Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mårten2009-01-14 13:04
Antal inlägg: 2529

>> "en eloge till de israeler som är aktiva i den inhemska fredsrörelsen. Jag garderar mig för att skriva ut deras namn då det inte skulle bli helt rätt"

Jag tror namnet du söker är Yisroel Dovid Weiss.

blankomblank2009-01-14 13:12
Antal inlägg: 1403

Synagoger förstörs världen om när en sådan här konflikt blossar upp i media så visst handlar det om en etnisk grupp och inte en politik.

blankomblank2009-01-14 13:14

ordgräwaren
Hur tycker du vi ska behandla tyskarna i så fall som startat världshistoriens största krig 2ggr?
Sandlåde metaforen stämmer inte.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-14 13:16
Antal inlägg: 3069

Tack för det Mårten.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-01-14 13:19
Antal inlägg: 744

blankomblank, nu var det ju inte tyskarnas fel att världskrigen började utan snarare sionisternas. Vi kan gräva lite i historieboken sen, men nu är det dags för en stärkande promenad.

blankomblank2009-01-14 13:26

ja ta en promenad för jag vet inte vilka historieböcker du läser.
Läs mitt inlägg sen på pins för palestina forumet

trashone - Ej medlem längre2009-01-14 13:30
Antal inlägg: 18678

Varför inte lista varifrån man kan köpa sin mat och saker ifrån. Den listan torde bli tämligen kort...

Knevertism - Ej medlem längre2009-01-14 14:01
Antal inlägg: 1032

Trashone, visst skulle man kunna argumentara för bojkott av de flesta länderna men det tänker jag inte göra, det är lättare att punktmarkera de värsta länderna/företagen och bojkotta de för att på så sätta skapa en förändring eller du kanske har andra förslag på hur man kan försöka förändra världen på fredliga sätt?

En bojkott av ett specifikt land ska såklar inte omfatta livnödvändiga saker som sjukvård, mat (om landet svälter) eller något annat liknande. Men om man i en bojkott av Israel ger fan i att handla med vapen med landet eller köpa deras vin, frukt och välja det som resmål så påverkar det landet negativt ekonomisk utan att civilbefolkningen lider nämnvärt, en sådan aktion är att föredra framför att attackera ambassader etc. Inte sant?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-14 14:29
Antal inlägg: 7605

Väl talat Knevertism.
Skönt att det finns kloka ungdomar som tar över efter oss utslitna.

trashone - Ej medlem längre2009-01-14 14:35
Antal inlägg: 18678

Knevert: Det är alltid civilbefolkningen som får lida vid bojkott oavsett slag. Känner dock att punktmarkera vissa länder är inte alls för att visa omvärlden sitt stöd utan bara en ren smekning på det egna samvetet.
Jag förstår dock tanken på bojkott. Dock så känns vissa aktioner väldigt ogenomtänkta.

Jag önskar jag hade bra förslag.

Snoosy2009-01-14 14:58
Antal inlägg: 4273

micro,, allt hänger ihop.
för att skapa oro världen över.
det känns som att syftet med detta är att skapa ett nytt världskrig.
tänk på der ni som bojkottar israels varor, ni är med i spelet

Slowpoke822009-01-14 15:04
Antal inlägg: 23

Mommes - ja visst är det skönt med ungdomar som stödjer terrordåd.

Måns_E2009-01-14 15:05
Antal inlägg: 12059

Vad är det för trams, precis som man inte vill stödja ett företag som använder tveksamma metoder så kan man väl välja att bojkotta nationer som beter sig tveksamt?

Det måste väl vara upp till varje individ att själv ta det beslutet? Jag har inga moraliska svårigheter att låta bli att stödja staten Israel överhuvudtaget, och att påstå att det betyder att jag är antisemit och vill starta ett tredje världskrig är ju bara patetiskt.

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-14 15:14
Antal inlägg: 1003

Jag tror inte att om jag inte köper Jaffa-apelsiner (för de är väl israeliska?)*rodnar över min osäkerhet*, så kommer israels regering att sluta slå tillbaka mot de palestinska attackerna.

Däremot tror jag att de israeliska apelsinodlarna kommer att drabbas och jag är inte säker på att det är dem jag vill åt, är ni?

Måns_E2009-01-14 15:23

Det är klart att det påverkar israels regering, hur mycket det påverkar är en annan sak. Minskade exportintäkter och ogillande från omvärlden, och inte minst mindre pengar i plånboken påverkar så klart hur den israeliske mannen på gatan röstar.

