Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
upa - Ej medlem längre2008-06-25 17:20
Antal inlägg: 2565

trashone, hade jag varit i behov av tvångsvård så hade jag önskat att jag fick det, ja. Nu har vi ganska stor frihet att förstöra våra liv utan att faktiskt göra något åt det men samtidigt ha rätt till fullgod vård. Det ligger både positivt och negativt i det. Många anorektiker dör eftersom man inte anser sig ha rätt att kränka någons självbestämmanderätt. Personer med fetma brukar bara gå en lite mer långsam död till mötes.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-25 17:21
Antal inlägg: 6521

Jag skulle nog behöva lite tvångsvård.

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 17:26
Antal inlägg: 18678

Så det är egentligen vårdpengarna som svider. Inte viljan att hjälpa.

Tvångsvård vet jag inget om, önska sig mer ingripanden kan man ju.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 17:33
Antal inlägg: 1302

trashone, jag skrev ett inlägg tidigare i den här tråden om att försöka se mer än en sida av saken. När du försöker tillskriva någon en åsikt genom att tvinga dem att begränsa ursprunget till sin åsikt till en enda sak så förstör du på ett ganska plumpt sätt möjligheten till diskussion.

Jag tycker att vi kommit längre än så i den här tråden, jag känner att jag fått gehör för vissa av mina tankar även om jag kanske uttryckte dem lite väl hårt här och där, carlmartin och många andra lirkade och försökte hitta en slags medelväg där vi kunde kommunicera och med det lyckades vi komma vidare. Jag tycker du ska följa carlmartins exempel och bjuda till lite, istället för som nu sätta käppar i en diskussion som äntligen börjat få lite fotfäste.

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 17:37

Ordprofeten: Fotfäste=du har fått sagt ditt och några håller med?

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 17:39
Antal inlägg: 1302

trashone, jag menade att människor som från början hade svårt att förstå och respektera varandra lyckades hitta lite gemensamma hållpunkter och komma tillbaka till en respektfull diskussion.

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 17:44

Hmm du är på tok för snäll nu.

Jag har svårt för dina åsikter i frågan, men visst, lite respekt skadar inte att ge.

upa - Ej medlem längre2008-06-25 17:53

Trashone, man brukar vanligtvis inte bli kritiserad för missriktad empati eftersom folk generellt har svårt att känna igen det. Det blir så mycket enklare om alla får vara offer eftersom man slipper ta sitt eget ansvar då. Empati kan uttrycka sig på olika sätt och man behöver inte vara fundamentalt oense bara för att man har olika åsikter om hur målet ska uppnås.

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 17:56

Jag har iofs inte tillskrivit feta en offerroll. Och just nu delar inte alla samma måltanke.

upa - Ej medlem längre2008-06-25 17:59

Jag kan hålla med dig där. Det verkar som det finns två olika uppfattningar. Den ena är att låta folk dö, den andra är att förhindra det.

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 18:00

+ min då :)

Candee2008-06-25 18:08
Antal inlägg: 1256

Orkar inte läsa alla trådar..
Jag ser på det så här: De som är feta och lider av sin fetma borde göra något åt de om de kan. För de mår ju dåligt av det fysiskt.
De som lider av sin femta för utseendest skull bör göra något åt det för att må bra psykiskt. Om hälsorisker finns så självklart även för det.

De som är småfeta har väl all rätt att vara det. Vem är det som säger att alla människor måste ha en idealvikt? Media är en stor bov som tutar i människor att man måste vara smal + en massa annat skit och de som slukar detta följer med strömmen precis som alla andra.

Personligen tycker jag människor är vackra i alla storlekar och skepnader, jag är väl kärringen i motvind som tycker att det är helt ok aatt vara småfet, helt ok att vara rund..så länge man själv inte lider ut aav det..vem är det som säger att man måste träna som en idiot bara för att se ut på ett visst sätt eftersom alla förväntar sig att man ska se uut just på det sättet = idioti, enligt mig.

Ne, så länge man är någorlunda sund och tänker på vad man stoppar i sig så är det väl upp till var och en själv hur smal/tjock man vill vara.

