Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
one-punch - Ej medlem längre2009-03-17 21:20
Antal inlägg: 1047

Okej;) Annars tycker jag tjejer ofta har en tendens att kaxa sig bakom sina biffiga män.

Mekano - Ej medlem längre2009-03-17 21:49
Antal inlägg: 182

Homosexualitet är inte direkt en egenskap. Nu ska jag kolla på E-länkarna

ALFASUD2009-03-17 22:02
Antal inlägg: 217

Är det någon som har påstått det?

E Soul - Ej medlem längre2009-03-17 22:07
Antal inlägg: 813

Dyslekso 2009-03-17 20:16:
   “E Soul: Vad menar du med “i allmänhet”? (ditt
    senaste inlägg före mitt)
    Om du var tvungen att välja mellan 100 vita och
    100 svarta människor för att de åt dig skulle
    prestera bästa resultat på ett IQ-test, vilken
    grupp skulle du välja? (Skönt med okontroversiella
    exempel:) ).”

"I allmänhet" menar jag väldigt allmänt, generellt. Jag skulle överhuvudtaget inte basera mina kriterier på hudfärg utan skulle gå efter något annat såsom längden på ringfingret i förhållande till pekfingret, eftersom även detta lär vara korrelerat med hög IQ, i större grad än hudfärg. Men skulle jag tvingas välja skulle jag välja de vita.

Mekano - Ej medlem längre2009-03-17 22:08

Okej. Det tog inte lång tid. De där diagrammen sa ju för det första ingenting om bakgrunden till hur man kom fram till resultatet.
Det där påminner mig om när man gick i skolan och vår lärare berättade att IQ-test är utformade enligt ett visst sätt att tänka och beroende på var man bor kanske man inte kan relatera till precis det sättet att tänka. Säg att man skulle göra ett IQ-test ute hos ett nomadfolk i öknen. Där finns inte samma behov att utveckla vissa saker som i ett kallt land och man kanske inte har haft samma tankegångar alls kring IQ och man kan mäta det där på ett annat sätt.
Sen om man tänker på svarta människor så har det ju varit en lång tid av slaveri och otroligt förtryck och fortfarande i USA så är man diskriminerad och lågavlönad. Precis som du skrev; vad ska man med resultatet till, då det inte är säkert att man kan mäta intelligens bara utifrån vissa kriterier utan att ta hänsyn till en mängd förhållanden. Det finns en stor risk att ett test blir missvisande eftersom det testet inte säger något om kapaciteten hos personen om man säger att man inte fått gå i en skola i flera år och fått lära sig tänka kritiskt och enligt ett visst mönster, lärt sig avancerad matematik mm.
Så, igen..det finns olika sätt att vara smart på och om hjärnans struktur i biologisk forskning ska kunna tydas är det nog inte i sammanhang av egenskaper främst, man ska försöka hitta. Bara lite ;)
Kanske mer försöka förstå biologiska skillnader.
Jag tror ju själv på att homosexualitet är biologisk oftast och det är därför jag snöar in på det eftersom de flesta andra saker styrs av en mängd faktorer. Tycker också att skillnader mellan män och kvinnor är tydligt stora redan, visuellt sett och har inga problem med forskning som tyder på att även hjärnan skulle vara olik i flera avseenden. Jag har fortfarande inte fått en länk som motbevisar till exempel de länkar jag postade.
Om forskning ska bedrivas ska man verkligen forska på specifika saker och även ta hänsyn till yttre saker som t.ex uppfostran och miljön kan göra att vissa delar i hjärnan aktiveras hos vissa men inte hos andra.
Vissa saker tror jag verkligen man kommer kunna fastställa och jag tror det är bra eftersom folk är så duktiga på att döma allt som inte "syns" med ögat. D.v.s utifrån "moral" och annat som man inte kan veta då man inte bor inuti en annan människa utan bara har sig själv som måttstock.

HumbleBug2009-03-17 22:11
Antal inlägg: 1836

"Om du var tvungen att välja mellan 100 vita och 100 svarta människor för att de åt dig skulle prestera bästa resultat på ett IQ-test, vilken grupp skulle du välja?"

Generellt sätt de vita, enligt alla gängse undersökningar. 99.99 % av alla IQ-test, samt IQ-test standarden, är skapade av välbärgade vita för välbärgade vita. Svarta som inte har samma sociala och kulturella bakgrund har tyvärr inte nån chans. Lika lite chans som en välbärgad vit skulle ha om en svart från Harlem, eller en japan skapade ett IQ-test som var baserade enligt deras kulturella normer.

