Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 507 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| natox_nox | 2008-11-06 22:50 | |
![]() | Helt rätt snurrman, på alla punkter. Men nu är det tack och lov inte medeltiden längre och jag personligen behöver, och bör, inte hämnas ett brott som har begåtts mot någon av mina nära och kära, för det gör samhället åt mig. Jag skulle förmodligen vara allt för förblindad av känslor, ilska och hat för att vara vid mina sinnens fulla bruk, men nu är jag det, och nu säger jag att det är fel med dödsstraff. Om jag inte missminner mig så har jag aldrig sagt att ALLA fattiga personer, eller personer med svår bakgrund, blir brottslingar? Isf ber jag om ursäkt för det har jag verkligen inte menat. Det jag menar är att NÄR ett brott begås så finns det ALLTID en bakomliggande faktor som kunde förebyggts. Och det är faktiskt en förklaring om du frågar vilken psykolog eller socionom som helst. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:00 | |
![]() | De som inte blir kriminella, utagerande, kalla, det är de som någonstans på vägen ser en koppling "det här är inte mitt fel" Det som händer mig var inte mitt fel" Ta tex han som skrivit pojken som kallades det. Han ser att mormor gjort likadant mot hans mamma när hon var liten. Dvs låst in henne i en garderob. Han börjar fundera över det som liten redan...börja se "det hände även min mamma...kanske det som mamma gör mot mig inte är mitt fel..." De första tre åren i hans liv upplever han som "kärleksfulla" Han nästan svalt ihjäl, torterades, mobbades av mamman, syskon, en pappa somm var "tyst" (medhjälpare..indirekt) Maskrosbarn (så kallade...) - Där ser man också samma saker. Tre första åren-värme . Någonstans på vägen har de haft en person eller fler som lagt skulden utanför sig själv och gett en ventil utåt "förstår du var arg mm_empati för det som hänt) När han/hon får empati med sig själv kommer medlidande för andra. Rättså intressant för den somär övertänd på gentik att det finns studier på att det inte finns några genetiskt "bättre människor" som "klarar sig" Gemensamt för tyranner är förlikning med förövaren (Det var rätt att slå mig!!!! "Min ungdom ska vara stark och uthärda allt", eller vad Hitler nu sa, ngt liknande)-förhärligandet av våld. (Det fanns ingen utväg mer än att uthärda) Ingen har gett empati eller gett Hitler/Saddam/Fritzl rätt gentemot förövaren. Om föräldrar är förövare är föräldrar norm för barnets hjärna. Oavsett hur du beter dig vet barnet inget annat. Plågar du barnet och ger skam skuld hat, känner det inget medlidande med andra om du inte nånstans ser igenom mönstret, lägger saker utanför dig själv. Folk som blir tyranner har utsatts för misshandel och nedvärdering. Det är nycklarna till utagerande. Liksom erkännande av felen (som barnet/senare den vuxne inte kan se gentemot föräldrar tex) utomstående som hjälper eller personen själv ärnyckeln till att börja vända saker åt ett positivt håll istället. Barn till missbrukare mfl det är inte samma sak. De två sakerna nedvärdering i självbilden och att göra illa är det som gör någon kall , tom och utan empati Sen finns det säkert undantag, hjärnskador, diagnoser mm men det här är så pass tydligt att man inte ska direktsäga nej det är fler. Tror jag | |
| natox_nox | 2008-11-06 23:00 | |
![]() | Jag är helt inne på ditt spår, Jaap! Vist talat. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:01 | |
![]() | "nej det är fel" skulle det stå i slutet | |
| Måns_E | 2008-11-06 23:20 | |