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-14 15:23

...innan ni nu hoppar på mig för att jag är så pro-israelisk, så kopierar jag över det som skulle ha varit i den här tråden men hamnade i pins-för-palestina-tråden av misstag:

"En kväll, nyligen, när jag satt i en bil och väntade på några bekanta så kom det en man gående med en israelisk flagga i sina händer. Den var fäst vid en pinne och ca 50*70 cm stor. Han gick omkring och svängde den framför sig.

Jag tänkte för mig själv: den mannen är antingen utvecklingsstörd eller otroligt modig i sin patriotism. Samma kväll var det en antiisraelisk/propaletins k demonstration inne i centrum, bara två km bort.
Ett par unga män kom gående, fick syn på den här äldre mannen och hans flagga. De gick fram till honom, drog flaggan ur hans händer, slet loss flaggan från stången och slängde dem båda på honom.

Jag satt beredd i bilen: skulle jag skrika åt dem att låta honom vara eller ringa polisen? De lät honom vara efter sin aktion och gick därifrån. Jag lät situationen vara, förutom att jag och killarna hade ögonkontakt och att de visste att jag visste vad de gjort.
Fegt, ja jag vet.

Jag försöker förstå det folk som har fått sitt land delat av ett annat land, invaderat av människor som har en annan religion och i mångt och mycket en annan livssyn. Försöker förstå deras rädsla för att bli utrotade inför världens ögon.

Jag försöker förstå det folk som varit förföljda i tusen år och blev tilldelade ett land efter att ha varit nära utrotning av människor som har en annan religion och i mångt och mycket en annan livssyn. Försöker förstå deras rädsla för att bli landlösa och utrotningshotade inför världens ögon, igen.

Jag försöker förstå båda sidor och kan nog fatta att de flesta människor av båda religionerna och båda livssynerna nog har mer gemensamt än vad de är olika.
Hur får vi dem att förstå det, så att de kan sluta vara rädda för varandra och finna ett sätt att acceptera situationen så att de kan leva istället för att döda?

Båda sidor använder terror för att utplåna varandra, därmed inte sagt att de flesta människor som lever i denna region är terrorister!
Detta är tyvärr inget som vi kan lösa med pins eller bojkotter men att vi uppmärksammar det, även i det lilla (som i detta forum) kanske kan påverka dem i en positiv riktning så småningom.

Om vi tar avstånd från allt våld och inte från någon grupp människor. Ta avstånd från handlingar inte från hela folkgrupper!"

Jag har aldrig trott på att bojkotter kommer att ta oss vidare, jag tror snarare att de enskilda bönder och andra arbetare som drabbas av dem kommer att känna sig mer solidariska i sitt lands kamp mot fienderna som nu har blivit hela världen.

Diskussion och debatt tror jag på, inte på våld!

Måns_E2009-01-14 15:29

men alltså en bojkott är personlig, självklart skall man inte stödja sådant som man inte gillar. Likaså kan jag inte förstå varför det är så fel att vilja köpa palistinska pins, OM man vill.

Det är väl just aktioner som bojkott som är fredliga tillskillnad från att puckla på folk?

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-14 15:34

Jo, de är ju fredliga, det kan jag inte argumentera mot men jag tror ändå att den enskilda människan drabbas mer än regeringen som kan använda det som argument för att "alla är emot oss, kämpa vidare".

Jag tror inte på bojkott men jag handlar ju inte heller mer av något för att stödja någon särskild part i det här fallet.

Vi gör väl alla vad vi tror är rätt i frågan, får man förmoda...

Måns_E2009-01-14 15:41

Det är alltid enskillda människor som drabbas, på båda sidor. Bojkotten mot sydafrika påverkade det förtrycket, varför skulle inte en bojkott mot Israel göra det också?

Jag tror snarare att omvärldens totala ointresse och tysta medgivande stödjer israels övergrepp.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-14 15:47
Antal inlägg: 7605

Ja, världsopinionen hjälpte till att avskaffa apartheidsystemet.
Nu är inte världen ointresserad och passiv.
Protesterna världen över talar sitt tydliga språk emot Israels regering och krigsmakt.
Det är sorgligt att vissa moraliskt och ekonomiskt vill stödja Israels fortsatta förtryckarpolitik.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?