Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 615 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:18 | |
![]() | Då har du ju själv generaliserat på exakt samma sätt som ordhämnaren: "Därav tror jag till skillnad från dig (om jag nu tolkar din syn på ett bra utseende rätt), att någon som ser fattig och väldigt spartansk ut, har mer att erbjuda på insidan än någon som är väldigt uppklädd." Det kan ju vara vem som helst, en lättpåverkad person som säljer hus och hem, lämnar sina barn och drar till Goa, en partnermisshandlare som köper sprit för sina pengar istf nya kläder och ny bil. En snål människa som varken ger till sig själv eller andra. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:20 | |
![]() | Budalv: Ja, som jag sa i föregående inlägg, så tar jag inte så mycket ställning personligen. Jag skrev sådär, för att möta ordis argumentation. Jag går inte runt och bedömer folk utan att veta mer om dem än utsidan. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:21 | |
![]() | Det blir lite konstigt om du ber ordhämnaren att bemöta andras inlägg men inte kan svara för din egen argumentation. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:22 | |
![]() | Nattravn, tack :) Budalv, när man tar hand om sig och tränar regelbundet så sköter många saker sig självt, hyn blir till exempel bättre, håret växer och frodas och man mår naturligtvis bättre psykiskt. Man har också ofta en bättre självbild, man ser resultatet av den energi man lägger ner och får ökad självkänsla. Samtidigt motiveras man av att konkretisera och man blir mer orädd att ta sig an nya utmaningar. Ytan kan i många fall spegla en inre övertygelse, törst efter att förbättra, komma vidare och försöka förstå sin omgivning. Visst finns det korkade människor som föds vackra, men många av dem slutar med för stort midjemått vobblandes fram genom köpcentrens fryst-färdigmats-avdelnin g i för små gröna spandexbyxor... sorgset släpande på en barnvagn vars innehåll de bara vill bli av med... Jag tror inte att man vill försumma sin kropp eller sitt utseende om man vet med sig att man har en bra insida, tvärtom. Det finns säkert undantag, men de förefaller vara ganska få så vitt jag har kunnat se. Vad gäller utsidans betydelse så är den väldigt stor, senast idag ägnade jag mig åt ett experiment jag då och då gör, att le mot alla jag träffar, en ytlig gest som egentligen inte betyder så mycket, men gör en väldigt stor skillnad i hur man blir bemött, att man dessutom klär sig väl och har piffat till sig spelar naturligtvis också roll. Man kan träffa många trevliga människor genom ett leende och visst kan man knyta nya bekantskaper med människor man väljer ut enbart på utseende, jag träffade min fru på just det sättet faktiskt, hänförd av hennes skönhet presenterade jag mig utan att egentligen kunna hennes språk, som tur var kunde hon engelska. När det visade sig att hon var betydligt mer än bara vacker kändes det vettigt att försöka upprätta någon slags kontakt och det slutade ju lyckligt. Jag tycker det är viktigt att människor får en bra bild av mig, jag är fåfäng och trivs med att spegla mig i min omgivning, jag tycker om uppskattning och tycker om att både ge och få komplimanger, jag tänker inte gå in på mitt yrkesval men de sidorna av min personlighet spelar stor roll även där. Det kan naturligtvis ses som svagheter, men jag trivs och lider verkligen inte av dem så jag tycker inte att det är något jag behöver arbeta med just nu. Dyslekso, du får ett lite kortare och mindre personligt svar. Man kan lätt tro att vackra människor har det lättare i livet, på vissa sätt stämmer det, men de kan också hamna i ganska märkliga situationer, man kan lätt hamna i dåligt sällskap om man är vacker, inte minst om man är kvinna. Dessutom tvingas man hantera fler konflikter eftersom man ofta hamnar i centrum, vackra människor kan vara tysta och försynta men är ofta betydligt bättre människokännare än vad många vill tro, det gäller faktiskt även korkade vackra människor, om man bara orkar gräva lite. Att någon är välklädd betyder inte att de alltid är det eller alltid har varit det, man ska nog inte döma någon som klär sig väl mer än man dömer någon som inte gör det. Att man klär sig illa kan bero på många saker, dålig smak, ont om pengar, bristande intresse osv. Att man klär sig väl brukar vara ett resultat av att man har råd och bryr sig, två saker som åtminstone antyder ett visst engagemang, både i sig själv och omgnivningens uppfattning. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:22 | |
![]() | Om den inte var på skämt då, som min. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:22 | |
![]() | Jag skrev ju "Om man nu måste göra bedömningar av utsidor på folk." som sista mening för att poängtera att jag inte tycker om att bedöma folk på det viset. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:31 | |
![]() | ordhämnaren: Jag tycker fortfarande inte efter att läst allt du argumenterat för, att utsidan är viktig. Jag tror inte jag kommer ändra mig heller, oavsett hur mycket jag läser av folk som anser det motsatta av vad jag gör, för det verkar mest vara en fråga om uppfattning av vad som är viktigt i livet. Jag ger inte en människa som ler åt mig och är välklädd mer chans att få tala med mig, än en uteliggare som inte kan le för han är så narig att läpparna spricker av det. Jag tror det finns andra anledningar att fattiga och trasiga människor är just detta, annat än att de "inte tar hand om sig". Tack för det utförliga svaret dock. Hoppas inte jag tolkar dig fel, och framställer dig som en ytlig idiot i onödan. :) | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:33 | |
