Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
FLuBBeR - Ej medlem längre2008-05-21 21:39
Antal inlägg: 3784

...diskussionen kring fenomenet är intressant oavsett såklart. :/

Basta - Ej medlem längre2008-05-21 21:41
Antal inlägg: 3528

Egentligen så är jag så djävla trött på denna moralpanik.
Vad har ni för ungar som inte kan ta hand om sig på krogen (utan alltid ska hämtas).
Och sen är dom så otroligt viljesvaga så att en vilsen person kan locka massor av barn in i en "sekt".

Intet2008-05-21 21:41
Antal inlägg: 557

Äntligen en kyrka som inte tillber högre krafter utan istället inre krafter. Church of Satan folks! Jag säger bara det!

Snoosy2008-05-21 21:44
Antal inlägg: 4273

katalia, det var snällt sagt av dig..

upa,
Så du är för att homosexuella ska få skaffa barn ??
varför är du alltid emot mig ?? katalia snackar om att det är jag som känner nått kallt från dig, men det är ju så det är.
Du kanske håller med mig i något ? eller är allt jag säger emot dina principer ??
Alltid då du kommer in i en dikussion, så är det för att du har något att säga mig, negativa saker..

Gariam, du vill inte att människor ska hamna i en livskris, men ändå så tycker du att alla måste få leva sitt liv.
varför kan du inte, om du ser att en person mår dåligt, hamnat på fel spår, hjälpa ??

Gariam - Ej medlem längre2008-05-21 21:44
Antal inlägg: 2590

Henn: Att försöka tvinga en vuxen människa som vill vara med i en sekt att inte vara med i en sekt är det jag ifrågasätter, eftersom jag tycker att det är på samma nivå som att påstridigt vilja "frälsa" någon. Men att berätta för andra vad man själv känner och tänker om saker är väl alltid bra sålänge man utgår från sig själv, och ingenting jag skulle få för mig att argumentera emot. Jag tycker såklart att det är skitbra att dela med sig av sina erfarenheter, sådant brukar vara väldigt givande och framförallt så talar den personen utifrån sig själv och ingen annan.

Snoosy2008-05-21 21:45

basta, nä det handlade inte om barn från början. Det var inte därför jag propagerade mot scientologin.

Dr Ultrabra - Ej medlem längre2008-05-21 21:45
Antal inlägg: 121

kan sorgset konstatera att majoriteten av de som skrivit här är sk easy targets för de flesta sekter..

Gariam - Ej medlem längre2008-05-21 21:46

Snoosy: Ingen kan någonsin hjälpa en annan människa som själv inte vill bli hjälpt.

upa - Ej medlem längre2008-05-21 21:46
Antal inlägg: 2565

Snoosy, om du vill reda ut något så får du gärna skicka ett personligt meddelande.

Henn Glysén - Ej medlem längre2008-05-21 21:46
Antal inlägg: 691

Dr Ultrabra 2008-05-21 21:45
"kan sorgset konstatera att majoriteten av de som skrivit här är sk easy targets för de flesta sekter.."

Vad grundar du det på?

Gariam - Ej medlem längre2008-05-21 21:47

Ultrabra: Du känner ju inte ens någon här. Come on! Skämtar du eller?

Snoosy2008-05-21 21:48

Svara gärna på frågan här, upa.
Är du för att homosexuella skaffar barn ?
För jag måste ha missat något i den tidigare tråden omd u är för

Henn Glysén - Ej medlem längre2008-05-21 21:50
Antal inlägg: 691

Okej Gariam, tack för det svaret (2008-05-21 21:44). Då är vi på samma våglängd.

Snoosy2008-05-21 21:50

Gariam. Det går inte att hjälpa en person som inte själv vill bli hjälpt. Det hålelr jag med om.
Men ofta handlar det inte om det när det gäller personer som går med i sekter. Dem blir hjärntvättade.
Så det kan i många fall gå bra att hjärntvätta tilbaka dem till det vi kallar ett normalt samhälle.

Guppa - Ej medlem längre2008-05-21 21:51
Antal inlägg: 355

Tråden handlar in om homosexuella ska få skaffa barn eller inte.

katalias - Ej medlem längre2008-05-21 21:51
Antal inlägg: 2032

En reflektion kring sekter, religioner och andra slags samfund är att alla har inslag av universella sanningar. Se bara på hur kristendomen adapterade de gamla hedningarnas ritualer och trossatser. Se hur lika kristendomen och islam faktiskt är. Se hur scientologerna erbjuder vägen till ett lyckligt liv, precis som alla andra andliga grupperingar. Buddhismen, till exempel.

Vem var det som sade "religion är folkets opium"? Det tycker jag stämmer riktigt bra.

Att verkligen TRO, att känna att "det HÄR är min sanning!" måste vara en fantastisk... bliss. Själv är jag tydligen agnostiker, efter vad jag har förstått. Jag är övertygad endast om att jag aldrig under min livstid kommer att kunna bli övertygad om något, utom det jag kan känna, se och höra. Jag kan tycka att något är mer trovärdigt än det andra, men jag skulle inte ta några avgörande beslut i livet på endast en sådan känsla. Jag skulle inte inrätta mitt liv efter trossatser som jag inte helhjärtat VET är sanning, och det kommer jag aldrig kunna veta.

Men ändå... lite avundsjuk är jag, på de som är kapabla att verkligen tro.

Är scientologerna farliga för svaga människor. Säkert. Ska de räddas? Gärna, men inte mot deras egen vilja. Så länge Guppa, exempelvis, vill vara scientolog så måste det ju få vara hans val. Liksom Richard Gere och alla andra väljer att vara buddister, liksom Usama väljer att vara muslim (och terrorist).

Glenn Hy... Nej, förlåt, Henn Glysén, berätta hur du utifrån dina erfarenheter tycker att en oroad omvärld ska agera för att "rädda" svaga människor som eventuellt hamnar i sekters klor.

Snoosy2008-05-21 21:53

Nä, den handlar inte om homosexuella.
Men ett svar vil jag nog ha från upa ändå..

Dr Ultrabra - Ej medlem längre2008-05-21 21:54
Antal inlägg: 121

henn + gariam: låg iq/utbildningsnivå eller svag mental hälsa är en förutsättning, och det finns ju en salig blandning med exempel här.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-05-21 21:55
Antal inlägg: 993

Skulle precis ge mig till att skriva men katalias hann före. Håller fullständigt med om att en stor del av fenomenet med sekter och religioner är just att man får en väldigt stark positiv känsla av att sitta inne med 'svaret'.

Alla har ngn form av problem med tvivel eller osäkerhet och att plötsligt ges en 'paketlösning' på allt måste vara väldigt skönt. Varför skulle man vilja lämna ngt som har gett en en starkt ökad självkänsla? Ett självförtroende som man kanske inte ens var medveten om att man skande.

Guppa - Ej medlem längre2008-05-21 21:56
Antal inlägg: 355

Dr

Eftersom du tycks veta så mycket om alla här. Vad har jag för IQ eller utbildningsnivå tex? Precis du har ingen aning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?