Snoosy2008-06-25 18:08
Antal inlägg: 4273

Måste fråga dig iaf profeten. Fick nämligen aldrig nått svar direkt.
Anser du fortfarande att en del mediciner inte påverkar vikten ?

Snoosy2008-06-25 18:12

Candee,, du får det tyvärr att låta lite enkelt.
Det handlar ju inte alltid om att vilja vara tjock..

På dig låter det som att det är okej att vara lite småfet, men inte mer än så ? Var drar man gränsen ??

Candee2008-06-25 18:21

Neej...jag menade inte allt så..:) Menade att om det är en hälsorisk så bör man göra något åt det för hälsans skull. Jag skrev aldrig att det är enkelt..men börjar man nånstnas och är envis så går det, sakta men säkert. Det har inget med okej att göra utan för hälsans skull. Jag tror nog inte någon vill vara rejält överviktig men vissa av olika orsaker, vad de än må vara.

Vad jag mer syftade på att vissa kanske inte bryr sig så mycket om att vara lite småfeta eftersom de trivs som de är. De bryr sig inte om jagandet på kalorier och eviga tränandet för att accepteras och godkännas av andra, ibland även sig själv.

Vad jag menade är att låt alla vara som de är. Lider de utav sin femta så bör man göra något åt det... kanske ska tilläggas: om man kan göra något åt det.

upa - Ej medlem längre2008-06-25 18:21

Snoosy, jag tror man måste klargöra vad det är man menar när man säger att mediciner kan påverka vikten. Lång behandling med höga doser kortison kan leda till cushings syndrom. Det är ett sjukdomstillstånd. Andra mediciner kan höja aptitet vilket fortfarande kräver att man äter för mycket. Medicinerna i sig påverkar inte vikten utan dess bieffekter kan göra det. Vet man om att man tar mediciner som påverkar aptiten bör man anpassa sig till det. Själv tar jag mediciner där aptitlöshet är en vanlig bieffekt. Jag äter ofta för att jag måste. Aptitförlust är annars en mer vanligt förekommande bieffekt bland mediciner än ökad aptit.

Snoosy2008-06-25 18:25

candee,, jag köper det! :)
Även om jag egentligen inte ser så stor skillnad på dom som är lite överviktiga och dom som är rejält. Hälsoskadligt kan det vara vilketdera.

Snoosy2008-06-25 18:32

upa, du har så rätt. Jag ska hängas :)

Candee2008-06-25 18:35

Skillnaden ökar med varje kilo så nog spelar det en roll. Det är alltid större hälsorisker ju kraftigare man är. Sen spelar självklart kondition, sjukdomar mm en stor roll i det hela. Vad jag menade var att man automatiskt inte behöver vara en hälsofara bara för att man är överviktig som många verkar tycka.
Man kan bli sjuk av många olika orsaker..
..konstigt att ingen hackar på rökare här inne..de om några löper minst lika stora risker som överviktiga. Men mer sällan finns det trådar om enbart rökning..?
Sen kan vi ju även lägga till stor konsumtion av alkohol..även det en rejäl risk..etc, etc....

kickilina232008-06-25 18:39
Antal inlägg: 8

Ojojoj...ja vad säger man...man blir lite upprörd av att läsa det här...Snacka om delade åsikter..å det är ju som det är..Kan säga så här...Jag har dom i min vänskapskrets som är överviktiga..En del i min familj är överviktiga med...Anledningarna till deras övervikt är bla: anhöriga som gått bort, Tröst ätande, Graviditeter, sjukdomar och mediciner mm.. Jag anser att en person som är överviktig inte är lat..Dom rör på sig dom jobbar å dom står i... Stör mig lite på att överviktiga enligt vissa inte ska äta fet mat så som pizza, hamburgare mm. Men det ska ju ingen göra.. Eller hur?! Om alla ska vara som en medelsvensson så skulle inte forkningen eller något ha kommit så långt som den gjort idag. ALLA HAR VI VÅRA FEL OCH BRISTER!!!! Ingen är PERFEKT! skulle alla vara perfekta så skulle folk ändå ha något att klaga på...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?