Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 469 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| aaangelicaaa | 2008-12-18 21:35 | |
![]() | Jag hånar ingen. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:35 | |
![]() | Swempa, är man hemlös har man nog inte tillgång till så mkt elektronik.. :) Dessutom är man sannolikt deprimerad och drar sig undan även från dem som värnar om och älskar en. | |
| Revben - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:42 | |
![]() | Fast de flesta ifrågasatte väl trådstarterskan och den rätt hon tog sig att se ner på alla med "silversked i mun"(vilket här verkar betyda att man inte har en hemlös anhörig), inte hemlösa i allmänhet? Givetvis lider alla normala människor med hennes syster och hoppas att det löser sig men varför är en människas första instinkt, efter ett chockbesked som detta, att genast sätta sig och klanka ner på andra? | |
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:47 | |
![]() | Precis som Revben säger så hade de flesta nog haft en helt annan inställning , och därmed större lust att visa empati, till TS om hon hade betet sig som folk och inte svamlat om att vi ska sitta och ha dåligt samvete på julafton bara för att vi inte har en syster som är hemlös. Rätta mig om jag har fel, men just det här samhällsproblemet kan man väl i alla fall inte skylla på Betapetspelare? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:48 | |
![]() | Revben, har du själv krisat någon gång? Man är inte speciellt nyanserad då. Personligen kan jag bjuda på att "ta emot" Vonnes (oberättigade) kritik och generaliseringar, eftersom jag tänker att det är sorg och desperation som skapat dem. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:48 | |
![]() | REVBEN:Igen håller jag med dej,precis det jag skrev om oxå tidigare i tråden!men det verkar inte gå fram=/ | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:48 | |
![]() | Det är mycket troligt att så är fallet Sylvia. Vonne nämner också sin systers stolthet vilket också säkert spelar in i hennes situation. Att hjälpa folk som har för mycket stolthet för att ta emot hjälp är inte det lättaste. Inte heller är det en lätt situation om det är droger eller psykiska problem inblandade. Drogen är viktigare än ett boende för den som är fast i träsket och det är där som mycket av problemen ligger tror jag. Men till saken hör att Vonne väljer att kasta ur sig förutfattade meningar om alla här på betapet om att vi inte vet hur det är, eller att vi ska veta hur bra vi har det. Vad vet hon om hur bra vi har det? Bara för att vi har möjligheten att spela betapet betyder inte att livet är en dans på rosor för oss. Hon vet inte vad som döljer sig bakom folket som sitter här och spelar, vad vi har varit med om eller går igenom just nu.. Låt säga att någon här lider av obotlig cancer. Att då en person slänger ur sig att vi inte vet hur bra vi har det är till att trampa på folks tår. Vad är värst obotlig cancer eller hemlöshet eller ha mist ett barn eller två barn osv? Om man startar en tråd med den attityden så får man nog skylla sig själv lite också. Jag förstår dock att hon förmodligen var ganska upprörd igår när hon startade tråden om det var då hon fick reda på vad som hade hänt hennes syster. Men som sagt, man kan inte kasta ur sig saker utan att tro att man får tillbaka en del. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:52 | |
![]() | Bizzzy, jag tycker tyvärr att Vonne fick tillbaka mer än "en del". | |
| Prositi | 2008-12-18 21:54 | |
![]() | Det gör ont i mig när jag läser hur en del av er tänker här i forumet. Det är inte konstigt att samhället ser ut som det gör när det finns så många som totalt verkar sakna empati och medmänsklighet. Jag känner inte vonne, men jag fick en klump i halsen av gråt igår när jag läste inlägget om att hon såg sin syster på insider...bara tanken gjorde riktigt ont och jag kan förstå hur det påverkar vonne. Hur kan ni hacka på vonne och kritisera henne? | |
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2008-12-18 21:55 | |
![]() | Med Ts attityd så skulle hon lika gärna gå in i den nystartade tråden "Indisk , Arabisk middag?" och skriva: "Ät gott ni...............tänk inte på att det finns folk som är hemlösa........... och inte har pengar till mat..............." | |
| swempa | 2008-12-18 21:56 | |
![]() | då kan man ju inte skriva nånting | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-18 22:00 | |
![]() | Prositi: Du är så enkelspårig att du inte kan låta folk tänka olika? *undrande* Skall vi sk "empatilösa"(iaf enligt moraltanterna) söka hjälp så då skall ni som inte kan tåla olika åsikter oxå med. Låt oss ha en terapimässa. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-18 22:02 | |
![]() | trashone:sant så sant! | |
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2008-12-18 22:02 | |
![]() | Det handlar inte om vi saknar empati. Det handlar helt enkelt om att skuldbeläggande är den absolut sämsta metoden för att få förståelse. Det vet alla vi som har en martyr till mor. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-18 22:07 | |
![]() | Trashone: Vem i den här tråden har problem med olika åsikter? Diskussionen rör - som jag ser det - folks respektlösa sätt att uttrycka sig. | |
| deathinvegas - Ej medlem längre | 2008-12-18 22:19 | |
![]() | vojne vojne | |
| deathinvegas - Ej medlem längre | 2008-12-18 22:21 | |
![]() | det verkar som att de som vet hur det kan vara de hjälper | |
| eric1971 | 2008-12-18 22:25 | |
![]() | Undrar om vissa skriver här enbart för nöjet att reta upp andra | |
| Nemi | 2008-12-18 22:33 | |
![]() | Oj, jag får lite déjà vu när jag läser i denna tråd.. För att en debatt ska vara konstruktiv och gå framåt så bör debattörerna försöka hålla sig till ämnet och inte falla in i sidospår såsom gliringar och drygheter mot andra debattörer. Det är exempelvis inte särskilt trevlig debatt-ton att skriva saker såsom "ja men du är oempatisk" eller "nä det är du som är det". När ett ämne diskuteras så är det i stort sett alltid minst två olika åsikter och syn på saken och detta är inget jag tycker man ska bli förvånad eller upprörd över, heller tycker jag inte att det behövs skrivas drygheter när det borde gå att skriva sakliga argument istället. Det är upp till alla debattörer att se till att diskussionen förs på en vettig nivå, bara för att någon börjar med sandlådefasoner så behöver inte alla andra göra likadant och sänka debatten till ett enda stort tjafsande istället. Nu blev det déjà vu på mitt "förmanande" med, jag har skrivit detta förr och jag önskar jag inte kommer skriva det igen. Detta forum är fyllt av intelligenta personer med starka och olika åsikter och en god förmåga att uttrycka dessa och ofta så går det bra, det gäller bara att alla hjälps åt att hålla nivån där den bör vara. /Nemi - tjatig men med stor tilltro till en soft och trevlig samvaro här på betapet :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-18 22:40 | |
![]() | Nemi, tycker du valde sällsynt dåliga exempel på vad som är otrevlig "debatt-ton" i den här tråden. | |