men det gjorde han inte. Fri vilja. Den går inte att kompromissa med om man heter Gud. Det går nämligen aldrig att TVINGA en människa att älska en annan människa. Det går inte heller att tvinga en människa att älska Gud. Inte ens Gud kan det - för då vore kärleken inte kärlek och man vore tillbaka på ruta 1. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:52 | |
![]() | I mina öron låter det bara som att människan formar religionen utifrån vad hon ser; 'förintelsen var inte guds verk och skedde pga den fria viljan'; anpassar, skarvar och förklarar runt för att det ska gå ihop. Inte att det faktiskt finns en allsmäktig och allgod gud. | |
| SkySpy_ | 2013-06-23 01:52 | |
![]() | Rultatultan: så gud är alltså en enkel person då som varken kan ingripa eller göra något alls? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:55 | |
![]() | Varför ledsen smiley? De är ju lika kärleksfulla som Gud! Att låta Klara inte bli gravid med just Adolf har ju inget med fri vilja att göra. Alla får ju precis som de vill, förutom Adolf, men honom kunde ju Gud skickat direkt till helvetet (som allsmäktig så visste han ju redan innan vad som skulle hända). | |
| Rultatultan | 2013-06-23 01:55 | |
![]() | @nulltj Den VAR inte Guds verk. Varför skulle Gud - som skapade människan till sin avbild - vilja ta död på en massa människor? Högst ologiskt. @Skyspy JAg skulle iofs inte kalla Gud en person...Visst både kan och vill han ingripa. När och hur han gör det är en annan sak. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 01:56 | |
![]() | @Linders Tänker inte bevärdiga din smiley comment med en bokstav till. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 01:57 | |
![]() | Ja, väldigt ologiskt. Och lika dålig logik i att vara allsmäktig, dvs ha all makt, och inte stoppa det. Varför det nu ens startade, den logiken håller inte heller? | |