![]() | Vem är det som har blivit dömd till sju års fängelse för mord i Sverige? Vad jag vet så har vi 10, 20 och livstid som straffskalor för mord. Under de senaste 15 åren har straffen blivit betydligt hårdare i Sverige, det är färre som har dömts till vård osv, har det lett till färre mord eller våldsbrott? Nä knappast, det är ganska befängt att påstå att hårdare straff och dödsstraff skulle leda till färre brott, det finns ingenting som visar på det, det är helt andra faktorer som styr. Däremot så kan hårdare straff leda till ett hårdare samhällsklimat, där fler känner sig utanför och därför begår fler brott. | |
| Heartandsoul | 2008-11-06 23:28 | |
![]() | Han som dumpade sin kompis i gödselbrunnen fick bara 7 år | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:29 | |
![]() | Jag ska gå och tala med mina krukväxter istället | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:30 | |
![]() | Då dömdes han inte för mord, heartandsoul. Punkt. | |
| Voldemort78 | 2008-11-06 23:30 | |
![]() | I Sverige så är det antingen 10 år eller livstid för mord, men ta då tex en som döms för mord o får 10 års fängelse; den personen är ute igen efter 7 år då man per automatik drar av 1/3 på straffet så därför är de ute igen efter knappt 7 år på Sing-Song Hotell.. Något som man verkligen borde ta itu med är de s.k återfallsförbrytarna; här anser jag att om man begått ett tredje brott så ska man per automatik dömas till 10 års fängels, dock inte för små bagateller... Tex. så ska en rattfyllerist som tas på bar gärning en 3:e gång få maxstraffet oavsett om han kört på neller inte... | |
| Heartandsoul | 2008-11-06 23:32 | |
![]() | ärligt vet jag inte vad han dömdes för men 7 år fick han bara, var på tv igår | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:40 | |
![]() | Jag är för dödsstraff...om bevisen är 100 och att personen har erkänt...Alla pratar om att:har vi rätten att välja vilka som ska dö eller leva,,,,,har mördaren det då? | |
| natox_nox | 2008-11-06 23:41 | |
![]() | Voldemort, borde man inte ta itu med hans alkholproblem då? Istället för att stänga in honom? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:43 | |
![]() | Instängd i en cell så löser det sig automatiskt. | |
| natox_nox | 2008-11-06 23:44 | |
![]() | Uffe, det skulle ju bara leda till att folk inte skulle erkänna... Mördaren har inte rätt att ta en annans människas liv, men vi kan inte ha sån men-han-slog-ju-mig-först -mentalitet i ett samhälle, det funkar liksom inte, då blir det sandlåda över alltihopa... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:44 | |
![]() | när har man 100% bevis Uffe? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:44 | |
![]() | Skulle man inte kunna fråga japanerna hur dom lyckats? Det sägs att det inte finns någon brottslighet i Japan. - För att det är förbjudet. :-))) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-07 00:05 | |
![]() | japanerna har lyckats. brottsfritt är det ju inte iofs, men de har en mycket låg brottslighet. Enorma kulturella skillnader. Japan är antagligen enda nationalstaten på denna jord, och har oerhört hög grad av social kontroll och ansvarstagande. | |
| uffe6y | 2008-11-07 00:11 | |
![]() | Jag är för dödsstraff då det är bevisat till 100% att personen är en bestialisk mördare som mördar av lust,,,jag skiter i om han behöver vård,,ha ihjäl fanskapet å sluta lalla runt,,,fjollmentalitet i detta land...inte undra på att varenda jävla terrorist är här... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-07 00:12 | |
![]() | Undrar lite hur det bevisas... | |
| micro113 | 2008-11-07 00:14 | |
![]() | Måns och heart Eftersom mördaren i det här fallet var 19 år, så delar man ut straffrabatt.... Det är mycket sällsynt att någon under 20 år döms till tio års fängelse --- då skall det vara ett synnerligen grovt brott. Praxis är alltså att man ger straffrabatt med hänvisning till åldern. Livstidsstraff får man överhuvudtaget inte utdöma till någon under 20 år -- lagen medger inte det... utan de är skyddade på grund av sin ungdom. | |