Spelrum
Giraffen | 42 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 20 270 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
CHL | 2008-06-12 22:16 | |
![]() | le-lou... nej nej, jag upprepar gång på gång hur mycket jag lärt mig... men hur okunnig jag fortfarande är... | |
CHL | 2008-06-12 22:18 | |
![]() | kamphundsuppfostran i sverige förekommer nästan bara bland blandraser.. lisatheman | |
lisatheman | 2008-06-12 22:19 | |
![]() | haha. då var det stor vits med förbud av "kamphundsraser". | |
CHL | 2008-06-12 22:20 | |
![]() | ditt sista inlägg le-lou... var det bara för att du faktiskt inte har nån veterinär som förespråkar blandraser och blandrasavle... skulle gärna villa se en sån. Vore intressant. | |
lisatheman | 2008-06-12 22:20 | |
![]() | har hellre ingen veterinär alls än den veterinär som säger att jag ska ta död på friska valpar! | |
CHL | 2008-06-12 22:21 | |
![]() | ja lisatheman: Då man ofta korsar kamphundarna för att få en ännu starkare ras | |
CHL | 2008-06-12 22:22 | |
![]() | lisatheman... självklart ska man inte det, inte enligt mig iaf. Men man ska ta en abortspruta när man klantat sig tycker jag | |
lisatheman | 2008-06-12 22:22 | |
![]() | det har som sagt inte med blandrasavel att göra. det har med vanskötsel att göra. | |
lisatheman | 2008-06-12 22:23 | |
![]() | varför det, om man vill behålla valparna? | |
CHL | 2008-06-12 22:23 | |
![]() | vilket av det lisa? | |
lisatheman | 2008-06-12 22:24 | |
![]() | uppfostran av kamphundar.. | |
CHL | 2008-06-12 22:24 | |
![]() | jo.. men att behålla valparna innebär att man förespråkar blandrasavel.. och att man riskerar extrema sjukdomar om någon avlar vidare på bland, bland rasen... | |
CHL | 2008-06-12 22:25 | |
![]() | uppfostran av kamphundar har väldigt mycket med avel att göra, för dom skapar ofta dom kamphundarna dom söker. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:25 | |
![]() | CHL: Jag är medveten om att det finns påståenden om "antagligen". Är inte insatt i frågan, så jag säger inte emot dig. Jag får nöja mig med att det går att urskilja liknande utseende och beteenden hos vissa typer av hundar som man kan se hos vargen. Samt att jag har sett lyckade varghybrider (lagliga, enligt ägarna). Jag menar att jag själv rent subjektivt tycker bra om husky och uppfattar den som en frisk ras fysiskt och mentalt. Men någon annan kanske brinner för mops och jag skulle knappast nedvärdera en mops för att den ser mindre spänstig ut eftersom den har andra kvaliteter. Framförallt är det en levande varelse. Blir hundarna sjuka och lidande måste de väl avlivas oavsett ras, eller hur? Det är något alla hundägare kan råka ut för. | |
CHL | 2008-06-12 22:26 | |
![]() | finns få seriösa pitbulsuppfödare... vet faktiskt ingen svensk. Vill man ha en renrasig pitbul så får man la importera .. kan ju finnas nån, osäker där. Resten är blandrasavlare | |
CHL | 2008-06-12 22:29 | |
![]() | ja budalv... en hund och varg har lite liknande beteenden, men en hel del skiljer. Forskning visar numera på att hunden icke härstammar från vargen. Husky är ett oerhört vackert djur. | |
lisatheman | 2008-06-12 22:29 | |
![]() | Okej. Jag pratar inte om enstaka raser. Blandraser i allmänhet. blandraser är i allmänhet friska. Precis som renrasiga hundar. Är man okunnig ska man inte avla alls. Gäller både om man har rena och blandade hundar. | |
le-lou | 2008-06-12 22:48 | |
![]() | CHL, ja du vädrade lite och en sökning på google gav tex vovve.net/Artiklar/R...al pkop.asp Jag tror ingen framhåller blandningar framför renrasiga som ni gör, det är väl det som är skillnaden. För "oss" duger bägge sorterna, medan ni vill döda de blandade... Här skriver veterinären ganska sakligt känns det som, och lämnar beslutet till köparen att välja, ras eller blandning. Något som jag tror de flesta veterinärer håller samma inställning till. Många gånger tycker veterinärer att blandningar är friskare generellt. Jag ska be att få påpeka att jag inte tycker att inavel är något bra och inte heller jag uppmanar till systematisk avel hur som helst, MEN att jag aldrig skulle komma på tanken att döda levande djur för att de har fel föräldrar. Vissa blandningar är utmärkta exempel dessutom, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om de mest lyckade blandningarna om 10 år står som regelrätta och godkända raser inom SKK. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-06-12 22:50 | |
![]() | "ja budalv... en hund och varg har lite liknande beteenden, men en hel del skiljer. Forskning visar numera på att hunden icke härstammar från vargen. Husky är ett oerhört vackert djur." Hm, är det alltså verdertaget nu att den inte gör det? Det kände jag inte till, jag trodde det bara var forskning än så länge :) Jag stryker "härstammar" ur resonemanget ;) | |
le-lou | 2008-06-12 22:54 | |
![]() | Forskning visar visst på att hunden härstammar från vargen, bara att inte våra nordiska hundar härstammar från den skandinaviska vargen, utan för redan tämjda hundar? Och de hundarna i sin tur härstammar från en varg, vi får väl anta att de vargarna inte bodde i sverige således... | |