Mekano - Ej medlem längre2009-03-17 22:11

ppi Pojkar bygger torn och flickor bygger runt. Det stämmer verkligen

E Soul - Ej medlem längre2009-03-17 22:33

Ja precis, jag vill betona att jag inte använde ordet intelligens någonstans i mina inlägg (om jag inte råkade skriva fel). Begreppet IQ och intelligens är på intet sätt synonyma även om korrelationen dem emellan ibland synes vara hög.

Linn79 - Ej medlem längre2009-03-17 22:33
Antal inlägg: 4279

Svaret är uppenbarligen nej, kvinnor har inte större makt än män.
Inte ens i vårt "jämnställda" samhälle har kvinnor lika lön för lika arbete, något som ändå kan tyckas vara självklart.

Globalt sett utsätts kvinnor för övergrepp, könsstympningar och förtryck. Upprörande och sorgligt, för alla.

E Soul - Ej medlem längre2009-03-17 22:39

I Sverige har kvinnor teoretiskt sett större makt än män i alla fall eftersom de är i majoritet och kan rösta fram vilka lagar de vill. Tack och lov är kvinnor i allmänhet ganska dåliga på att organisera sig och agera enhetligt. ;) ;)

upa - Ej medlem längre2009-03-17 22:43
Antal inlägg: 2565

Tur att det inte går till så då.

Dyslekso2009-03-17 22:50
Antal inlägg: 8945

I allmänhet kan inte svarta personer sägas ha lägre IQ, men de kan som grupp betraktat sägas ha det? Eller varför välja den vita gruppen?

Är inte det som att säga att hus i allmänhet inte kan sägas ha större boyta än lägenheter, men som grupp betraktat har de det?

Ska tillägga att för de som inte förstått det att det i första hand handlar om hur semantik kopplas till statistik (oh, take me on a date, Romeo! <3) här (för mig iaf), och inte om IQ-skillnader mellan svarta och vita.

E Soul - Ej medlem längre2009-03-17 23:08

Dyslekso 2009-03-17 22:50:
Du ställer så många frågor. Jag får huvudvärk av detta. ;) Jag tycker att det är lite som att fråga om ett berg i allmänhet är större än en sjö.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-17 23:24
Antal inlägg: 1788

HumbleBug: "Generellt sätt de vita, enligt alla gängse undersökningar. 99.99 % av alla IQ-test, samt IQ-test standarden, är skapade av välbärgade vita för välbärgade vita. Svarta som inte har samma sociala och kulturella bakgrund har tyvärr inte nån chans. Lika lite chans som en välbärgad vit skulle ha om en svart från Harlem, eller en japan skapade ett IQ-test som var baserade enligt deras kulturella normer."

Jag hör det här så ofta och det låter vettigt, men att en vit, välbärgad man skulle köra på ett afrikanskt IQ-test låter som en testbar hypotes. Har det någonsin prövats?

HumbleBug2009-03-17 23:32

JaapConrad: liknande försök och studier har gjorts, jajamensan.

Dyslekso: IQ räknas på många olika sätt. Vi talade om IQ-tester, inte andra mått, hypotetiska eller generella, för IQ. Klass, social tillhörighet, kulturell bakgrund m.m. är abgörande för hur man klarar IQ-tester, inte hudfärg eller "ras". Blanda inte ihop dessa saker till en semantiska soppa.

Det moderna västerländska samhällets struktur är skapat av vita män för vita män, inte för eller av andra kulturer eller för och av kvinnor. Sorry, men maktstrukturen har alltid behållits av en mycket liten grupp med speciella sociala koder och särskild status. Det är mycket svårt för utomstående att ta sig in i makteliten om man inte är uppväxt i den. Det är så systemet är byggt.

E Soul - Ej medlem längre2009-03-17 23:33

Antagligen inte. Förmodligen slutade man intressera sig för den typen av forskning efter andra världskriget någon gång.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-17 23:36

HumbleBug: Källa till det afrikanska IQ-testet? Den här vita, välbärgade mannen är sugen på att testa sig själv...

Gravitation - Ej medlem längre2009-03-17 23:39
Antal inlägg: 223

Ah, men akta så inte testet bländas av din skönhet och ger dig högre resultat än du förtjänar. :)

HumbleBug2009-03-17 23:40

Nähä du E soul, rasforskning enligt skiftet 18-1900 talens imperialistiska modell finns det gott om, fortfarande idag. Och tack och lov en hel del forskning som försöker agera motvikt till allehanda "Rasläror" och för fram motsatta bevis.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-17 23:43

HumbleBug: Väntar fortfarande på "bevisen". Afrikanskt IQ-test, tack.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?