![]() | Jag tycker att det är okej med en ful insida till en viss gräns. | |
| imw | 2008-07-11 18:41 | |
![]() | Ja dom flesta av er killar tycks ha förstått i alla fall att det inte är ni som väljer livspartner, utan det gör kvinnorna! Så ni får väl fortsätta att hålla tillgodo med det som bjuds !!! Ha-aha ! Eller va? | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-11 18:41 | |
![]() | "Budalv, när man tar hand om sig och tränar regelbundet så sköter många saker sig självt, hyn blir till exempel bättre, håret växer och frodas och man mår naturligtvis bättre psykiskt. Man har också ofta en bättre självbild, man ser resultatet av den energi man lägger ner och får ökad självkänsla. Samtidigt motiveras man av att konkretisera och man blir mer orädd att ta sig an nya utmaningar." Jag har upplevt ett fysiskt uppsving (både styrka, hälsa och hårväxt) när jag har haft olika kroppsarbeten i ren och fin miljö. Jag har känt det där som en bieffekt och tycker att det är bra så mkt trevligare än att sköta om mig själv bara för att åstadkomma eventuellt välmående. Jag skulle aldrig i livet bränna en enda kalori i onödan, dvs en som inte genererade inkomst eller gjorde skillnad på annat sätt. Gym är helt förkastligt i min värld, jag måste bygga ett vindskydd åt en älg eller dyl. (Lättja har också en betydelse, inte allt för lite tyvärr.) | |
| Dyslekso | 2008-07-11 19:04 | |
![]() | Trevligt att du tar dig tid att svara på våra frågor, o ordhämnare!:) Till att börja med tänkte jag inte så mycket på klädstil och så, som du nämner, även om det tillkommer till viss del när man bedömer en persons utseende. När man diskuterar skönhet brukar det ju hamna hos kvinnor, det är rätt sällan den manliga skönheten diskuteras. Kvinnors skönhet är väl en slags absolut valuta, som alla reagerar starkare på än den manliga? *Skjuter upp öppna dörrar med bazooka* Du kan nog sällan glida genom livet som man bara för att du är snygg, med vissa undantag förstås, som Marcus Schenkenberg t.ex. (verkar han smart, förresten?). Varken skönhet eller mitt påhittade ord intressans är väl objektiva enheter...för min del så gör komplikationer man haft personen mer intressant. Att välja vem som ska få bjuda på drink eller utlandsresa vet jag inte om jag tycker gör en person intressant, mer än att det ger henne en världsbild som säger att uppmärksamhet och mycket annat är gratis. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-11 19:14 | |
![]() | Nattravn, jag är en ytlig idiot, om du har problem med det, sluta prata med mig. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-11 19:22 | |
![]() | Dyslekso, jag tycker nog den manliga skönheten börjar bli en ganska gångbar valuta den också. Ett välvårdat yttre kan man komma ganska långt med. Men visst är det mer accessoarer och genetiskt material som spelar roll när det gäller manlig skönhet, vi har ju inte samma möjlighet att använda oss av målarlåda. Jag tänker ta mig friheten att återgälda din "en svala gör ingen sommar" vad gäller Schenkenberg :) Nej jag tycker inte han gör något direkt slugt intryck. Vad gäller glidandet genom livet så får jag rapportera att det går fint, inte nödvändigtvis enbart på grund av yttre förutsättningar :) Men bara för att man väljer en livsväg som är annorlunda och kanske innehåller en annan uppsättning komplikationer så betyder inte det att man är ointressant.... men det kanske jag är, jag är medveten om att jag är väldigt enkel och förutsägbar :) | |
| Hillegnu | 2008-07-11 19:24 | |
![]() | nattravn, du är fantastisk. Tack! | |
| Amadeuz - Ej medlem längre | 2008-07-11 19:24 | |
![]() | ...och tjatig, självupptagen och fruktansvärt självgod | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-11 19:30 | |
![]() | Amadeuz, och ärlig | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-11 19:31 | |
![]() | Skulle knappast påstå att du var enkel. Fast, du är man och jag fattar mig inte på män. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-11 19:33 | |
![]() | trashone, vi är för enkla vanligtvis :) Men vi är bra på att verka komplicerade för att locka till oss kvinnor. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-11 19:34 | |
![]() | Då har jag missuppfattat allt. | |
| Dyslekso | 2008-07-11 19:36 | |
![]() | ordhämnaren: som sagt, olika spelregler för könen. Det finns en hel industri för att göra även oansenliga män till duktiga dejtare, där det i utseendeväg handlar mer om att man ska se annorlunda ut än direkt bra. Och där resten handlar om beteende. The Game osv. "Men bara för att man väljer en livsväg som är annorlunda och kanske innehåller en annan uppsättning komplikationer så betyder inte det att man är ointressant" Nej, men om du utnyttjar ditt yttre (vilket man naturligtvis får) och läser lite marketing på högskolan för att få jobb som säljare...så vet jag inte heller vad det var för något som skulle göra dig intressant. (Många söta tjejer läser marketing, lade jag märke till under min studietid). "jag är medveten om att jag är väldigt enkel och förutsägbar :)" Nästa klubbmöte är på tisdag. | |